تاریخچه برون‌سپاری در حوزه شهری شهرداری قم

با عنایت به اینکه موضوع تحقیق حاضر آسیب‌شناسی نظام برون‌سپاری خدمات شهری شهرداری قم می‌باشد. لذا ابتدا به مهم‌ترین وظایف شهرداری قم (جامعه آماری موردمطالعه) به‌صورت گذار می‌پردازیم و سپس به مقوله برون‌سپاری در این حوزه و پیشینه برون‌سپاری در این مجموعه اشاره می‌شود.

وظائف شهرداری قم

به‌طورکلی به استناد ماده 55 قانون شهرداري وظايف مشخص شهرداری‌ها در اجراي تحقق اهداف طرح‌های شهري در موارد پانزده‌گانه زير خلاصه می‌شوند.

 شبكه معابر: اصلاح و تعويض شبکه‌های احداث و بازگشايي شبکه‌های پیش‌بینی‌شده در طرح توسعه شهري و نگهداري و مرمت شبکه‌ها.

 پاركينگ:‌ ايجاد پاركينگ و توقفگاه‌ها و پارکینگ‌های حاشیه‌ای مشترك و عمومي، انتظار و پارکینگ‌های عمومي طبقاتي،‌ پیش‌بینی‌شده در طرح توسعه‌ شهري و حفظ نگهداري و بهره‌برداری از توقفگاه‌های موجود.

 مراكز حمل‌ونقل: ‌ايجاد پایانه‌های مسافري برون‌شهری،‌ پايانه درون‌شهری و پایانه‌های بار پیش‌بینی‌شده در طرح توسعه شهري و حفظ و نگهداري و مرمت پایانه‌ها و پایانه‌های موجود.

 مراكز عمده شهري: ‌ايجاد میدان‌ها،‌ايجاد فضاهاي باز عمومي (جهت فروش اتومبيل، مصالح ساختماني و نظاير آن). ايجاد مراكز تجاري شهري،‌ منطقه‌ای،‌ ناحیه‌ای و محلي و بازارهاي غیردائمی پیش‌بینی‌شده در طرح توسعه شهري و حفظ و نگهداري و بهره‌برداری از مراكز عمده شهري موجود.

 فضاي سبز: ‌ايجاد فضاي سبز عمومي (پارک‌ها)، فضاهاي تفريحي و بازي بچه‌ها،‌ فضاهاي سبز حفاظت‌شده،‌ پارک‌های جنگلي و باغات عمومي پیش‌بینی‌شده در طرح توسعه شهري و حفظ و نگهداري پارک‌ها و باغ‌های عمومي موجود.

 جمع‌آوری آب‌های سطحي:‌ احداث شبکه‌های جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحي پیش‌بینی‌شده و در طرح توسعه شهري و حفظ،‌نگهداري و مرمت شبکه‌های موجود.

 کارگاه‌های مزاحم شهري: ايجاد مجتمع‌های كارگاهي مربوط به مشاغل مزاحم شهري بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده در طرح توسعه شهري،‌ ساماندهي و انتقال صنايع به مجتمع‌های مذكور

 كشتارگاه:‌ احداث کشتارگاه‌های غير صنعتي دام، بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده در طرح توسعه شهري و حفظ،‌نگهداري و بهره‌برداری از کشتارگاه‌های موجود در شهر.

 گورستان:‌ ایجاد گورستان بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده در طرح،‌ حفظ، ‌نگهداري و بهره‌برداری از گورستان‌های موجود.

 دفع زباله: ‌ايجاد مراكز جمع‌آوری و دفن زباله،‌ايجاد مراكز زباله‌سوزی، ايجاد مراكز و کارخانه‌های كودكمپوست. تعيين محل‌های مخصوص براي تخلیه‌ نخاله و فضولات ساختماني و مواد رسوبي فاضلاب‌ها و نيز بهره‌برداری از مراكز جمع‌آوری و دفع زباله موجود.

 ایستگاه‌های آتش‌نشانی:‌ ايجاد ساختمان ایستگاه‌های آتش‌نشانی بر اساس پیش‌بینی‌های طرح، تجهیز و بهره‌برداری از ایستگاه‌های موجود.

 تملك اراضي ذخيره شهري: شناسايي،‌خريد،‌تملك و تهيه طرح‌های آماده‌سازی مربوط به اراضي ذخیره شهري

 نوسازي محلات: ‌خريد املاك واقع در محلات قديمي،‌نوسازي و فروش آن‌ها و تأسيس مؤسساتي به‌منظور نوسازي شهري.

 تأمين ساير تأسيسات موردنیاز عمومي: كمك به ايجاد مراكز فرهنگي، کتابخانه‌ها، فرهنگ‌سراها،‌ موزه‌ها، رختشوی‌خانه،‌ آبريزگاه و …

 مراقبت در رشد متناسب و موزون شهر:‌ صدور پروانه ساختماني و نظارت بر احداث بنا در محدوده ‌قانوني و حريم شهر، تعيين حدود محدوده‌ قانوني و حرمي شهر و.

منبع

محمدی، مرتضی (1393)، آسیب‌شناسی عوامل درونی و بیرونی نظام برون‌سپاری خدمات شهری، پایان‌نامه كارشناسي ارشد ،مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0