تجهیزات قابل استفاده درشناسایی،کشف ومقابله باقاچاق کالا

بانک های  اطلاعاتی( پایگاه داده ها)

بانک اطلاعاتی یا به تعبیری پایگاه داده ها،به مجموعة سازمان یافته ای از اطلاعات و داده های مرتبط به هم گفته می شود که با یک روش سیستماتیک(اصولی) می تواند به استعلامات کاربر پاسخ دهد. آنچه ذخیره سازی داده ها در پایگاه داده را مؤثر می سازد،وجود یک ساختار مفهومی برای ذخیره سازی و روابط بین داده هاست.

یک بانک اطلاعاتی ، به عنوان زیر مجموعه ای از یک سیستم اطلاعاتی است که اطلاعات را به منظور پشتیبانی از تصمیم سازی و کنترل، جمع آوری یا بازیابی، پردازش، ذخیره و توزیع و به مدیران و کارکنان در تجزیه و تحلیل مشکلات، تجسم موضوعات پیچیده و تولید محصولات جدید نیز کمک می کند. بانک اطلاعاتی موجب سرعت، صحّت ودقّت تبادل و دسترسی به اطلاعات گردیده و انتقال دانش و تجربیات و تصمیم گیری مدیران در جریان حیات بخش سازمانی را تسهیل می نماید که ماحصل آن موجبات رشد بیشتر ذهنی و دانش و درنهایت ارائه ایده های نو و خلاق خواهد شد.

ساختار بانک اطلاعاتی عبارت است از :1- سخت افزار؛ تجهیزاتی که از آنها برای تشکیل یک رایانه، شبکه یا سیستم های اطلاعاتی می توان بهره گرفت . منظور از سخت افزار قسمت های فیزیکی و قابل لمس است.2- نرم افزار؛ منظور از نرم افزار همان برنامه ها یا مجموعه ای از دستورالعمل های رایانه ای است که توسط انسان نوشته شده و به منظور انجام کاری وبه ترتیب مناسبی آماده شده تا بوسیله آن سخت افزار ماشین رابه کار گیرند.

اجزای اصلی هر سیستم را ورودی ها، مدل ها، پردازش(تبدیل یا فناوری)، خروجی ها، بازخورد(مکانیسم کنترل) ومحیط(اهداف یا پایگاه داده ها) تشکیل می دهد. و حرکت سیستم طوری است که ورودی ها به خروجی ها تبدیل می شود.

امرزه مدیران ارزش رقابتی  وراهبردی سیستم های اطلاعاتی را به خوبی تشخیص می دهند؛ زیرا در میان سرمایه های یک سازمان، اطلاعات، با ارزش ترین آنهاست و این مسئله به این دلیل است که تمام امکانات فیزیکی و محیطی از طریق اطلاعات توجیه می شوند. طبق آمار،بیش از70درصد سازمان های مکزیکی و کره ای یک طرح سیستم اطلاعاتی دارند. این مورد در سازمان های آمریکایی بیش از 90 درصد است.

یک سازمان باید بتواند نیازهای اطلاعاتی اکثریت را در درون سازمان برآورده سازد؛بنابراین به سیستمی که برای کاربران، داده یا اطلاعات فراهم می کند سیستم اطلاعاتی گفته می شود. برای رسیدن به یک سیستم اطلاعاتی مناسب، داده ها باید به صورت منطقی، طبقه بندی و ذخیره شوند تا استفاده از آنها ساده تر بوده، باکارآیی بیشتری تحلیل شوند و سریع تر مورد استفاده قرار گیرند و درنتیجه مدیریت بهتری بر آنها اعمال شود. لذا از این سیستمها می توان در ثبت پرونده های قاچاق استفاده و بصورت شبکه سراسری توسط تمامی کاربران به تناسب نوع کالای قاچاق، مسیر قاچاق، حجم ونمودار وتجزیه وتحلیل موضوعات قاچاق استفاده و نسبت به ردگیری قاچاقچیان حرفه ای و سابقه دار درسراسر کشور استفاده تا علیه آنان احکام بازدارنده مناسبی از سوی مراجع قضایی صادر گردد.

