نقش نظام های آموزشی در آموزش و تربیت شهروندی حرفه ای

آموزش شهروندی عملاً به‌عنوان وسیله‌ای برای پرورش احساس تعلق به جامعه و داشتن هدفی در زندگی برای اعضاء مورداستفاده قرار خواهد گرفت. هدف اصلی برنامه‌های آموزش شهروندی باید درگیر کردن افراد در فعالیت‌های مربوط به حوزه‌ی زندگی خود(اجتماع باشد) آموزش  مؤثر شهروندی از همان آغاز به کودکان اعتمادبه‌نفس و رفتارهای مسئولانه را ازنظر اجتماعی و اخلاقی می‌آموزد. وجه دیگر این آموزش، درگیر کردن افراد جامعه در مسائل مربوط به شرایط زندگی و دغدغه‌های اجتماع محل زیست آن‌هاست.

شهروندی یک فرایند مربوط به تمام عمر است و به همین جهت ، همه افراد در تمام طول زندگی خود نیاز به آموزش‌های متناسب شهروندی در مراحل گوناگون زندگی هستند. آموزش‌وپرورش در جوامع امروزی به‌عنوان کلیدی‌ترین نهاد آموزشی در جهت توسعه همه‌جانبه بشمار می‌رود. چراکه در پرتو آموزش است که انسان‌ها متحول می‌شوند. بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه است که نظم و انضباط اجتماعی حالت نهادی به خودمی‌گیرد و عامه مردم به‌طرف فرهنگ ترقی و توسعه حرکت می‌کنند. آموزش‌وپرورش باید به کودکان و نوجوانان کمک کند تا شهروندانی مسئول، مشارکت‌کنندگانی فعال در امور زندگی اجتماعی و فرهنگی، یادگیرندگانی موفق و علاقه‌مند و افرادی متکی‌به‌خود و قابل‌اعتماد بار آیند. افرادی که نه‌تنها ارزش ها ویژگی‌های موردستایش جامعه را دارا باشند، بلکه بتوانند در راستای بهسازی و ارتقای فرهنگ جامعه تلاش مؤثرتری را به نمایش گذارند. در سایه‌ی چنین برداشتی است که ازنظر مربیان بزرگ تعلیم و تربیت… مدرسه نه‌تنها یک مکان جهت آماده شدن برای زندگی است، بلکه در حقیقت جایی برای تمرین زندگی و تجربه عرصه‌های مختلف آن است. به‌عبارت‌دیگر مدرسه مکانی برای یادگیری حقوق و مسئولیت‌های شهروندی است. ازاین‌رو آنچه می‌تواند رسالت و فلسفه اصلی شکل‌گیری و توسعه‌ی مدارس را در دوران کنونی توجیه کند، تربیت شهروندی و به‌عبارت‌دیگر عمل کردن مدارس به‌عنوان ” مدرسه زندگی ” است.

در راستای احراز ویژگی‌های شهروندی، مدرسه باید مکانی برای تدارک فرصت‌های لازم و مناسب برای تجربه و تمرین در عرصه‌های مختلف زندگی باشد تا از این رهگذار، زمینه‌های لازم برای برطرف کردن نیازهای فردی، خانوادگی و اجتماعی دانش‌آموزان فراهم آید… بنابراین مدرسه باید خود زندگی و نمونه و الگویی کوچک از جامعه باشد و در آن دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف نظیر حرفه، دین، سیاست، فرهنگ، علم و فناوری، خانواده، بهداشت محیط‌زیست، ارتباطات، و مانند آن به یادگیری بپردازند. این چگونگی مستلزم پرداختن هرچه بیشتر به تربیت شهروندی و مهارت‌های زندگی در سطح مدارس است.نهاد آموزش‌وپرورش یک کشور نقش اساسی در تربیت شهروندان آن جامعه و آموزش و توسعه حقوق انسانی دارد.نقش آموزش‌وپرورش در مرحله اول، این است که دانش‌آموزان را به‌گونه‌ای تربیت نمایند که درست در جامعه زندگی کرده و کار مناسب و ارتباط خوبی با مردم داشته باشند و نیز بتوانند مناسبت‌های اجتماعی را درست سازمان‌دهی کنند، هنجارشکنی نکنند مدرسه کانال و مجرایی مؤثر برای انتقال مجموعه‌ای از دانش‌ها ، مهارت‌ها ، ارزش ها و باورهای خاص اجتماعی است. شهروندی امری نیست که بعد از فراق از جامعه اتفاق بی افتد ، بلکه در تعاملات و رفتارهای روزانه آموخته‌شده و تمرین می‌شود و بهترین مکان برای تربیت شهروندی ، مدرسه است.

به‌عبارت‌دیگر، مسئولیت اصلی پرورش و تقویت ارزش ها و مهارت‌های شهروندی بر دوش نظام آموزش‌وپرورش است که باید به‌گونه‌ای عملی در جریان ارتباط‌های دانش‌آموزان با یکدیگر و با سایر افراد و گروه‌ها، از آنان شهروندانی فعال و مسئول بسازد.وقتی‌که دانش‌آموزان به سن نوجوانی و جوانی می‌رسند، مدرسه باید به آنان بیاموزد که چگونه یک زندگی مستقل برای خود ایجاد کنند و علاوه بر مهارت‌های ضروری ، مشاوره و آموزش لازم درزمینهٔ ادامه تحصیلات ، پیدا کردن شغل ، استقلال یافتن از خانواده ، مدیریت امور مالی خود و آشنایی با قوانین و ارتباط‌گیری با ادارات و مسئولان دولتی را به آنان آموزش دهد. نوجوانان و جوانان ، ترکیب پیچیده‌ای از شایستگی‌های فکری و رفتاری و مهارت‌های گوناگون نظری و عملی  برای آغاز زندگی مستقل خود هستند  و آموزش‌وپرورش باید نقش خود را در کمک به آنان در این امور پیچیده ‌ایفا کند  تا آن‌ها بتوانند به زندگی اجتماعی وارد شوند و نقش مستقل به‌عنوان یک شهروند مسئول را ایفا کنند. طبق نظریات شورای ملی مطالعات اجتماعی امریکا برای به دست آوردن صلاحیت شهروندی لازم است دانش‌آموزان کسب دانش درباره‌ی زندگی شهروندی، یادگیری شیوه‌های تفکر، تصمیم‌گیری و پرورش مهارت‌های لازم برای تعاملات اجتماعی با دیگران بپردازد.

منبع

ولدی، آمنه(1395)، بررسی تاثیر شبکه های مجاری(اینستاگرام) بر مولفه های هویت جمعی(قومی، ملی و فراملی) و شهروند حرفه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0