اینترنت  وویژگی های آن

اینترنت سریع­ترین تکنولوژی در حال رشد در تاریخ بشریت است. از آن زمانی که اینترنت به عنوان یک شبکه شروع به گسترش کرد، توانست به عنوان یک پیوندی میان تمامی افراد، کسب و کارها، دانشگاه­ها و دولت عمل کند. و به همگان در سراسر دنیا این امکان را داد تا صرف نظر از زمان و مکان بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. این ابزار به کاربرانش این اجازه را می­دهد تا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند، به کامپیوتر­های از راه دور و قابل حمل دسترسی یابند و بتوانند برای یکدیگر نامه الکترونیکی بفرستند. همچنین امکان برقراری گروه­های بحث، بازی­های چند نفره و سیستم های ارتباطی (مانند چت) و اطلاعات جهانی و سیستم های جستجو و ارسال اطلاعات، شامل شبکه گسترده جهانی  را فراهم آورد. در واقع این نحوه استفاده آسان از شبکه گسترده جهانی است که آن را به سریع­ترین پدیده در حال رشد تبدیل کرده است.با وجود اینکه پست الکترونیکی و وب گسترده جهانی دو جز اصلی اینترنت به شمار می­رود، اخیرا شرکت­ها از دومی اساسا به عنوان واسطه تبلیغات و اطلاعات استفاده می­کنند. هنوز استفاده از وب گسترده جهانی به عنوان کانال توزیع محدود می­باشد ولیکن رو به رشد است. جدا از دلایل خوبی که برای شرکت­ها جهت درنظر گرفتن اینترنت به عنوان واسطه بازاریابی مستقیم وجود دارد ، هافمَن و نوواک معتقدند که وب گسترده جهانی برخی مزایای خاص را نیز برای مشتریان به عنوان کانال توزیع به ارمغان آورده است:

  • دسترسی24 ساعته، 7 روز هفته
  • خرسندی آنی، چراکه کاربران مجبور نیستند قبل از فراهم شدن اطلاعات، مدتی منتظر بمانند

تعاملی بودن، مصرف­کننده بر جریان اطلاعات کنترل دارد .

اینترنت با بیش از 5/1 میلیارد کاربر، به عنوان یک شریک اصلی در تجارت جهانی و ابزاري براي اقتدار و کمال مشتریانش محسوب می گردد. بر اساس گزارش اخیر نیلسن در برخی کشورها خرید اینترتی توسط بیش از 95 درصد از کاربران اینترنت صورت می پذیرد. 99 درصد از کاربران اینترنت در کره جنوبی به صورت بهنگام خرید می کنند و در پشت سر آنها با فاصله اي اندك کاربران آلمان، انگلستان و ژاپن قرار دارند.مصرف کنندگان ایالات متحده در رتبه هشتم این لیست جاي گرفته اند.براساس یک مطالعه ي مشابه،40 درصد ازکل افراد حاضر در شبکه جهانی اینترنت جزء خریداران منظم و پا برجا محسوب می شوند. درحالیکه 85 درصد از کاربران اینترنت حداقل یک خرید بهنگام در ماه، تا انتهاي سال 2007 میلادي انجام داده اند.رشد سریع زیر ساختارهای اینترنت فرصت­ها و روش­هایی جدید برای انجام کسب وکار به تمامی جهانیان معرفی کرد. اینترنت دنیا را بدون مرز کرده است. تولید­کنندگان، تجار و مصرف­کنندگان در حال حاضر می­توانند به بازارها به طور سریع­تری دسترسی پیدا کرده و اطلاعات بیشتری را نسبت به قبل در کمترین زمان ممکن کسب کنند. در کل استفاده از اینترنت می­تواند در سه فعالیت اصلی دسته­بندی شود: نشر اطلاعات شرکت، اجرای تجارت الکترونیکی و تبادلات کسب و کاری. برجسته­ترین ویژگی­ اینترنت عدم نیاز به واسطه است؛ تولید­کنندگان می­توانند کالاهای خود را به طور مستقیم و به آسانی از طریق اینترنت به فروش برسانند.

