بازاریابی اجتماعی چیست؟

بازاریابی اجتماعی حوزه و قلمرو علم جدیدی است که می­کوشد با استفاده از فنون بازاریابی تجاری، اهداف و مقاصد اجتماعی را تحقق بخشد. به عبارت دیگر فلسفه بازاریابی اجتماعی با دیگر فلسفه ­های بازاریابی از این جهت که نسبت به منافع آیندگان و جامعه و رفاه آنها تأکید دارد، تفاوت داشته و صرفا به دنبال پرداختن به مقاصد تجاری نیست بلکه در پی دخالت دادن موضوعات فرهنگی و ارزشی به صورت واقعی در مسائل بازاریابی می­باشد. مروری بر تحقیقات گذشته نشان می­دهد که اگرچه بیشترین کاربرد بازاریابی اجتماعی در بخش سلامت دیده می­شود ، اما پتانسیل بالقوه ای نیز در بخش­هایی مانند حفاظت از منابع، انرژی و محیط طبیعی، فرهنگ سازی و تأثیرگذاری بر اعمال و رفتار در اجتماع دارد. ابزارمورد استفاده در بازاریابی همان آمیخته بازاریابی یا 4P می­باشد که با توجه به متفاوت بودن فلسفه بازاریابی اجتماعی این آمیخته برای بازرایابی اجتماعی به نحوی دیگر تعریف می­شود. امروزه اهمیت تبلیغات در پیشبرد اهداف سازمان­های فعال در حوزه های تجاری و اجتماعی موضوعی پذیرفته شده است. تبلیغات ابزاری برای ارتباط سازمان ها با مخاطبین است که از طریق آن محصولات و فعالیت های خود را معرفی می­کنند. این موضوع در ارتقاء جایگاه سازمان در محیط رقابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با این حال استفاده از چنین ابزاری مستلزم اختصاص منابع مالی و انسانی قابل توجهی است. اهمیت ارزیابی اثربخشی تبلیغ برای سازمان ها لزوم آگاهی از این موضوع است که آیا تبلیغات می توانند اهدافی که برای دست یابی به آن طراحی شده است محقق ساخته؟ و آیا هزینه­های اختصاص یافته بازده مناسبی برای سازمان درپی داشته است؟ همچنین تبلیغات در طول سالیان متمادی به عنوان یکی از ابزارهای مهم سازمان های تجاری و غیرتجاری برای معرفی فعالیت­ها و جلب توجه مخاطبین و گروه­های هدف مطرح بوده است. افراد روزانه در معرض تبلیغات بیشماری قرار می­گیرند و هزینه این تبیغات را سازمان ها از طریق منابع مالی و انسانی خود می­پردازند. آنچه چنین حجمی از سرمایه گذاری را مورد سؤال قرار می­دهد میزان موفقیت این تبلیغات و سرمایه گذاری­ها در دست­یابی به هدف و به عبارت دیگر میزان اثربخشی آنها است. آیا تبلیغات می­تواند آنچه برای دست­یابی به آن طراحی شده است را محقق سازد؟ یکی از شیوه های مورد استفاده شهرداری اصفهان برای اشاعه فرهنگ صحیح شهروندی در سال­های اخیر طراحی و ارائه بنرهای تبلیغاتی خیابانی با موضوعات اجتماعی مختلف بوده است. هدف از انجام این پژوهش تحلیل تأثیر آمیخته بازاریابی اجتماعی بر اثربخشی تبلیغات شهری شهرداری اصفهان می­باشد. فصل دوم به بررسی موضوعات مرتبط با این مسأله می­پردازد. به عبارت دیگر این فصل به مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش اختصاص یافته است که در آن پژوهش­های صورت گرفته در ارتباط با موضوع بازرایابی اجتماعی و اثربخشی تبلیغات و نتایج حاصل از این پژوهش­ها مطرح شده و براساس این نتایج عوامل مورد بررسی و متغیرهای پژوهش استخراج می­گردد. در اپتدا مفهوم بازاریابی اجتماعی وفعالیت های مربوط به بازاریابی اجتماعی ؛­­­­­­­ سپس اجزای آمیخته بازاریابی اجتماعی مطرح شده در ادامه مباحث تبلیغات و اثربخشی عنوان می­گردد. در ادامه به بررسی تأثیر اجزای این آمیخته بر اثربخشی تبلیغات شهری شهرداری اصفهان در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی پرداخته و در نهایت این فصل با ارائه مدل های ارزیابی اثربخشی تبلیغات و در نهایت مدل پژوهش به اتمام می رسد.

بازاریابی اجتماعی

بازاریابی اجتماعی از دیر باز به عنوان ابزاری در جهت تأثیرگذاری و نفوذ بر رفتار عموم افراد جامعه مورد استفاده سازمان­های دولتی و غیرانتفاعی بوده است اما آغاز بازاریابی اجتماعی به مطالعات کاتلر و لوی نسبت داده شده است. استفاده از اصول و فنون بازاریابی تجاری در حوزه علوم اجتماعی و رفتاری به بیش از سه دهه پیش باز می­گردد،  در بیش از 30 سال گذشته از زمانی که کاتلر و لوی این طرز تفکر را ارائه دادند بسیاری از ایده­های اساسی بازاریابی در بخش سلامت و اجتماعی پذیرفته شده است.در نظری که ویب ارئه داد می توان این موضوع را مشاهده نمود: ” فروش برادری با همان شیوه­ای انجام می­شود که برای فروش صابون استفاده می شود”  بدین صورت کاربرد اصول و شیوهای بازاریابی تجاری در حوزه مسائل اجتماعی مورد پذیرش قرار گرفت. در دهه 1970 بازاریابی اجتماعی به عنوان فروش “ایده” مطرح بود. در حقیقت بازاریابی اجتماعی از اصول و تکنیک­های بازاریابی تجاری برای حل مسائل اجتماعی بهره می­گیرد. بازاریابی اجتماعی در طول سال­ها گسترش یافته و در سال­های اخیر به یکی از جنبه های بازاریابی با اهمیت فزاینده تبدیل شده است وپژوهشگرانی همچون اندریسن پیش بینی می­کنند که این روند ادامه یابد  به طوریکه این رویکرد بازاریابی مورد پذیرش گسترده آژانس­های دولتی و غیردولتی قرار گرفته و از آن در جهت حل مشکلات و معظلات اجتماعی از جمله بهبود وضعیت سلامت، جلوگیری از تخطی و تجاوز به حقوق دیگران، حفاظت از محیط زیست و تشویق به مشارکت اجتماعی بهره می­گیرند. امروزه سازمان­های دولتی به ویژه دولت فدرال ایالات متحده به طور مداوم از بازاریابی اجتماعی استفاده می­کنند.

منبع

قاسمی،فاطمه(1393)،تحلیل تاثیرآمیخته بازاریابی اجتماعی بر اثربخشی تبلیغات شهری در شهرداری اصفهان،پایان نامه کارشناسی ارشدمدیریت بازرگانی،دانشگاه یزد.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0