ابعاد جهت گیری هدف

  ابعاد جهت گیری هدف

در شكل بالا تعريف و جهت گيري به عنوان دو بعد شايستگي (هدف پيشرفت) نشان داده شده است. مطلق و هنجاري دو شيوهاي را تصوير ميكنند كه ميتوان شايستگي را تعريف كرد. مثبت و منفي (گرايش – اجتناب) دو راهي را نشان مي دهند كه شايستگي را مي توان جهت گيري كرد. با توجه به ابعاد شايستگي در نظريه جهت گيري هدف سه چارچوب متمايز به وسيله نظريه پردازان هدف مطرح شده است. رويكرد نظري غالب به جهت گيري هدف در محيطهاي آموزشي  چارچوب دو بخشي است كه تمايز بين اهداف تسلطي و عملكردي مي باشد ، به بعد جهت گيري توجهي نشده است. تفاوت ساده بين اين دو نوع جهت گيري اين است كه دانش آموزاني كه هدفهاي تسلطي را انتخاب ميكنند، بر يادگيري مواد درسي و تبحر يافتن در تكليف يادگيري تاكيد دارند و دانش آموزاني كه هدفهاي عملكردي را انتخاب مي كنند، در پي نمايش توانايي ها و عملكردشان و مقايسه آن با عملكرد ديگران هستند.

هدفهاي تسلطي – گرايش كه در چارچوب سه بخشي در آن شايستگي به شكل مطلق تعريف شده و به شكل مثبت جهت گيري شده است، هدفهاي عملكردي – گرايش كه در آن شايستگي به شكل هنجاري تعريف شده و به شكل مثبت جهت گيري گشته است و هدفهاي عملكردي – اجتناب كه در آن شايستگي به صورت هنجاري تعريف شده و به شكل منفي جهت گيري شده است، يعني هدف هاي عملكردي به دو بخش گرايش و اجتناب تقسيم مي شوند، ولي هدفهاي گرايشي تقسيم نمي شود. دانش آموزاني كه داراي هدفهاي عملكردي – گرايش هستند، خود را داراي توانايي زيادي ميدانند و مي خواهند عملكرد خودشان را در مقايسه با عملكرد ديگران مورد سنجش قرار دهند و از اين راه تواناييهاي خود را به نمايش بگذارند .

در جهت گيري هدف عملكردي – اجتناب، افراد خود را فاقد توانايي مي بينند و بنابراين، سعي ميكنند از نمايش تواناييها و پيشرفت خود به ديگران بپرهيزند چون باعث تثبيت عدم تواناييشان ميشود. دانش آموزان با هدف عملكرد-اجتناب سعي ميكنند از شكست خوردن، كودن يا احمق ا هد. به نظر رسيدن اجتناب كند.در چارچوب چهار بخشي هدفهاي پيشرفت  هدفهاي تسلطي – اجتناب،به ابعاد چارچوب سه بخشي اضافه ميشود ، كه در آن شايستگي به شكل مطلق/ تعريف شده و به صورت منفي جهت گيري شده است، يعني جهت گيري هدفهاي تسلطي نيز به دو بخش گرايشي و اجتناب تقسيم مي شود .

درجهت گيري هدف تسلطي گرايش هدف فرد انجام تكليف افزايش دانش،تسلط خود بر آن تكليف مي باشد. جهت گيري هدفهاي تسلطي اجتناب جديدتر از سه نوع جهت گيري ديگر است. در ساختار هدف تسلطي – اجتناب، شايستگي به عنوان ملزومات مطلق يك تكليف تعريف شده و پرهيز از ناشايستگي، نقطه جهت توجه مي باشد. در جهت گيري هدف تسلطي – اجتناب هدف دانش آموز از انجام تكليف اجتناب از نشان دادن نمايش بيكفايتي و نا شايستگي خود و اجتناب از فراموش كردن تكليف مي باشد. بین جهت گیری هدف و یادگیری خود تنظیم و همچنین بین سبک های یادگیری با یادگیری خود تنظیم رابطه معنادار وجود دارد. همچنین، مطالعات حاکی از آن است که در برخی از تحقیقات سه متغیر مورد .مطالعه به تفکیک جنسیت تفاوت معناداری را نشان می دهند و در برخی دیگر این گونه نیست.

منبع

معینی،مریم(1392)، رابطه جهت گیری هدف، سبک های یادگیری با یادگیری خودتنظیم،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0