پیدایش و همه گیر شناسی اینترنت در جهان

به نظر می رسد بیشترین پیشرفت های فن آوری که تأثیرگذاری آشکار و واضحی دارند آنهایی هستند که مستقیما راه های برقراری ارتباط میان انسان ها را تحت تأثیر قرار می دهند .در این برهه از تاریخ، به نظر می رسد که دوباره در آستانه فن آوری اطلاعاتی نوین و فراگیری از نظر جهانی هستیم. فن آوری اطلاعاتی که می توان آن را به عنوان جهش کوانتومی در نظر گرفت در بسیاری از جهات از دستاوردهای گذشتگان پیشی می گیرد. این فن آوری جدید در قالب یک شبکه بین المللی ارتباط از راه دور رایانه ای به وجود آمده که به عنوان «اینترنت» شناخته می شود و ممکن است به صورت بالقوه همان تأثیر شگرفی را روی فرهنگ بشری داشته باشد که اختراع دستگاه چاپ داشت.

شکل ابتدایی اینترنت در سال 1969 توسط بخشی از سازمان دفاع آمریکا به نام ؛ آژانس برنامه تحقیقات پیشرفته دفاعی  به وجود آمد. این شبکه رایانه ای که سرانجام به عنوان آرپانت ،  شناخته شد، در ابتدا به عنوان وسیله ای برای تحقیقات دفاعی و برای اتصال رایانه های مختلف طراحی شده بود .در ابتدا تنها چهار سایت از طریق شبکه اینترنت با یکدیگر ارتباط داشتند.این تعداد درسال 1971 به حدود 24 سایت ودرسال 1981 به بیش از 200 سایت به صورت درون خطی رسیدکه روندرشدسریعی رانشان می‏دهد.

در دهه 1970 با تعریف پروتکل های جدید از جمله TCP که تا به امروز رواج دارد، آپانت شهرت بیشتری یافت و هسته اصلی شبکه ای از رایانه های به هم مرتبط شد. بعدها در سال 1993 میلادی نام اینترنت روی این شبکه گذاشته شد و وب (WWW)به معنی تار جهان گستر توسط آزمایشگاه اروپایی فیزیک ذرات به خاطر نیاز آنها به دسترسی آسان تر به اطلاعات موجود بر روی اینترنت ابداع شد. در این روش اطلاعات به صورت مستندات صفحه ای بر روی شبکه اینترنت قرار می گیرد و به وسیله یک مرورگر صفحات وب قابل مشاهده است و هم اکنون کارکردهای بسیاری دارد.

فریدنبرگ، میزان شیوع استفاده مشکل زا از اینترنت را 3 درصد از افراد استفاده کننده از اینترنت بیان می کند. تحقیقات دیگر این درصد را بالاتر و تا 6 درصد گزارش داده اند .استفاده از اینترنت، یکی از جلوه های آشکار دنیای مدرن و ابزاری مهم برای آموزش نسل نو به شمار می‏آید. اینترنت در همه جا حضور دارد: خانه، مدرسه و حتی در مراکز خرید. طبق برآوردهای صورت گرفته، در سال 1981، 66 میلیون نفر از مردم آمریکا به اینترنت دسترسی داشته اند که در سال 1999 شمار آنها به 83 میلیون رسیده است .

بیشترین کاربران اینترنت جوانان هستند. نتایج تحقیقات انجام شده در ایالات متحده نشانگر آن است که استفاده از اینترنت در میان جوانان، بیش از هر گروه سنی دیگری است . تعداد کاربران اینترنت به طور شگفت آوری رو به افزایش است.گلوور و برادشاو در سال 1996 تخمین زدند که بیش از 60 میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند، که این رقم با سرعتی معادل 10 درصد در ماه رو به افزایش است، شمار کاربر ده ها و خدمات نیز رشد مشابهی دارند.

سرعت رشد پدیده های نوین تکنولوژیک در کشورهای پیشرفته به مراتب بیش از کشورهای در حال توسعه و جهان سوم است. براساس آخرین آمار سازمان ملل متحد، تعداد کاربران اینترنت در جهان از مرز یک میلیارد نفر گذشته است و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2011 به دو میلیارد نفر برسد. هم اینک درصد کاربران اینترنت در آسیا 6/36 درصد، اروپا 7/27 درصد، آفریقا 5/3 درصد، آمریکای شمالی 8/18 درصد، آمریکای جنوبی 7/9 درصد و اقیانوسیه 5/1درصد گزارش شده است .