سیستم جی پی اس

امروزه استفاده از ماهواره به عنوان يكي از پيشرفته ترين فناوري در نقشه برداري و تعيين موقعيت جغرافيايي مي باشد كه استفاده از آن در زمينه هاي مختلف علمي و تحقيقاتي ، حمل و نقل ، نظامي و … بيشتر و بيشتر مي شود. هدف اصلي و اوليه از طراحي جي پي اس در راستاي اهداف نظامي بوده كه در سال 1974 وزارت دفاع آمريكا براي مقاصد و احتياجات نظامي آن را طراحي و اولين ماهواره نيز در سال 1978 با موفقيت به فضا پرتاب شد و از سال 1980 به بعد براي استفاده هاي غير نظامي نيز در دسترس ساير موسسات نيز قرار گرفت .

يك شبكه اي از ماهواره و ايستگاه هاي زميني است كه به طور مداوم اطلاعات كد شده اي را براي تعيين موقعيت به زمين ارسال مي كند. وزن يك ماهواره حدود 907 كيلوگرم ، پهناي آن 5 متر و طول عمري از 7 تا 10 سال دارد . در سال 1994 تعداد 24 ماهواره در شش مدار و هر چهار ماهواره در يك صفحه مستقر گرديد كه در طول يك شبانه روز2 بار به دور زمين مي گردند (با سرعت ثابت) و سيگنال هاي حاوي اطلاعات را به زمين مي فرستد. ارتفاع ماهواره تا زمين چيزي در حدود 20200 كيلومتر و زاويه مدار 55 درجه نسبت به خط استوا است . ماهواره هاي جي پي اس توسط انرژي خورشيد تغذيه مي شوند. آن ها مجهز به باطري هاي قابل شارژ اتوماتيك براي زمان هاي بارندگي يا خورشيد گرفتگي مي باشند. هرماهواره توسط ابزارهاي كنترلي كوچك به نام «بوستر راکت» در يك مسير پروازي صحيح نگهداري مي شوند. هر ماهواره داده ها را در دو فركانس ارسال مي نمايد. ( جي پي اس هاي غير نظامي با استفاده از يك فركانس عمل ارسال داده را انجام مي دهد.) دستگاه جی پی اس یک رایانه کوچک است که جهت انجام امور خاصی برنامه ریزی شده است. بنابراین این رایانه با داشتن مختصات شما می تواند کارهای دیگری هم انجام بدهد. از جي پي اس مي توان براي اندازه گيري سرعت، جهت يابي، جستجو، مسافرت طولاني، رصد تا رسيدن به مقصد، كنترل وزن و … نيز استفاده نمود.

با این خصوصیات از جی پی اس می توان در ردگیری محموله های قاچاق کالا، محموله های ترانزیت کالا، جابجایی محموله های حمل ونقل شبکه ای سوخت کشور توسط تانکر های سوخت رسان، تردد شناورهای فعال در قاچاق کالا در دریا و… که در واقع بخش کثیری از جابجایی قاچاق کالا از این طریق  انجام می شود را به صورت مستمر  مورد رصد قرار داد که در واقع مسیرهای پر تردد قاچاق و محورهای آلوده خیز را به راحتی شناسایی و با دلایل و استدلال کافی ودر هنگام وقوع جرم قاچاق نسبت به دستگیری به موقع قاچاقچیان و کشف کالای قاچاق اقدام گردد.

استفاده از دستگاه ایکس ری

دستگاه ایکس ری موبایل یا سیستم بازرسی متحرک خودرو و کانتینر با نام« تسکن مت13.13ال تی»  یک فن آوری پیشرفته و بدون خطر می باشد که برای ردیابی و کشف مواد قاچاق و غیر قانونی طراحی شده است. این سیستم این امکان را فراهم می آورد که محتویات داخل خودرو وکانتینر مشاهده شوند، بدون اینکه نیازی به باز کردن آنها باشد.

