کلياتي پيرامون توليد ناب

موفقيت های توليد ناب در دهه های اخير بسياري از شركت ها را بر آن داشته تا اصول نابي را به ساير حوزه‌هاي كاري خود مانند طراحي محصول، فرايندهاي دريافت و تحويل سفارش، سيستم پرداخت و حتي به سراسر زنجيره تامين  خود گسترش دهند . به‌كارگيري اصول ناب در اين شركت‌ها نتايج چشم‌گيري را براي آن ها در پي داشت به گونه اي كه بسياري از آن ها توانستند از اين رهيافت به ميزان قابل توجهي سطح بهره‌وري خود را بهبود بخشند. با پذيرش و به‌كارگيري اين اصول اين شركت‌ها قادر گرديدند تا سطح ضايعات، موجودي، زمان انتظارها و زمان تحويل را در حد قابل قبول بهبود بخشيده و هم‌زمان با كاهش سطح قيمت ، كيفيت محصولات خود را افزايش دهند.

بررسي آمار ها در مورد برخي از اين شركت ها نشان‌ دهنده اين است كه آن ها توانسته ‌اند سطح موجودي ‌ها را تا 90 درصد ، دوباره‌ كاري‌ ها را تا 75 درصد و زمان‌ هاي تحويل را تا 90 درصد كاهش دهند .  موفقيت‌هاي توليد ناب در عمل باعث گرديده است تا بسياري از صاحب‌نظران در سال‌هاي گذشته تلاش‌هاي خود را پيرامون توسعه اين مفهوم متمركز نموده و ابزار‌هاي مختلفي را در اختيار صنايع جهت به‌كارگيري آن قرار دهند . با عنايت به ضرورت آشنايي با اين رويکرد مهم و استراتژيک، در اين بخش کلياتي در مورد مفاهيم، تعاريف، شاخص ها و تاريخچه توليد ناب در جهان و ايران پرداخته مي‌شود.

ناب بودن

واژه ناب يا Lean در لغت به معنی لخم و بی چربی می باشد. اين اصطلاح بيانگر بدون زائده و بدون حشو بودن است. در ادبيات کشورهای مختلف برای هر شی يا چيزی که بدون بيهودگی و اضافات باشد، اين واژه به کار گرفته می شود. در فرهنگ تخصصی ناب بودن عبارتست از توليد بيشترين محصولات يا خدمات قابل فروش تحت کمترين هزينه های عملياتی در حالی که سطح موجودی در حد بهينه باشد.

 تعاريف توليد ناب

از ديدگاه فارستر،  مفهوم ناب به طور عملی عبارتست از: ادغام اصول مرتبط با بهبود از طريق بکارگيری همزمان توليد به هنگام و مديريت کيفيت جامع، به طوري که فرآيندهای بر مبنای کامپيوتر در تمامی بخشهای طراحی، مديريت کارخانه، عرضه و توزيع کامل شوند .  ويليامزو همکارانش توليد ناب را در واقع يک جهش تصاعدی از روش توليد انبوه فورد به الگوواره  جديدی از توليد می دانند . کوچان  و همکارانش بيان می کنند اگرچه عناصر ناب شدن در تمامی شرکتها يکسان می باشند اما فرآيند تبديل شدن به شرکت ناب در هر سازمان خروجی های خاص و متفاوت از ساير شرکتها ارائه می دهد.

در جايي ديگر توليد ناب نوعی سيستم توليد تعريف شده است که ضمن درنظر گرفتن فوايد توليد انبوه و سفارشی با هدف کاهش ضايعات و با آرمان حذف هر فعاليت بدون ارزش طراحی شده است. در حقيقت توليد ناب همان توليد به هنگام  می باشد با اين تفاوت که در آن فعاليت هايي که ارزش افزوده ايجاد نمی کنند حذف شده اند.

انجمن ملی استاندارد و فناوری در وزارت بازرگانی آمريکا توليد ناب را يک راه حل نظام‌مند برای شناسايی و از بين بردن اتلافها  ؛  فعاليتهايی که دارای ارزش افزوده نيستند، از طريق بهبود مستمر و به جريان انداختن توليد درست در هنگامی که مشتری به آن نياز دارد تعريف می کند. از دیگر مشخصه های تولید ناب ، كاهش پیوسته قیمتها در طول عمر یك مدل است . ازآنجایی كه قیمتها برمبنای چارچوبی معقول مشخص شده اند مونتاژگران می‌دانند كه برای تولید هر محصولی منحنی یادگیری وجود دارد . بدین‌ترتیب ، می‌دانند كه هزینه‌ها باید در سالهای بعد كاهش یابد ؛ درواقع ، در شركتهای تولید ناب اصلاحات سریعتر انجام می گیرند یعنی منحنیهای فراگیری به نسبت منحنیهای فراگیری در شركتهای تولید انبوه دارای شیب بیشتری هستند و دلیل این امر وجود كایزن در فرایند تولید است .

 در سايت ای ان بی وی  ، سيستم توليد ناب به تکنولوژی های ساخت منعطف اطلاق شده است که توسط شرکت تويوتا گسترش داده شده و هم اکنون در بسياری از صنايع خودروسازی جهان به کار گرفته می شود.در برخی فرهنگ نامه های توليد، به توليد ناب، ساخت ناب  نيز اطلاق شده است. اين اصطلاح در مراجع تخصصی مختلف به اشکال زير تعريف شده است.يک ابزار بهبود عملکرد تجاری که بر بهبود کيفيت، هزينه، زمان تحويل و انسان متمرکز شده است که ضايعات را از بين برده و بهبود مستمر را امکان پذير می سازد.

يک عبارت انگليسی به دست آمده از تکنيک­های ساخت و توليد ژاپنی که فلسفه کاهش مستمر ضايعات در همه­ی نواحی و بخش­ها را دنبال می­کند.يک فلسفه توليد که بر کمينه سازی مقدار موجودی ها و منابع تاکيد دارد و در سرتاسر سازمان به کار گرفته می شود. اين نظام به شناسايي و حذف فعاليت های بدون ارزش افزوده در قسمت های طراحی، توليد، مديريت زنجيره تامين و سر و کار با مشتريان می پردازد.ترکيب کردن توليد به هنگام، کايزن، کانبان و ايده های کيفيت جامع برای رسيدن به کاغذ بازی صفر، موجودی صفر، زمان صفر، عيب و نقص صفر و تاخيرات صفر در طراحی، ساخت و توزيع.

يک فلسفه ساخت که در آن فاصله زمانی از سفارش مشتری تا تحويل آن به وسيله حذف ضايعات کمينه شده است. اين نظام شامل سه عنصر جريان، کشش و کوشش در حد اعلا می شود.ساخت ناب يک ابتکار تجاری برای کاهش ضايعات در محصولات ساخته شده است. پايه اين ايده در کاهش سيستماتيک هزينه به وسيله مجموعه نگرش های فرآيندی در سراسر فرآيند توليد می باشد.

منبع

بیگی ده آبادی،منیره(1389)، ارتباط بين نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذيری سازمانی،پایان نامه کارشناسی ارشد، مديريت صنعتی،موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0