مفهوم شرکت های کوچک و متوسط

همان­طور که در بخش قبل نیز بدان اشاره شد، امروزه شرکت­های کوچک و متوسط در همه سطح جهان توسعه پیدا کرده­اندو نقش اقتصادی و اجتماعی پررنگی را در جهان ایفا می کنند.اگرچه به طور کلی یک کسب و کار کوچک را به عنوان (سازمانی که) به صورت مستقل توسط مالک خود مدیریت می شود، تعریف می کنند که بیشترین سهام و منفعت اقتصادی را داشته و اکثریت تصمیمات را می گیرد. اما با این حال، هنوز در ادبیات این بخش، یک تعریف جامع و مورد پذیرش همگان از این شرکت­ها ارائه نگردیده است.از کسب و کارهای کوچک و متوسط تعاریف مختلفی شده است. اما باید یاداور شد که کوچکی و بزرگی مفهومی است نسبی و هیچ تعریف کمی و مقداری قابل قبولی نمی توان جسنجو کرد.لذا معیارهای موجود تنها برای طبقه­بندی و مطالعه آسان تر بر روی سازمان ها می باشد. از جمله معیارهای مورد استفاده در این بنگاه­ها را می­توان در جدول زیر مشاهده کرد.

جدول  خلاصه ای از معیارهای بکار رفته در تعریف شرکت های کوچک و متوسط

معیار مورد استفادهمنبع بکارگرفته شده
تعداد کارکناناسد سعدی، افتخار(2011)
عملکرد مالی سالانه و تراز سالیانهزری باف، شفیع خانی(1385)
حجم تولید –  نوع تکنولوژی – صادراتی بودن تولیداتافجه، سجادی نائینی(1389)،
میزان فروش یا درآمدحسنقلی­­پور، آقا­زاده(1384)

کشورهای مختلف عموما با انتخاب یک یا دو شاخص، بنگاه­های خود را کمی کرده و تعریف مشخصی را برای حمایت از این­گونه واحد­ها ارئه داده­اند. همچنین در بعضی کشورها(مثل کشورهای آمریکای شمالی) تعاریف موجود از این بنگاه­ها، برای صنایع مختلف متفاوت است؛ در حالی که در کشورهای اتحادیه اروپا، از یک تعریف عموما تعداد کارکنان برای همه صنایع استفاده می­شود.در این بین، تعریف این شرکت­ها بر اساس تعداد کارکنان بیش از دیگر معیارها مورد توجه کشورها قرار گرفته است. به طور مثال در آلمان به بنگاه­هایی که کم­تر از 10 نفر کارکن دارند، بنگاه کوچک، بین 10 تا 499 کارکن، بنگاه متوسط و بالاتر از آن را بنگاه بزرگ می­نامند. اما در بین همه این تعاریف، تعريفي كه بانك سرمايه­گذاري و صندوق سرمايه­گذاري اروپا در مورد  شركت­هاي كوچك و متوسط ارائه داده­، در ادبيات اقتصادي جهان مقبول­تر از بقیه تعاریف قرار گرفته است و به عنوان يك تعريف استاندارد مورد استفاده قرار مي­گيرد.در اين تعريف كه آخرين بار در سال 2003 مورد بازنگري و تعديل قرار گرفته است، شركت­ها بر اساس سه خصوصيت تعداد كارمندان، حجم معاملات و ارزش كل دارايي­ها تقسيم­بندي شده­اند(معاونت برنامه­ريزي و امور اقتصادي، 1388) که به صورت خلاصه در زیر نشان داده شده است.

جدول  تعریف بانك سرمايه گذاري و صندوق سرمايه گذاري اروپا از SME

 تعدادکارکنان(نفر)حجم معاملات(میلیون­یورو)ارزش­کل دارایی(میلیون­یورو)
شرکت های خردکم تر از 10کمتر از 2کمتر از 2
شرکت های کوچک10 تا 502 تا 102 تا 10
شرکت های متوسط50 تا 25010 تا 5010 تا 43

     متاسفانه در کشور ایران از شرکت­های کوچک و متوسط یک تعریف جامع و مورد پذیرش همه دستگاه­ها وجود ندارد به طوری که  3 تعریف از شرکت های کوچک و متوسط وجود دارد:

جدول تعریف SME در ایران

نهادمعیار تعریف
بانک مرکزی ایرانزیر 100 نفر
مرکز آمار ایرانزیر 10 نفر
وزارت صنایع و معادنزیر 50 نفر

البته مطابق بررسي هاي مركز پژوهش هاي بازرگاني و سازمان توسعه صنايع كوچك و متوسط و قوانين فعلي در ايران مجموعه بنگاه هاي صنعتي كمتر از 50 نفر پرسنل در زمره بنگاه هاي كوچك و متوسط هستند.

منبع

نیکومنش،علی(1394)،تاثیر گرایش کار آفرینان برمیزان صادرات باتوجه به نقش نوآموزی ویادگیری سازمانی استان تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت  بارزگانی،دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0