سیستم «تسکن مت13.13ال تی» این توانایی را دارد که از یک سمت بار به سمت دیگر بار مورد بازرسی برود. با حرکت کانتینر به جلو با سرعت معینه، اشعه به کانتینر و کالای داخل آن تابیده       می شود، بخشی از اشعه در خارج از سطح جذب و بخش دیگر به داخل اجسام نفوذ می کند. بخش جذب شده با هزاران ردیاب دقیق و حساس، علامات الکترونیکی را تولید و توسط یک خط تصویری به صفحة مانیتور انتقال می دهند که علامات را تجزیه وشناسایی کرده و به شکل تصویر ارائه می شوند. این در حالی است که کانتینر در حال حرکت با یک سری ریز پردازنده های ویژه تصویری چون بخش متمرکزکننده تصویر، تنظیم کننده خاکستری، بخش رنگی کنترل و ردیابی می شود. میانگین مقدار انرژی اشعه ایکس  که توسط سیستم انتشار و تولید می شود،3 مگا بایت (Mev) است که میزان و مقدار آن برای نفوذ به فولادهای با قطر250 میلی متر است. برای برخورد با قاچاق کالا ردیاب های مجهز متصل به دستگاه باید دائماً مشغول به کار و از قابلیت و دوام کافی برخوردار هستند.

تجهیزات این دستگاه بسیار ساده و عملکرد آن نیز در قیاس با دیگر تجهیزات بسیار با صرفه است در مورد اشعه این دستگاه باید گفت که هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی آورد و درفضای گرم و نم دار و مکانهای نزدیک به راه آهن و فشار برق قوی نیز کارکرد مناسبی دارد.

در صورتی که محل استقرار این دستگاه مناسب و در بکارگیری آن دقت کافی به عمل آید، این عمل ثابت شده که این سیستم از راه حل های مؤثر بالایی برای بازرسی طیف وسیعی از تریلی ها و بارها استفاده می گردد و قادر به تشخیص سریع و بدون اشتباه کالاهای قاچاق، تولیدات ممنوعه و کالاهای اغفالی از حقوق گمرکی و سایر ماتریل ها و مواد دیگر موجود درداخل تریلی ها وکانتینر ها می باشد. دستگاه به سادگی قابل انتقال از یک نقطه به نقطه دیگر می باشد، بنابراین باید خودروی آن دارای راننده ماهر و آموزش دیده باشد تا بتواند به خوبی از عهده این وسیله گرانبها برآید.

معمولاً برای استقرار این دستگاه به مکانهای سوق الجیشی و مرزی و نزدیک گمرکات را انتخاب می کنیم و جهت استقرار آن با در نظر گرفتن محل و علایم هشدار دهنده، حداقل متراژ مورد نیاز (25×35) متر مربع می باشد. این دستگاه از لحاظ مادی و کاربردی بسیار پر ارزش بوده و کاربران باید در بکارگیری و استفاده صحیح از آن توجه جدی بعمل آورده و تمامی موارد ذکر شده را با دقت اجراء و در حفظ و نگهداری بهینه از آن نهایت تلاش را بنمایند.

سیستم سمیج (سیستم های اطلاعات جغرافیایی)

 GIS یکی از دستاوردهای بزرگ این تحولات است که دوران اولیه خود را پشت سر گذاشته و کاربردهای زیادی در عرصه های گوناگون پیدا کرده است. قابلیت ترکیب داده های فضایی با داده های غیر فضایی و تجزیه وتحلیل آنها از قابلیت های منحصر به فرد این سیستم های اطلاعاتی است که آنها را از سایر سیستم ها جدا می سازد. پیوند سیستم های اطلاعاتی جغرافیایی نتیجه با امور انتظامی و مبارزه با قاچاق کالا به حدی است که برخی معتقدند سیستم های اطلاعات جغرافیایی نتیجه منطقی بسط فعالیت های هستند که مأمورین انتظامی به طور روزانه با آنها مواجهند.

تکنولوژی اطلاعاتی وقتی به GIS تلفیق می گردد ابزار نیرومندی برای نیروهای انتظامی می شود که کارآیی آن می تواند حتی بیشتر از اسلحه باشد وبا هزینه اندکی می توان این سیستم های اطلاعات جغرافیایی را در پاسگاههای مرزی ایجاد و از مزایای آن بهرمند شد.سیستم های اطلاعات جغرافیایی برای جمع آوری،ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده هایی طراحی شده اند که موقعیت جغرافیایی، یک مشخصه اصلی آنها محسوب می شوند.

