کارایی و انواع آن

 در دنیای مالی سه نوع کارایی در بازار سرمایه وجود دارد:

 کارایی اطلاعاتی:

وجود اطلاعات کافی در بازار و انعکاس به موقع و سریع آن بر قیمت اوراق بهادار ارتباط تنگاتنگی با کارایی دارد، اگر اطلاعات تازه ای در بازار به اطلاع عموم برسد، قیمت ها متناسب با جهت اطلاعات یاد شده تغییر خواهد کرد.

 کارایی تخصیصی:

یکی از عمده ترین پیامد های کارایی بازاراین است که از منابع موجود به بهترین حالت وبه شکل بهینه و مطلوب بهره برداری شود، در این مفهوم بازاری دارای کارایی تخصیصی می باشد که در آن پروژه های سرمایه گذاری با بهروه وری نهایی سرمایه تامین مالی شوند، تخصیص هنگامی بهینه است که بیشترین بخش سرمایه متوجه سود آورترین فعالیت شود.

 کارایی عملیاتی:

کارایی عملیاتی اشاره به تسهیل و سرعت مبادلات در بازار دارد، که از طریق آن بازار های سرمایه امکان ملاقات خریداران و فروشندگان را ممکن می سازد، این نوع کارایی منجر به افزایش سرعت  نقدشوندگی دارایی ها می‎شود، بازاری از نظر عملیاتی دارای کارایی است که هزینه انجام مبادلات در حداقل سطح ممکن باشد.

سطوح کارایی اطلاعاتی

اولین تعریف از کارایی اطلاعاتی در بازار سرمایه از سوی یوجین فاماارائه شده است، کارایی اطلاعاتی به این معناست که اطلاعات واخبار درباره سهام شرکتهای قابل معامله بتواند به سرعت و به دقت بر قیمت اوراق بهادار اثر گذاشته و قیمتها را در جهت  درست تصحیح نماید. فاما در ان تعریف بازار کارا را در سه سطح ضعیف، نیمه قوی و قوی تفکیک کرد؛

سطح ضعیف :اگر بدست آوردن سودهای غیرنرمال (بجز آنهایی که بطور شانسی بدست می آیند)با استفاده از قیمتهای گذشته برای تصمیم گیری در زمان خرید و فروش اوراق بهادار امکان پذیر نباشد، بازار دارای شکل ضعیف کارایی است.

سطح نیمه قوی : اگر بدست آوردن سودهای غیرنرمال (بجز آنهایی که بطور شانسی بدست می آیند)از طریق استفاده از اطلاعات در دسترس عموم برای تصمیم گیری در مورد خریدو فروش اوراق بهادار امکان پذیر نباشد، بازار دارای شکل نیمه قوی کارایی است.

سطح قوی : اگر بدست آوردن سودهای غیرنرمال (بجز آنهایی که بطور شانسی بدست می آیند)از طریق استفاده از هرگونه اطلاعات برای تصمیم گیری در مورد خرید و فروش اوراق بهادار به هیچ وجه امکان پذیر نباشد، بازار داری شکل قوی کاریی است. علاوه بر فاما ديگر نظريه پردازان، نيز كارايي را در همين سه سطح طبقه بندي كرده اند، ديكسون  معتقد است كه هر يك از اين سطوح سه گانه كارايي به مجموعه معيني از اطلاعات مربوط مي شوند كه نسبت به سطح قبلي آن جامع تر و كامل تر است.

در سطح نیمه قوی قيمت سهام منعكس كننده همه اطلاعات عام و منتشر شده است. در اينجا اطلاعات مربوط به اطلاعات گذشته نمي باشد بلكه فراتر از آن و در برگيرنده هر اطلاعي درباره عملكرد شركت و مشخصات صنعتي است كه آن شركت در آن حوزه فعاليت مي كند، به عبارت ديگر در اين سطح ازكارايي بازاري را كارا مي ناميم كه قيمت سهام در آن وابستگي سريع به اطلاعات جديد منتشر شده داشته باشد. در چنين بازاري استفاده كنندگان از اطلاعات ممكن است نظرات متفاوتي درباره اهميت اطلاعات انتشار يافته داشته باشند، اما قيمتها هميشه نشان دهنده بهترين تفسيرها از اطلاعات موجود خواهد بود. بطور كلي مي‎توان گفت كه سرمايه گذاران نمي توانند از تجزيه و تحليل اطلاعات انتشار يافته به موفقيتي فوق العاده دست يابند و در نتيجه سودهاي غير عادي نصيب آنها نخواهد شد.

اطلاعات همگاني به اطلاعاتي اطلاق مي شود كه بطور همزمان در دسترس عموم قرار گيرد مانند گزارش عمليات ساليانه شركت، گزارش مطبوعات در مورد شركتها وغیره، به عنوان مثال اگر قيمت سهم شرکتی x واحد است اين رقم با توجه به تمامي اطلاعاتي است كه درباره اين شركت منتشر گرديده است و اگر اطلاعات تازه اي درباره اين شركت و يا صنعت و كل اقتصاد به گوش سهامداران برسد در يك بازار كارا بلافاصله تعديل قيمت صورت مي‎گيرد. چنين كارايي اي كمك بزرگي به سرمايه گذاران است بويژه آنهايي كه كاري با بورس ندارند و يا شناختي همه جانبه از امر مالي ندارند. اگر تعديل قيمتها بلافاصله بعد از رسيدن اخبار وقوع حوادث رخ ندهد، اين نمود عدم كارايي بازار و عدم استقرار نيروهاي بازار در آن موقعيت است.

منبع

بخشی نژاد، بابک(1394)، سطح نیمه قوی کارایی بااستفاده از ضریب قیمت به سود سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0