وضعیت کسب و کارها و شرکت های خانوادگی در برخی کشورهای جهان

مطابق انتشار آکادمی بین المللی تحقیقات شرکت های خانوادگی (IFERA) در دسامبر 2003 سهم شرکت های خانوادگی از کل شرکت های موجود در اروپا حدود 60-93 درصد در ایالت متحده حدود 95 درصد و در آمریکای مرکزی و جنوبی حدود 65 درصد می باشد. همچنین نزدیک به 25 درصد از 500 شرکت بزرگ آمریکایی از نوع شرکت های خانوادگی می باشند. شرکت های بزرگی نیز در سطح دنیا مانند شرکت های Danone,Michelin,Pengeot,Henkel,BMW,Johnson & Johnson,Kelloggs,IKEA,TetraPak از نوع شرکت های خانوادگی هستند. در جدول زیر اطلاعات مربوطه به درصد شرکت های خانوادگی از کل شرکت های موجود در برخی از کشورهای جهان آمده است.

جدول :  درصد شرکت های خانوادگی از کل شرکت های موجود در برخی کشورهای جهان منبع

کشوردرصد از کل کسب و کارهاکشوردرصد از کل کسب و کارها
ایالات متحده آمریکا95هلند74
ایتالیا93پرتغال70
فنلاند80بلژیک70
یونان80انگلستان70
قبرس80آلمان60
سوئد79فرانسه>60
اسپانیا75استرالیا75

دیده بان جهانی کارآفرینی (GEM) پس از بررسی و مطالعه انواع و اقسام کسب و کارهای خانوادگی در سرتاسر جهان آنها را از لحاظ نوع کار و ماهیت وظیفه به 10 دسته اصلی طبقه بندی نموده است که در جدول 2-2 این طبقه بندی ها و درصد هرکدام از کل کسب و کارهای خانوادگی مشاهده می شود.با توجه به اینکه FBS شامل یک سیستم کسب و کار است، ما نیاز به یک تعریف برای سیستم کسب و کار در سطح گروهی داریم. بر اساس اصولی که برای تعریف خانواده در نظر گرفتیم، تعریف کسب و کار می تواند اینچنین باشد: افرادی که به استخدام کسب و کار درآمده اند یا کسانی که با اهداف و ارزش های کل سیستم مشترک هستند و تعهد دارند.

وابستگی متقابل و تعامل این افراد در محیط کسب و کارشان یک سیستم کسب و کار را شکل می دهد. این تعریف همچنین نظر باس  را دربردارد که ابهام وجود دارد در مورد کسی که به عنوان عضوی از سیستم کسب و کار در نظر گرفته می شود. ممکن است مشاوران خارجی، اعضای هیئت مدیره و یا افرادی که مرخصی گرفته اند اعضای سیستم کسب و کار در نظر گرفته شوند در صورتی که کسب و کار و فرد توافق داشته باشند که فرد عضو گروه است.

جدول :  طبقه بندی انواع و اقسام کسب و کارها و درصد هرکدام از آنها از کل کسب و کارهای خانوادگی

کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری4%
استخراج معدن5%
صنایع تولیدی14%
حمل و نقل، ارتباط و خدمات شهری6%
عمده فروشی، فروش وسایل نقلیه موتوری، تعمیرات6%
خرده فروشی، هتلداری، رستوران39%
خدمات مصرف کنندگان6%
مالی، بیمه، املاک، و مستقلات5%
خدمات تجاری10%
بهداشت، اموزش، خدمات عمومی5%

 منبع

شریف نژاد ،فاطمه(1393)، تاثیر گرایشات ارزشی و استراتژیک یررشد کسب و کارهای خانوادگی درصنعت پوشاک ورزش ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی کسب و کار ،دانشگاه علامه طباطبایی

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0