طبق تعریف ارائه شده در فرهنگ بین المللی سیستم های اطلاعاتی جغرافیاییGIS یک سیستم کامپیوتری بر اخذ مدیریت، هماهنگ کردن،اداره، تجزیه و تحلیل و نمایش داده های زمین مرجع است.کاربرد سیستم های اطلاعات جغرافیایی در همه زمینه ها به خصوص امور امنیتی و انتظامی در حال گسترش است. سیستم های اطلاعات جغرافیایی به همراه سیستم  های دیگر مانند سنجش از راه دور و موقعیت یاب جهانی می تواند به عنوان ابزارهای نیرومندی در امور انتظامی و مبارزه با قاچاق کالا مورد استفاده قرار گیرند.

سیستم اطلاعات جغرافیایی به طور کلی سئوالاتی مانند یک پدیده قاچاق در کجا قرار دارد؟ یا یک اتفاق خاص در کجا روی داده؟  اندازه و ابعاد آن چقدر است؟ و از چه مسیرهایی می توان به آن رسیده ؟یا چه تغییراتی در طول زمان و در محل واندازه و مسیرهای به وقوع پیوست است؟ چه ارتباطی بین محل وقوع پدیده ها و رویدادها وجود دارد؟ پاسخگو هستند به نظر برسد بسیاری از این سئوالات از جمله سئوالاتی هستند که نیروی انتظامی در امر مدیریت و برنامه ریزی مقابله با قاچاق کالا همواره با آن مواجه بودند وتوسعه سیستم های اطلاعاتی جغرافیایی می تواند کمک قابل توجهی در امر مبارزه با قاچاق کالا بکند.

اطلاعات (منابع ومخبرین)

در تعریف اطلاعات با دید نظامی باید گفت: اطلاعات ؛محصولی است که از جمع آوری و پرورش اخبار موجود به دست می آید. شاید مربوط به یک یا چند جنبه از مناطق عملیاتی و جغرافیایی یا جامعه باشد؛اما اطلاعات دامنة بسیار وسیع تری را در برمی گیرد. می توان گفت هرنوع خبر ،اطلاع و گزارشی که ما درباره یک موضوع یا سوژه خاص می شنویم یا به روش های دیگر به دست می آوریم اطلاعات محسوب می شود.

بنابراین تبدیل اطلاعات خام به اطلاعات پرورده در قالب یک سیکل اطلاعاتی انجام می شود. براین اساس، ابتدا عمل جمع آوری توسط اطلاعات انسانی و اطلاعات فنی که خود به سه بخش اطلاعات مخابراتی، اطلاعات تصویری واخبار و اطلاعات دارای منابع آشکار و مخفی تقسیم می شود، صورت   می پذیرد و در ادامه، سیکل پردازش اطلاعات صورت می گیرد که به تجزیه وتحلیل، سپس انتشار این اطلاعات، به صورت اطلاعات تکمیل شده می پردازد. پس اطلاعات فرایندی است که با وسایل مختلف جمع آوری شده و درسیر پردازش آن، از قوّة تعقّل برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده می شود. کل این فرایند یک عمل عقلانی محسوب می شود و از اهمیت خاصی برخوردار است.

بطور کلی اطلاعات دارای ویژگی های زیر است:

  1. دقیق بودن: یعنی اطلاعات روشن بوده و دقیقاً معنی داده هایی را منعکس سازد، که برآن مبتنی است.
  2. بموقع بودن: یعنی دریافت کنندگان اطلاعات، به هنگام نیاز، به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
  3. ذی ربط بودن: ویژگی ذی ربط بودن اطلاعات باعث می شود که به این پرسش ها که از سوی دریافت کننده مطرح می گردد پاسخ گوید: اطلاعات به، چه، چرا،کجا، چه وقت، چه کسی و چگونه برسد. از طرف دیگر اطلاعات ذی ربط برای یک دریافت کننده، لزوماً برای دریافت کننده دیگر ذی ربط نیست. علاوه بر ویژگی های بالا،کامل بودن، صحت، صرفه اقتصادی، موثق بودن، قابلیت انعطاف و سادگی را نیز می توان برای اطلاعات برشمرد.تعریف منبع: منبع عبارت است از؛شخص، شئی یا فعالیتی که در ابتدا اخبار از آن بدست می آید. مانند افرادی که خبر مستقیماً از آنها گرفته می شود.