آمار ارائه شده از سوی پایگاه اینترنتی آمار استفاده و منابع اطلاعاتی اینترنت  نشان می دهد که از کل جمعیت 6 میلیارد و 574 میلیون و 666 هزار و 417 نفر جمعیت فعلی جهان، یک میلیارد و 173 میلیون و 109 هزار و 925 نفر به عنوان کاربر اینترنت شناخته شده اند که به این ترتیب شمار کاربران اینترنت در جهان بالغ بر 8/17 درصد اعلام شده است. براساس آمار ارائه شده در این گزارش در حد فاصل سال های 2000 تا 2006 رشد استفاده از اینترنت بالغ بر 225 درصد بوده است .

براساس آخرین آمار دفتر آمار و فناوری اطلاعات ، میزان کاربران اینترنت در جهان یک میلیارد نفر اعلام شده است که به مدد هند و چین، قاره آسیارتبه نخست کاربران اینترنت میلیون319 اروپا رتبه دوم رادراختیار دارد.

ورود و همه گیر شناسی اینترنت در ایران

ورود اینترنت به ایران به آغاز دهه 1370 شمسی بازمی گردد. در سال 1371 دانشگاه های صنعتی شریف و گیلان توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری به شبکه اینترنت وصل شدند تا با دنیای خارج پست الکترونیک رد و بدل کنند.سال 1372 ایران به شبکه جهانی اینترنت پیوست و نخست مرکز رایانه ای که به طور رسمی در ایران به شبکه جهانی اینترنت وصل شد، مرکز تحقیقات فیزیک نظری ایران بود. در حال حاضر نیز این مرکز یکی از مراکز مهم خدمات اینترنت در کشور است. یک سال بعد ، موسسه ندا رایانه تأسیس شد و پس از راه اندازی اولین بولتن بورد (BBS)، در عرض یک سال اولین وب سایت ایرانی داخل کشور را راه اندازی کرد. سال 1374 نیز مجلس شورای اسلامی، تأسیس شرکت «امور ارتباطات دیتا» را تحت نظر شرکت مخابرات ایران تصویب کرد که مسئولیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را به طور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار داده است.

بنابراین شاید هیچ پدیده دیگری در طول سال های اخیر به اندازه اینترنت در ایران رشد صعودی نداشته است. افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و در کنار آن تأثیر افزایش تعداد سایت ها، وب نوشت ها پایگاه های اطلاع رسانی روی این شبکه جهانی، نیازمند بررسی های جامعه شناختی و روان‏شناختی است. در حال حاضر اینترنت در ایران چند سرویس اساسی مانند پست الکترونیکی، گپ اینترنتی، وب نوشت، گروه های خبری ، انجمن های اینترنتی و شبکه های تلفنی  را ارائه می دهد. اما هر روزه سرویس های جدیدی ابداع می شود که مشخصات بخش هایی از هر یک از سرویس های فوق را دارند.

طبق گزارشی که پایگاه اینترنتی آمار جهانی اینترنت در فوریه 2005 منتشر کرده است. آمار کاربران اینترنت در خاورمیانه نزدیک به 5/17 میلیون نفر است و ایران با 8/4 میلیون نفر کاربر رتبه اول را در خاورمیانه داراست (7/27 درصد). همین گزارش حاکیست که آمار کاربران ایرانی نسبت به دسامبر 2000 بالغ بر 1820 درصد رشد داشته است.طبق گزارش همین پایگاه اینترنتی در مورد آمارهای جمعیتی و وضعیت استفاده از اینترنت در خاورمیانه در آگوست 2007 ضریب نفوذ اینترنت در ایران 6/25 درصد و تعداد کاربران اینترنت 18 میلیون نفر بوده است، در حالی که گزارش در ماه مارچ 2008 حاکی از افزایش ضریب نفوذ اینترنت به 9/34 درصد و افزایش تعداد کاربران اینترنت به 23 میلیون نفر بود. این آمارها بیانگر رشد روزافزون استفاده از اینترنت با سرعتی چشمگیر در کشور ما هستند.

مرکز آمار ایران، با ارائه گزارشی از آمار دسترسی خانواده های ایرانی به اینترنت و رایانه اعلام کرد: نسبت خانوارهای دارای رایانه به کل خانوارها 31/22 درصد است. بیشترین نسبت به استان تهران با 36/37 درصد و کمترین آن به استان سیستان بلوچستان با 71/9 درصد اختصاص دارد. رئیس مرکز آمار ایران نسبت خانوارهای استفاده کننده از اینترنت را به کل خانوارها در سال 85، 13/12 درصد ذکر و خاطرنشان کرد: بیشترین نسبت متعلق به استان تهران با 46/21 درصد و کمترین آن متعلق به استان سیستان بلوچستان با 29/3 درصد است. وی میزان دسترسی به اینترنت را در سال 85 در مناطق شهری 35/16 درصد و در مناطق روستایی 87/1 درصد عنوان کرد.

منبع

مبارکی،سیما(1394)، رابطه وابستگی به اینترنت با سبک های دلبستگی و پنج عامل بزرگ شخصیت در دانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0