• تأثیر رفتار شهروندی بر عملکرد و موفقیت کلی سازمان

پودساکف و همکاران ، دلایل متعددی را بیان کردند که چرا مدیران برای رفتار شهروندی سازمانیارزش قائل شده و در ارزیابی عملکرد کارکنانشان به آن توجه دارند و خلاصه مطالعات در دلایل مزبور حاکی از آن است که رفتار شهروندی سازمانی تأثیر بسزایی بر نحوه ارزیابی مدیران از عملکرد و همچنین سایر تصمیمات آن‌ها دارد.

خلاصه چندین مطالعه که به بررسی تأثیرات نسبی رفتار شهروندی سازمانی بر ارزیابی عینی و ذهنی از عملکرد پرداخته‌اند، نشان داده است که ابعاد پنج‌گانه رفتار شهروندی سازمانی یک تأثیر مثبت قابل‌توجهی بر نحوه ارزیابی عملکرد توسط ارزیابی‌کنندگان دارد و هر کدام به شکلی خاص بر نگرش ارزیاب‌ها مؤثر است به ویژه رفتار یاری‌کننده یا نوع‌دوستی که متمایزتر و برجسته‌تر از دیگر ابعاد به چشم می‌خورده. محققان ضمن مطالعات خود اذعان داشتند که رفتار شهروندی سازمانی بر ارزیابی عملکرد عینی و ذهنی کارکنان تأثیر بسزایی دارد؛ مثلاً مکنزی و همکارانش، با توجه به بهره‌وری فروش و ارزیابی عملکرد عینی کارکنان توجه داشته‌اند به رفتار شهروندی سازمانی آن‌ها نیز توجه می‌نمودند.

منبع

شیخ‌خوزانی،نورالله(1393)،رفتارهای ضدتولید بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت و رفتارهای شهروندی سازمانی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی صنعتی سازمانی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0