تعریف خبر: هرگونه پیام را که درستی یا نادرستی آن تأیید نشده باشد خبر گویند یا هر پیام خام را خبر گویند. مدار اطلاعاتی: کلیه فعالیت های اطلاعاتی حول یک محور بنام مأموریت به گردش در می آییند وتا مأموریت واگذاری مشخص نباشد نمی توان اخبار و اطلاعات را تعیین نمود .

 مراحل مدار اطلاعاتی

هدایت؛ تلاش های جمع آوری باتعیین نیازمندی های اطلاعاتی که از قبل تهیه و تصویب گردیده آغاز می گردد.(تعیین نیازمندی های ،تعیین تقدم اجرای نیازمندی ها،تهیه قراین لازم وکافی،انتخاب عوامل جمع آوری).

  1. جمع آوری اخبار؛ تلاش های جمع آوری بر مبنای نیازمندی ها و مأموریت توسط متخصصین اطلاعاتی.
  2. پرورش اخبار؛ اخبار پس از اینکه جمع آوری و دریافت شدند به وسیله متخصصین اطلاعاتی با انجام اقداماتی بنام پرورش به اطلاعات تبدیل می گردند.(ثبت اخبار واطلاعات دریافتی،تعیین ارزیابی اخبارواصله ، تفسیر اخبار و اطلاعات رسیده)
  3. انتشاروبهره برداری؛ اطلاعات بدست آمده بر حسب نیازمندی های قبلی که باید پاسخ سئوالات خود را دریافت نمایند در اختیاررده بالاتر قرا می گیرد. (ارسال به رده بالاتر،ارسال به یگان های همجوار،ارسال به یگانهای زیر دست،ارسال به ستادها و…).

لازم به ذکر است مراحل مدار اطلاعاتی پیوستگی و همبستگی کامل به یکدیگر دارند واتفاق افتاده که هر چهار مرحله آن در شرایط درگیری هم زمان انجام شود. در واقع برای شناسایی، کشف،دستگیری و انهدام باندها و شبکه های قاچاق کالا همواره بصورت جرایم سازمان یافته عمل مجرمانه خود را دنبال می نمایند و از گستردگی  و وسعت کاری بیشتری در موقعیت جغرافیای یگان های مبارزه کننده قرار دارند بایستی به نحوه مطلوب با استفاده از منابع و مخبرین و فعالیت اطلاعاتی که لازمة آن بکار گیری افسر آموزش دیده اطلاعات که دوره های خاصی را طی کرده می توان اخبار دریافتی را به اطلاعات تبدیل سپس به مرحله عملیات و اجراء گذاشت که نتایج این قبیل اقدامات اکثراً با موفقیت بالا و کشفیات ارزش ریالی زیادی را داشتند.

تجهیزات  خودرویی

خودرو؛ خودرو به وسایلی اطلاق می شود که بدون ارتباط با وسیلة دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود، قادر به حرکت باشد. اصولاً برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند وبه خودی خود بتوانند حرکت کنند، می توان وازه خودرو را به کاربرد.

تقاضای حمل و نقل انتظامی: تقاضای حمل ونقل نیروی انتظامی، از طبیعت تقاضاض حمل ونقل عموم و مشتق شده ازمصرف کالا و مسافر در بازار و جامعه تا حدودی متفاوت است. تقاضای نیروی انتظامی مشتق شده از عواملی چون، الت اول: جابجایی نیروی انسانی در سطح شهر و حومه، منطقه وکشور برای کار روزانه، حالت دوم: جابجایی نیروی انسانی و انتظامی در سطح شهر و حومه، منطقه وکشور به منظور حفظ امنیت عمومی، رزمایش ها ومراسم ملی، سیاسی و احتمالاً مقابله با شورش وبلوا، و ناامنی و بالاخرهجابجایی موردی و اورژانسی نیروی انسانی و انتظامی ویژه برای مقابله با سرقت،آدم ربایی، گروگان گیری، مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر وحوادث غیر مترقبه و…است.

