راه ­حل مبتنی بر فناوری اطلاعات

از جمله ابزارهای نوین ردیابی کالا و کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تأمین می‌توان به بارکد و RFID (شناسایی بسامد رادیویی) اشاره کرد. ((RFID برای خواندن اطلاعات از امواج رادیویی استفاده می­کند. بدین ترتیب که تراشه­های ریزی بر روی برچسب­های کالاها قرار می­گیرند که توانایی ارسال امواج رادیویی را دارا هستند و اطلاعاتی در مورد ابعاد مختلف کالا ارسال می­نمایند. مزایایی که این تکنولوژی برای زنجیره تأمین دارد عبارتند از:

  • حذف هزینه ­های انتقال مجدد محصولات به دلیل جابه جایی اشتباه پالت­ها که در گذشته وجود داشت.
  • حذف هزینه جابه­جایی مجدد محصول و برگشت آن به کارخانه به دلیل ارسال اشتباه برای مشتری.
  • کاهش هزینه نفر – ساعت مورد نیاز برای انبارگردانی.
  • بهبود رضایت مشتری به دلیل ارائه اطلاعات دقیق در مورد وضعیت فعلی سفارشات.
  • افزایش سرعت پیگیری کالاها
  • افزایش کارایی زنجیره تأمین از طریق شفافیت بیشتر و تسریع بخشیدن در فرایندها.

حمل و نقل:یکی دیگر از کاربردهای فناوری اطلاعات در حمل و نقل و استفاده از نرم­افزارهایی برای تعیین مناسب مسیر بر اساس مکان مشتریان، اندازه سفارش، زمان­های تحویل مطلوب و اطلاعات مربوط به زیرساخت­های حمل و نقل، فاصله­ها و ظرفیت وسیله حمل ونقل است

بازاریابی: گسترش بازار و دسترسی به گستره وسیع­تری از بازارها، معرفی و تبلیغ محصولات جدید به مشتریان در سراسر دنیا، امروزه بوسیله اینترنت و شبکه جهانی با هزینه پائین و کارایی بالا برای زنجیره­ های تأمین امکان­پذیر شده است.

قیمت گذاری : وقتی خرید و فروش از طریق اینترنت انجام می­شود، تغییر در قیمت­ها آسان تر بوده و به صورت روزانه می­توان قیمت­ها را بروزرسانی کرد. هزینه صرف­شده برای جستجوی کالا توسط مشتری کاهش می­یابد و به راحتی محصولات شرکت و رقبا را می­تواند جستجو نماید.

توزیع : طراحی وب سایت برای فروش مستقیم محصولات به مصرف­کننده نهایی بر کارآمدی فرایند توزیع و کاهش هزینه ­ها با حذف واسطه­ها افزوده است.

یکپارچه­ سازی زنجیره تأمین:پروفسور هاولی و سیونجین چهار محور کلیدی مربوط به اثر تجارت الکترونیک بر یکپارچگی زنجیره تأمین را تشریح نمودند. كه وجه مشترک این موارد ایجاد راه­های جدید جهت هدایت کسب و کار است. این چهار حوزه عبارتند از:

یکپارچه ­سازی اطلاعات:به معنای توانایی به اشتراک­ گذاشتن اطلاعات مرتبط بین شرکت­های یک زنجیره تأمین است. كه شامل داده­ها، مانند سوابق فروش و پیش­بینی­های تقاضا، وضیت موجودی، زمان­بندی ­های تولید، ظرفیت­های تولید، تبلیغ و زمان­بندی­های حمل و نقل است. این داده­ها باید به صورت لحظه­ای و به موقع از طریق اینترنت در اختیار افرادی که به آنها نیاز دارند، قرار داده شود.

همزمان ­سازی برنامه­ریزی:به مشارکت توام شرکت­های یک زنجیره تأمین در پیش­بینی تقاضا و زمان­بندی دوباره تأمین موجودی اشاره دارد. این مورد طراحی و توسعه محصول و ارائه محصولات جدید به بازار به شکل مشارکتی را نیز شامل می­باشد.

 هماهنگ­ سازی جریان کار:این مرحله قدم بعدی پس از همزمان­سازی برنامه­ ریزی است. ساده­سازی و خودکار نمودن فعالیت­های دائمی کسب و کار(تجارت) در بین شرکت­های یک زنجیره تأمین، مربوط به این مرحله می­باشد. این مورد فعالیت­هایی مانند خرید و طراحی محصول را شامل می­شود.

منبع

طاهرپور ،نگین (1393) ، بررسی تآثیر توانایی­های فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی در چابکی زنجیره­ ی تأمین( صنایع لبنی شهر کرمانشاه) ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0