چگونگی تشخیص پارکینسون

در حال حاضر آزمایش خاصی که بتواند به تشخیص بیماری پارکینسون کمک کند وجود ندارد و بیماری بر مبنای سابقۀ پزشکی و معاینۀ عصبی تشخیص داده می­شود. تنها 75% از مواردی که به صورت بالینی تشخیص داده شده­اند با اتوپسی (نمونه­برداری بعد از مرگ) تأیید می­شوند. ممکن است علایم و نشانه­های اولیۀ بیماری پارکینسون گاهی با آثار طبیعی ناشی از افزایش سن اشتباه شوند. در این موارد باید مدتی، فرد را از نظر پایدار بودن علایم تحت نظر قرار داد. معمولاً پزشکان، بیمار را از نظر کشیده شدن پاها بر روی زمین و عدم حرکت بازوها و دست­ها در هنگام راه رفتن مورد توجه قرار می­دهند. گاهی به منظور رد کردن سایر بیماری­ها، اسکن مغز یا تست­های آزمایشگاهی لازم درخواست می­شوند. البته معمولاً CT اسکن و MRI مغز افراد مبتلا به پارکینسونی طبیعی است. ممکن است در PET اسکن مغز بیماران پارکینسونی، کاهش فعالیت دوپامین گانگلیا بازال دیده شود که این موضوع به تشخیص بیماری کمک می­کند .

برای تعیین میزان موثر بودن درمان بیماری پارکینسون چند مقیاس وجود دارد که یکی از آنها، مقیاس وبستر است. در این مقیاس، پزشک میزان کندی حرکات، لرزش، وضعیت راه رفتن و حرف زدن و سفتی عضلات بیمار را ثبت می­کند. در این مقیاس مجموعاً به 10 مورد امتیاز صفر تا 3 داده می­شود. امتیاز صفر به معنی فقدان علایم و امتیاز 3 به معنی وجود ناتوانی به میزان حداکثر است. میزان تعادل بیمار و قدرت وی در زمان برخاستن از روی صندلی نیز در این مقیاس تعیین می­شود. . طبقه­بندی بیماری پارکینسون:

بیماری پارکینسون؛ هم معنی با  پارکینسونیسم اولیه است و پارکینسونیسم اولیه، یعنی پارکینسونیسم مجزا که در اثر فرآیند تحلیل رفتگی عصبی بدون علت سیستمیک ثانویه ایجاد می­شود. در بعضی از موارد، ناشناخته  نامیدن علت بیماری غیر دقیق است زیرا بخش کوچکی از موارد بیماری در اثر جهش­های ژنتیکی ایجاد می­شود. ممکن است در بعضی از بیماران در ابتدا بیماری پارکینسون تشخیص داده شود ولی سپس علایم اضافی ایجاد شوند و در نتیجه، تجدیدنظر در تشخیص ضرورت پیدا کند.

 اختلالات دیگری وجود دارند که به آنها بیماری­های اضافه بر پارکینسون می­گویند. این بیماری­ها عبارتند از: تحلیل رفتگی (آتروفی) چند سیستمی (MSA)، فلج فوق هسته­ای پیشرونده (PSP) و استحاله (دژنراسیون) قشری قاعده­ای (کورتیکوبازال)، (CBD). عده­ای، زوال عقلی (دمانس) همراه با اجسام لِوی (DLB) را هم جزء این گروه می­دانند. اگرچه در بیماری پارکینسون بدون علت شناخته شده نیز اجسام لِوی در بافت مغز یافت می­شوند، توزیع این اجسام در DLB متراکم­تر و وسیع­تر است. نقش اجسام لوی به خوبی درک نشده است. در موارد وجود پارکینسون به اضافه بیماری­های مزبور، پیشرفت بیماری سریع­تر و پیش آگهی آن معمولاً بدتر است. در این موارد، داروهای ضد پارکینسون معمولی کم اثر یا بی اثر هستند و بیماران به داروهای روانگردان مانند‌هالوپریدول پاسخ می­دهند. علاوه بر این، داروهای بازدارنده کولین استراز در درمان اختلالات شناختی، روانی و رفتاری موجود در بیماری مؤثر واقع می­شوند. معمولاً طول عمر بیماران مبتلا به بیماری اضافه بر پارکینسون، کمتر و ناتوانی حاصل از آن بیشتر است .

بیماری­های شبیه بیماری پارکینسون

بیماری لرزش خوش خیم اولیه  (ET) گاهی با لرزش استراحت موجود در بیماری پارکینسون اشتباه می­شود ولی فقدان سایر علایم پارکینسونیسم و دو طرفه بودن لرزش و فرکانس بالاتر آن (8 تا 10 هرتز) و پاسخ آن به داروهای مسدود کننده بتا مثل پروپرانولول به افتراق این دو مورد از یکدیگر کمک می­کند .

در افراد زیر 40 سال، رد کردن بیماری ویلسون (بیماری ارثی تجمع مس) اهمیت دارد. در افراد جوان­تر، گاهی بیماری‌هانتینگتون نوعی بیماری ارثی که با حرکات غیر ارادی، سریع، پرشی و دیس کینتیک مداوم، عقب ماندگی ذهنی که تا زوال عقلی پیش می­رود شناخته می­شود,  با علایم واضح پارکینسون تظاهر می­یابد. بیماری کروتزفلد- جاکوب؛ التهاب مغز (آنسفالیت)؛ مسمومیت ناشی از مونواکسید کربن، دی سولفید کربن، منگنز، پاراکوآت، هگزان و تولوئن و سندرم­های پارانئوپلاستیک می­توانند با پارکینسون اشتباه شوند. اگرچه علایم بیماری پارکینسون اغلب در بیماری آلزایمر دیده می­شوند، اختلالات شناختی و رفتاری تا حد زیادی نسبت به این علایم ارجحیت دارند. پارکینسونیسم همچنین ممکن است به دنبال تماس با سموم عصبی خاص مانند مونواکسید کربن یا منگنز ایجاد شود. گاهی بیماری تیروئید، اضطراب، اعتیاد به الکل و بعضی از بیماری­های متابولیک با بیماری پارکینسون اشتباه می­شوند. همچنین ممکن است تومورهای مغزی، بیماری ام.اس، بیماری آلزایمر،عوارض بعدازضربه به سر،سکته­ی مغزی و بیماری نورون حرکتی با بیماری پارکینسون اشتباه شوند. بیماری ایدز بدلیل ایجاد اختلال دوپامینرژیک، گاهی با پارکینسون اشتباه می­شوند.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0