 امروزه حمل و نقل و جابجایی کالا در کوتاه ترین زمان ممکن نقش اساسی و مهمی در برطرف نمودن نیازهای انسانها دارد. قاچاقچیان کالا در جهت حمل کالای قاچاق خود از خودروهایی مختلفی استفاده می نمایند. تریلی های حامل کانتینر که مقدار زیادی اجناس متفاوت و باارزش بیشتر در حمل و نقل کالای صادراتی وترانزیتی، خودروهای تانکردار ضمن جابجایی مواد سوختی مورد نیاز مردم در حمل فرآورده های نفتی قاچاق و خارج از شبکه ، خودروهای تویوتا 2 اف و3 اف که خودرویی شاسی بلند و تندرو بودن قابلیت حمل کالاهای ممنوعه ،فراورده های نفتی قاچاق وسایر کالاهای قاچاق را در مناطق کوهستانی و صعب العبور و مناطق هموار برعهده داشته چراکه نیروی رانشی و کششی پرقدرتی دارد همچنین  خودروهای سواری تندرو نظیر پژو 405 ،زانتیا، سانتافه و… در حمل و جابجایی کالاهای قاچاق شامل؛سیگار،مشروبات الکلی، حمل مواد سوختی ،اسلحه ومهمات، طلا وغیره بدلیل سرعت زیاد و شتاب اولیه بالا توسط قاچاقچیان  بکارگرفته  می شود. بنابراین مأمورین مبارزه کننده با قاچاقچیان کالا الزاماً بایستی از خودروهای که قابلیت های تردد  وتعقیب  خودروهای قاچاق کالادر جاده های کوهستانی ،صعب العبور و جاده های هموار راداشته باشد دارا بوده و از ازنظر قیمت اقتصادی و تعمیر ونگهداری  برای سازمان نیروی انتظامی با صرفه باشد ولیکن از نظر کمبود تجهیزات خودرویی در این خصوص یگانهای مبارزه کننده همواره در مضیقه بوده اند.

ایست و بازرسی های ثابت(بلند مدت)  

به لحاظ اهمیت کنترل مناطق طبقه بندی شده(حیاتی، حساس، مهم) و سرحدات مرزی و گلوگاه ها که دارای ارجحیت بالاتر امنیتی و استراتژیکی می باشند، از ایست وبازرسی ثابت استفاده می نمایند. دراین نوع ایست وبازرسی تیم های ایست و بازرسی در تمام ساعات شبانه روز در محل مستقر بوده و به کنترل وسایط نقلیه و افراد اقدام می نمایند. مکان ایست وبازرسی دائمی طوری تعیین می شود که اهداف ایست وبازرسی ثابت را عملی نماید. بطور مثال اگر هدف و منظور، برقرای امنیت یک منطقه حیاتی است. بایستی کاملاً منطقه راتحت پوشش قراردهد ویا اگر منظور جلوگیری از ورود قاچاق کالا و مواد مخدر است، کاملاً از آن جلوگیری کند. این نوع ایست وبازرسی اهمیت بالاتری داشته و با توجه به اهمیت منطقه بایستی از امکانات کافی وافراد مجرب استفاده گردد.

تیم های ایست وبازرسی ثابت حساب شده برنامه ریزی شوند چون محل ایست وبازرسی معمولاً تنها راه عبور از منطقه است و تبهکاران مجبور به عبور از آن هستند و با آمادگی لازم برای درگیری به محل ایست وبازرسی نزدیک می شوند. لذا هوشیاری مأمورین بسیار ضروری است. معمولاً ایست وبازرسی ثابت(درازمدت) در مبادی زیر برقرار می گردد:

  1. مبادی ورودی و خروجی شهرها و مناطق استراتژیکی؛
  2. مبادی ورودی و خروجی به مرزهای زمینی،دریائی وهوائی؛
  3. مبادی ورودی و خروجی به مراکز حیاتی ،حساس ومهم؛
  4. مبادی ورودی و خروجی به محل اسکان شخصیتهای درجه یک مملکتی،
  5. گلوگاه های ورود قاچاق کالا ومواد مخدر.

