اهمیت بافت در مطالعات شیوع شناسی

اولین ومهم ترین مساله، نیاز به در نظر گرفتن بافت جمعیتی است زمانی که مطالعه شیوع شناسی اجرا می شود.اگرچه یکی از تمرکز های بر روی سبک زندگی عوامل خطرزا است، دلایل محکمی برای اجرای مطالعات در سطح جمعیتی وجود دارد. به علاوه ،هر جمعیتی تاریخ، فرهنگ، طبقات اقتصادی اجتماعی خاص خودش را دارد که بر چگونگی وچرایی ظهور عوامل خطرزا خاص و نیز چگونگی پاسخ فرد به این قبیل عوامل را تحت تاثیر تاثیر قرار می دهد. این مساله بسیار مهم است زیرا نه تنها شیوع شناسی تغییر می کند بلکه جهانی که شیوع شناسان آن را مطالعه می کنند به سرعت در حال تغییر است. ما تاثیرات جهانی شدن اقتصادی، سازگاری ساختاری و تغییرات آب و هوایی را می بینیم و در دهه های اخیر شاهد وقوع انقلاب اطلاعاتی بودیم که که تاثیرات خیلی زیادی را از انقلاب های صنعتی و کشاورزی گرفته است.

در کشورهای صنعتی، بسیار محتمل است که در برخی از بخش های جمعیت امید به زندگی به طول انجامد. در کشورهای در حال توسعه، این مزایا به صورت پیچیده ای وجود دارد، کشورهای اروپای شرقی یک افت ناگهانی در امید به زندگی در زمانی اتفاق افتاد که بنابر گزارشات تاریخی در زمان صلح به سر می بردند که با افزایش وقوع الکلیسم و بیماری های فراموش شده از قبیل: سل  و وبا همراه بوده است. این افزایش علاقه به عوامل تعیین کننده جمعیتی سلامت به طور ویژه با افزایش علاقه به فنونی از قبیل مدل سازی چند سطحی همراه بوده است که اجازه می دهد عوامل خطرزا سبک زندگی فردی در بافت در نظر گرفته شود و با عوامل تعیین کننده کلان سلامتی موازی شود. این گونه تغییر جهت در رویکردها، نه تنها به خاطر نیاز به تاکیدکردن بر نقش دانش منطقه ای و متنوع، بلکه به خاطر حرکت های جامع علمی بیشتر برای در نظرگرفتن سیستم ها و فرایندهای سطح کلان، به جای در نظر گرفتن تنها رویکردهای کاهش گرا، مهم است.

فنون مناسب در مطالعات شیوع شناسی

یک مساله مرتبط، نیاز به استفاده از فنون مناسب برای بررسی مهم سوالات تحقیقی جمعیت عمومی است. بسیار مهم است که بر افزایش تفکر چندسطحی در گسترش فرضیه های شیوع شناسی تاکید کنیم و بر آن اساس مطالعاتی را که نیاز است طراحی کنیم به جای اینکه تنها از یک شیوه آماری جدید تحلیل داده ها استفاده کنیم. روش شناسی مناسب برای هر تحقیقی به پدیده ای که تحت مطالع است بستگی دارد: دامنه عمل اش، محیط ، وضعیت فعلی نظریه و دانش، در دسترس بودن ابزارهای اندازه گیری معتبر و هدف از کاربرد اطلاعاتی که جمع آوری می شود، همچنین منابع جامعه و مهارت های در دسترس و هنجارها و ارزش هادر سطح ملی، منطقه ای و محلی. بنابراین علاقه مندی بسیاری برای تعامل بین شیوع شناسی و علوم اجتماعی و نیز گسترش چارچوب های نظری و روش شناسی مناسب برای مطالعات شیوع شناسی در کشورهای درحال توسعه پدید می آید.

شیوع شناسی اختلال های روانپزشکی

بسیاری از کشورها در مسیر صنعتی شدن قرار دارند و با تغییرات بسیاری از قبیل افزایش سریع جمعیت، شهر نشینی و مهاجرت کردن مواجه هستند. این قبیل تغییرات، فشار های روانی و مسایل روانی اجتماعی را در جوامع افزایش می دهد؛ به همین ترتیب در دهه های آینده تغییرات چشمگیری در شیوع شناسی بیماری ها و اختلال ها و نیازهای سلامتی افراد خواهیم داشت. اختلال های روانی یکی از شایع ترین دلایل ناتوانی و مرگ زودرس می باشد.

همه گیری بالای اختلال های روانی با مزمن شدن این اختلال ها و ناتوانی طولانی مدت مرتبط است؛ که باعث می شود برنامه های مرتبط با اختلال های روانی در اولویت سیاست های سلامت قرار بگیرد. با درنظر گرفتن این مطالب در ایران و سایر قسمت های دنیا بسیار ضروری است که توجه بیشتری به این حوزه بشود. در واقع می توان گفت که اختلال های روانپزشکی در جوامع حاضر بسیار شایع می باشد و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که به طور کامل از دچار شدن به این اختلال ها در امان است. بر اساس تخمین WHOدر سال 2002، حدود 500 میلیون از افراد در جهان از اختلال های روانی رنج می برند که %50 از آنها را اختلال هایی از قبیل اضطراب و افسردگی شامل می شود .

شیوع شناسی اختلال های روانپزشکی، یک زیر شاخه از علوم رفتاری می باشد که چگونگی گسترش اختلال های روانی در جامعه را مورد مطالعه قرار می دهد. اگرچه وجود اختلال های روانی از چندین قرن پیش در برخی ازجوامع پذیرفته شده بود، با این حال در قرن بیستم از دیدگاه آماری برای ارزیابی میزان بیماری های روانی، استفاده شد. مطالعات شیوع شناسی اختلال های روانپزشکی  در کشورهای مختلف نشان داده اند که میزان همه گیری به طور متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفته است، که این تفاوت به خاطر ابزارهای اندازه گیری متفاوت، جوامع متفاوت، روش شناسی متفاوت می باشد. این میزان ها بین %7.3 تا %39.8 متغیر بوده است.

منبع

قلندری،فاطمه(1393)، بررسی شیوع اختلال های اضطرابی و عوامل جمعیت شناختی مرتبط با آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی سمنان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0