اینترنت توجه زیادی را از طرف خرده فروشان به عنوان یک بازار مهم با پتانسیل­های بالا به خود جذب کرده است. اینترنت مکانی است که خرده فروشان می­توانند فعالیت­های بازاریابی  و فروش خود را به طور کارآمدتر و باصرفه­تری به انجام برسانند. اینترنت تمامی انواع رسانه­های بازاریابی را که شامل ارتباطات، معاملات و تحویل است را در بر می­گیرد. اینترنت، به عنوان یک واسطه برای ارتباطات، از طریق در اختیار قرار دادن اطلاعات در رابطه با خرده­فروشان، کالاها و خدمات آنان، امکان دسترسی به مصرف­کنندگان جهانی را فراهم کرده است. ماهیت تعاملی اینترنت به خرده فروشان این اجازه را می­دهد تا بتوانند یک ارتباط دو طرفه و فعال با مشتریانشان داشته باشند تا از آن طریق تصمیم­گیری مشتریان را آسان­تر کرده و یک ارتباط با ارزش تک به تک با آنها ایجاد کنند.اینترنت این امکان را به کاربرانش می­دهد تا از طریق آن، سریع­تر و به صرفه­تر از هر واسطه دیگری، کالا یا خدمت مورد نظر خود را ببینند، سفارش بدهند، فاکتور خود را مشاهده کنند، معامله خود را انجام دهند و حتی در نهایت هزینه آنرا نیز پرداخت کنند. همچنین اینترنت به عنوان یک واسطه، این توانایی را محیا می­کند که کالا یا خدمات خاصی را بدون در نظر گرفتن محدودیت­های زمانی و مکانی به مشتری تحویل دهد. در نتیجه اینترنت خرده فروشان و کسب و کارها را با دنیایی از فرصت­ها و مزایا مواجه کرده و تجارت از طریق اینترنت را برای آنها بسیار جذاب ساخته است. به طوری که بیشتر کسب و کارها آنرا بخشی از استراتژی بازاریابی خود قرار داده­اند. به دلیل مزایا و پتانسیل بسیار زیادی که اینترنت داراست، بسیاری از خرده فروشان و کسب و کارها به سمت آن هجوم آورده و به دنبال کشف فرصت­های موجود در بازارهای مجازی افتاده­اند. پیش­بینی­ها عنوان می­دارند که در آینده خرده­فروشان در سراسر دنیا از اینترنت و ساختار جدید کسب و کار در آن استفاده خواهند کرد و حتی جایگزین روش­های سنتی فروش مانند فروشگاه­های ثابت خواهد شد.اگر چه استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال خرید در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای غربی گسترش بسیاری پیدا کرده است اما در کشور ما  هنوز دوران طفولیت خود را به سر می­برد. تاثیر بالقوه اینترنت بر بازاریابی مصرف­کنندگان مقدار قابل توجهی از توجه­ها را به خود جذب کرده است.به طوری که بسیاری از صاحبنظران پیش­بینی کرده­اند که تا دو دهه  دیگر، خرید و فروش الکترونیکی، نیاز به فروشگاه­های فیزیکی را از بین خواهند برد.

ویژگی­های اینترنت

مک کیب در تحقیق خود 5 ویژگی اصلی اینترنت را برشمرده است. اولین ویژگی آن توانایی اینترنت برای ذخیره سازی مقدار بسیار زیادی از اطلاعات، و فراهم ساختن راه­های آسان و کم هزینه برای سازماندهی، جستجو و ارزیابی این اطلاعات است. دوم، پتانسیل آن برای کاهش هزینه­های توزیع، و در مورد کالاها و خدمات برمبنای اطلاعات، تامین توزیع لحظه­ای است. ویژگی سوم آن، موانع ورودی و خروجی نسبتاً کم برای شرکت­هاست. چهارم درجه بالای کنش و واکنش متقابل اینترنت است که وسیله­ای است برای سازمان­ها یا افراد، تا بتوانند با یکدیگر بدون توجه به زمان یا فاصله ارتباط برقرار کنند. خصیصه آخر اینترنت، توانایی آن برای جمع­آوری اطلاعات مختص مشتریان و شخصی­سازی تعاملات با مصرف­کنندگان است. کلید اصلیِ درجه بالای کنش و واکنش متقابل اینترنت، و توانایی آن برای شخصی­سازی، پتانسیل موجود برای هدف قرار دادن مشتریان به عنوان یک بازار متشکل از یک نفر است. همچنین توانایی برای جمع­آوری و به خاطرسپاری پاسخ­های هر یک از مشتریان، این امکان را به ما می­دهد تا افراد را در آینده هدف قرار دهیم، به طوریکه بتوان واکنش­های منحصر به فرد او را به درستی در نظر گرفت.اينترنت با اين رويكردها كاربردهاي وسيعي را نيز سامان دادكه از آن جمله مي توان به موارد مهم ذيل اشاره كرد:

  • ارتباطات به شكل وسيعي دچار تحول شد. از ارتباطات فردي تا گروهي همه در اينترنت قابل تحقق است. گپ زدن، ملاقات از راه دور و خدمات پستي، نمونه هايي از اين فرايند هستند. در حقيقت، مدل ارتباطات يك به چند در بازاريابي سنتي به مدل ارتباطات يك به يك يا چند به چند تبديل شده است.
  • اينترنت به پايگاه داده ها و منبع مهم اطلاعاتي، شامل اطلاعات شركت ها، افراد، انجمن ها، دولت ها، كشورها و از همه مهمتر، منبعي براي فعاليت هاي جستجو تبديل شد.
  • اينترنت اين قدرت را يافت كه همه ي انواع خدمات نرم افزاري و پردازش داده مثل تحليل آماري، شبيه سازي، كنترل پروژه، طرح ريزي، تعميرات و نگهداري و بازي را انجام دهد و در همين حال، دربردارنده خدمات تسهيل كننده مانند دورنگار و چاپگر نيز باشد.

با بررسي دقيقتر مشخص مي شود كه اينترنت تا كنون سه نسل را داشته است. نسل اول ان تا سال 1993 قابليت ارسال داده و دسترسي به منابع اطلاعاتي را براي محققين و آموزشگاه ها فراهم آورد.نسل دوم تا سال 2001، تسهيلات ارتباطي، مبادلاتي و پايگاه داده به شمار مي آمد و براي سازمان ها و موسسات حقيقي و حقوقي، عرضه كنندگان خدمات جديد مثل ISP ها يا عرضه كنندگان تجاري بكار مي رفت و نسل سوم از سال 2001 به بعد، براي ارسال داده، سخن و تصوير و كاربردهاي چند رسانه اي تمركز داشته و محصور به منطقه ي فيزيكي يا جغرافيايي خاص نبوده است.

منبع

رمضانیان ،جواد (1390) ،رابطه بازاریابی اینترنتی با رفتار خرید مشتریان ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0