ایست و بازرسی موقت (کوتاه مدت)

گاهی به لحاظ شرایط حاکم ولزوم انجام اقدامات ضربتی ضروری است گشتی ها در نقاط مختلف محدوده استحفاظی استقرا یافته، ایست وبازرسی انجام دهند، این نوع ایست وبازرسی در مدت زمان کوتاه در محلهای خاص انجام می گیرد. انتخاب مکان مناسب برای این نوع ایست و بازرسی اهمیت دارد و زمان آن نباید طولانی گردد و هدف آنها جلوگیری از سرقت، پیشگیری از جرایم و دستگیری متهمین فراری و مظنونین و برخورد با سارقین مسلح و عبوری کالاقاچاق در مقاطع خاص زمانی است.مکانهای مناسب برای استقرا گشتی ها در ایست وبازرسی موقت؛

زوایای کور منطقه گشتی مانند؛ پیچ خیابانها وجاده ها، پل ها، در خارج از شهرها، تپه ها، صخره هاو کوهها: موقعیت فیزیکی بازرسی موقت باید محلی باشد که از دید خودروهای عبوری مخفی بوده وهنگامی که به تیم ایست وبازرسی می رسند، قدرت هرگونه عملیات و امکان ابتکار عمل از آنها گرفته شده و در حالت انفعالی قرار گیرند و تسلیم گردند.

سربالایی ها؛ بعلت کاهش سرعت و تقلیل میدان دید راننگان آخرین نقطه سربالایی ها که منتهی به سراشیبی می گردد،مکان مناسب برای ایست وبازرسی موقت می باشد.

محل و موقعیت ایست و بازرسی

در ایست وبازرسی برای انجام ماموریت باید سرعت وعبور خودرو ونفرات محدود گردد، این عمل را معمولاً با ایجاد موانع عملی می سازند. برای پناه گرفتن و استتار نیز باید سنگر و وسایل تأمینی استفاده نمود.1- ایجاد موانع؛ 2- ایجاد سنگر.

برنامه ریزی

برنامه ریزی یک عملکرد مبتنی بر آینده و پیشتازانه است. افراد به منظور آمادگی برای آینده برنامه ریزی می کنند. سازمانها نیز برنامه ریزی می نمایند تا اگر قرار است تصمیمی اتخاذ شود یا اقدامی صورت بگیرد، برای این کار آماده شوند. شاید برنامه ریزی تحلیلی ترین جنبه مدیریت باشد که مستلزم میزان خاصی از آینده نگری و خلاقیت است، وتمایل به اختصاص زمان کافی دارد. متأسفانه فرهنگ پلیس عمل گراست وبه دنبال راه حلی سریع می گردد. در نتیجه مردم وسازمان ها اغلب زمانی در برابر مشکلات قرار می گیرند که دیگر دیر شده است وآن مشکل تبدیل به بحران شده اند.

برنامه ریزی مؤثر اهمیتی خاص برای پلیس دارد. محافظت از جان و مال مردم، حفظ نظم و مبارزه با قاچاق کالا و… در جامعه بستگی به پاسخگویی به موقع پلیس ومبادرت به اقدامات مناسب است. برنامه ریزی اغلب با شناسایی یک مشکل آغاز می شود. این مشکل می تواند توسط مأمور گشتی، رئیس پلیس، کارکنان، شهروندان و یا هرکس درداخل یا خارج از سازمان شناسایی شود. اگر اصل سطح اختیار در یک اداره پلیس رعایت شود، برنامه ریزی به شیوه ای نسبتاً آسان بسیاری از مسائل را حل وفصل کرده و نیاز به توجه ویژه برنامه ریزان و واحد برنامه ریزی نخواهد داشت. برنامه ریزی بخش مهمی از شغل مدیران و سرپرستان است. تنها مسائلی که در هیچ یک از سطوح کاری اداره پلیس قابل حل نبوده ونیاز به تحقیقات گسترده دارند، باید به واحد برنامه ریزی ارجاع داده شوند.

مراحل برنامه ریزی

 صرف نظر از اینکه برنامه ها،توسط یک واحد برنامه ریز مجزا طراحی شده باشند یا توسط یک مدیر پلیس،از پنج مرحله تشکیل یافته است: 1) تحلیل اهداف، 2) پیش بینی، 3) تحلیل ابزار، 4) اجراء، 5) ارزیابی.

