هزينه های مستقيم و هزينه های مستقيم ترک خدمت کارکنان

هزينه های مستقيم ترك خدمت كاركنان

ترک خدمت موجب کاهش تعداد کارکنان سازمان و در نهایت کاهش کیفیت خدمات می باشد.ترک خدمت سبب ایجاد هزینه هایی نظیر هزینه های استخدامی، انتخاب و آموزش افراد شده، همچنین موجب حجم کاری اضافه تری برای کارکنان باقی مانده می شود که رضایتمندی آنها را کاهش می دهد. از دید سازمان، خروج های داوطلبانه نمایانگر از دست رفتن سرمایه انسانی سازمان ها است. بسیاری از محققان استدلال می کنند که اگر نرخ های بالای جابه جایی کارکنان به شکلی مدیریت نشوند، می توانند اثرات منفی بر سود آوری سازمان داشته باشند . ترک خدمت در قالبِ يافتن، گزينش، و آموزش فرد جديد تعريف مي شود. برخي محققان، هزينه مالي ترك خدمت را بالاي 200 درصد حقوق سالانه كاركنان برآورد كرده اند.کمبود اطلاعات از ترك خدمت پرستاران، شناخت عوارض آن را براي پرستاران و مدیران مراکز بهداشتی و درمانی سخت کرده و تلاش جهت پر کردن جاي خالی پرستار را با پیچیدگی روبرو می سازد.ترك خدمت در پرستاري علاوه بر کمبود پرستاران با تجربه، هزینه اي معادل 60 تا120هزار دلار به ازاي هر پرستار نیز در بر دارد .

 هزينه هاي غيرمستقيم ترك خدمت

 کارکنانی که تمایل به ترک شغل خود را دارند، در نهایت یا به صورت عملی سازمان را ترک نموده یا از منظر روانی در سازمان حضور نخواهند داشت که به آن ترک خدمت مجازی نیز اطلاق می گردد و تبعات منفی آن برای سازمان به مراتب بیشتر از ترک خدمت عملی سازمان است .خود قصد ترك خدمت نيز نتايج منفي را به بار مي آورد. كاركناني كه ميل به ترك خدمت در آنها بالا است، از لحاظ رواني از سازمان فاصله گرفته، تمركزشان بر روي كار كم مي شود و اثربخشي آنها كم مي يابد كه اين موارد براي سازمان هزينه بر است.كاهش وجدان كاري و اخلاقيات، تضعيف فرهنگ سازماني، فشار بر روي كاركنان باقي مانده، هزينه يادگيري، و از دست رفتن سرمايه اجتماعي يا حافظه سازماني.غیبت از کار بدون دلیل موجه، دیر آمدن سر کار، بهانه آوردن برای در رفتن از زیر کار و… از تبعات منفی و ازهزینه های غیرمستقیم قصد ترک خدمت می باشند.

منبع

رستمی ، ام البنین (1393-1394) ، رابطه جو اخلاقی  با نیت ترک خدمت از طریق رضایت شغلی  و تعهد سازمانی  پرستاران بیمارستانها ی دانشگاه علو م پزشکی رشت ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0