انواع طرح های پلیس

در سازمانهای پلیس طرح های وجود دارند که باید شناسایی شوند چون کار پلیس فوق العاده متفاوت است. چهار نوع اصلی از طرح ها عبارتند از:

طرح های انفعالی؛ طرحهای که در واکنش به یک بحران یا تصمیمی بوجود می آیند که از بیرون بر اداره پلیس تحمیل شده باشند.

طرح های عملیات احتمالی؛ در وسعت و تمرکز با هم متفاوتند اما در تلاش برای آماده سازی قبلی برای رویدادهای احتمالی مشترکند.

طرح های کارایی عملیات؛ این گونه  طرح ها به دنبال بهبود بخشیدن به عملیات های روزمره اند. مانند طرح مبارزه با قاچاق کالا طرح های کارآیی عملیات ممکن است در واکنش به درک مسائل سازمان یا صرفاً به عنوان بخشی از یک تلاش در دست اقدام برای بهبود کارآیی و اثر بخشی عملیات ها ایجاد شوند.

طرح های استراتژیک.(راهبردی)؛گسترده ترین طرح های پلیسی اند و معمولاً طول مدت بیشتری از سایر طرح ها دارند. این طرح ها با رسالت، اهداف ومقاصد اصولی سازمان ارتباط یافته و برای تحقق این اهداف راه کارهایی کلی معرفی می کنند.

اتوماسیون اداری

امروزه ارتباطات ومکاتبات اداری در سازمان ها و موسسات اقتصادی، به دلیل گسترش و توسعه روز افزون تغییرات فناوری در جهان و نیز افزایش سریع تغییرات محیطی و لزوم پاسخگویی سریع و مناسب سازمان به این تحولات کاملاً متحول شده است. بدین منظور استفاده از سیستم اتوماسیون اداری به عنوان روشی نوین، از سویی به جریان کار سرعت می بخشد و از سویی دیگر، با جمع آوری اطلاعات مجموعه فعالیت های سازمان و طبقه بندی آنها، بستر مناسبی را برای سرعت بخشیدن به امور روزمره  فراهم می سازد. مسلماً با تسهیل فرایند انجام کارها، یکی از اهداف هر سازمان که همانا رضایت ارباب رجوع و افزایش بهره وری منابع انسانی است، حاصل می شود. بنابراین تأثیر به کارگیری اتوماسیون اداری بر بهره وری منابع انسانی، 2 شاخص کارایی و اثربخشی را نیز در بر دارد و چون بهره وری تلفیقی از کارایی: درست انجام دادن کارها و یا انجام دادن کارهای درست و اثر بخشی: کارهای درست انجام دادن و یا انجام دادن کارهای درست است ، یعنی هم متضمن کارایی است و هم اثر بخشی . بهره وری یعنی استفاده بهینه از منابع گوناگون جهت تولید کالاها و خدماتی که رضایت مصرف کنندگان را جلب کند، رضایت شغلی کارکنان را به حداکثر برساند و مطلوبیت زندگی کارکنان را در همه ابعاد آن، افزایش دهد. به طور کلی بهره وری مفهومی است که برای نشان دادن نسبت درون داد بر برون داد یک فرد ، واحد و سازمان یا یک ملت به کار گرفته می شود. در این صورت اگر میزان تولید و خدمات یک سازمان بیش از مجموعه میزان نیروی کار ،سرمایه، مواد و وسایلی باشد که به کار گرفته است، می گوئیم سازمان مورد نظر، بهره وری دارد. یکی از عواملی که می تواند در افزایش بهره وری نقش مهمی ایفا کند، تکنولوژی اطلاعات است. از عمده دلایل کاربرد تکنولوژی اطلاعاتی در محیط های اداری ، افزایش بهره وری کسانی است که در این ادارات کار می کنند.. درحال حاضراتوماسیون اداری در پلیس آگاهی ناجا- پلیس مبارزه با قاچاق کالا وارز از سال1385 راه اندازی و با رده های تابعه خود درسراسر کشور ارتباطات و مکاتبات اداری ازاین طریق انجام می گیرد.

منبع

اسکندرپور، علی (1393)، اثر بخشی مدیریت انتظامی درمقابله با قاچاق کالا، پایان نامه کارشناسی ارشد، فرماندهی و مدیریت انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی امین

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0