مفاهیم ومبانی تعارض زناشویی

هنگامی که دو فرد به عنوان  همسر زندگی مشترک را آغاز می­کنند، پس از ازدواج به علت سوابق رُشدی و شخصیتی و منش­های ویژه­ای که دارند دچار تعارضاتی می­شوند. این تعارضات ممکن است در هر گونه از زندگی مشترک مانند زندگی دو دانشجو در خوابگاه، دو برادر و خواهر در یک اتاق، زندگی طولانی دو کارگر ساختمانی با هم و غیره مشاهده کرد. این تعارض­ها در اثر نارضایتی­ها، ناامیدی­ها یا کشمکش­ها و عدم توافق­ها ایجاد می­شوند. تعارضات زندگی زناشویی در سه سطح به وجود می­آیند. در اولین سطح، عوامل شخصی که شاملِ رابطه جنسی، عشق و علاقه، افکارواحساسات است.سطح دوم عوامل اجتماعی است که شامل باورها و رسوم وپیچیدگی­هاوغیرشخصی­سازی جامعه درحال توسعه می­شودکه ازمعضلات می­باشدوسطح سوم عوامل رابطه­ای که به بررسی تعاملات زن و شوهر در درون یک بافت اجتماعی , فرهنگی وسیع­تر، می­پردازد.

مفهوم تعارض زناشویی

تعارض يک جنبه‌ی اجتناب‌ناپذير ارتباطات انساني است. هنگامي که دو نفر با یکديگر صميمي مي‌شوند، احتمال بيش‌تري وجود دارد که تعارض را تجربه کنند؛ چراکه در خلال يک ارتباط خصوصي، عادت‌ها يا تفاوت‌ها بارزتر مي‌شوند و مي‌توانند آزاردهنده باشند. هرچند تعارض، براي رابطه‌ زناشويي خطرناک نيست، چگونگي مواجهه‌ همسران با آن مي‌تواند خطرساز باشد.تعارض در روابط صمیمی امري طبیعی است و ازدواج از این قاعده مستثنی نیست زیرا تعاملات مکرر و مختلف زوجین زمینه­هاي بی­شماري را براي تعارض فراهم می­کند. فروید منبع تعارض بین­فردي را به تعارض انرژی­هاي درون­روانی که ناشی از مسایل حل نشده در کودکی بود، نسبت می­داد.

دیدگاه عقلانی-عاطفی- رفتاري مدعی است که دلیل تعاملات زناشویی آشفته توقعات غیر واقع بینانه­اي است که زن و شوهر نه صرفا در مورد خود یا دیگران بلکه درباره خود رابطه زناشویی دارد.تعارض هنگامی رخ مي­دهد كه چيزي رضايت را براي شخص فراهم كرده، در حالي كه همان چيز براي ديگري محروميت را به دنبال آورد . درمان­گران سيستمي، تعارض را  هر نوع تنازع بر سر تصاحب پايگاه­ها و منابع قدرت كه در جهت اخذ امتيازات ديگري و افزايش امتيازات خود بروز مي­كند، مي­دانند.  بديهي است كه طرفين نزاع قصد دارند به طرف مقابل خود آسيب برسانند، تاكتيك هاي او را خنثي و بالاخره از صحنه بيرون كنند . وجود تعارض زناشويي ناشي از واكنش نسبت به تفاوت­هاي فردي است وگاهی اوقات،آن قدر شدت مي­يابدكه احساس خشم خشونت، كينه نفرت، حسادت و سوءرفتار كلامي و فيزيكي در روابط زوجين حاكم مي­شود و به شكل حالات تخريب­گر و ويران­گر بروز مي­كند.

تعارض زناشويي، ناشي از واكنش نسبت به تفاوت­هاي فردي بوده و زماني كه آنقدر شدت يابد كه احساس خشم، خصومت، كينه، نفرت، حسادت و سوء رفتار كلامي و فيزيكي در روابط آنان حاكم شود و به حالت ويرانگر درآيد، حالتي غير عادي است .فریمو، مشکلات ارتباط فعلی افراد را بازتاب مسائل خانواده اصلی آنها می­داند . به اعتقاد او ما نمی­توانیم همسرمان را واضح و شفاف ببینیم و تصاویري را بر او فرافکنی می­کنیم.  بنابراین، تعامل بین این فرافکنی­هاي متقابل موجب مشکلات زوج­ها می­شود.  زیرا زن و شوهر در مورد مسائل واقعی خود بحث نمی­کنند، بلکه در مورد فرافکنی­ها و تصاویر ذهنی مرتبط با روابط قبلی به بحث می­پردازند .

از نظر ليد، همسراني كه دچار تعارض مي­شوند، درواقع زوجيني هستند كه چيزي كه يكي  مي­خواهد، ديگري نمي­خواهد . هرگاه اين تعارض به صورت تعارض مخرب درآيد رنجش و خصومت موجود، نسبت به شخص مخاطب، باعث كاهش اعتماد، اطمينان دوستي، همكاري و  صميميت آنها مي­شود. چنين وضعيتي مي­تواند، همسراني را به نمودار ساختن الگويي بكشاند كه نوعي بازي روان شناختي مخرب است كه بايد آن را شناخت و رفتارهاي مناسبي را جايگزين آن كرد و به اصطلاح آن را تحليل و بازسازي نمود. از نظر ویلی، واكنش دو فرد كه قادر نباشند منظور خود را تفهيم كنند، تعارض ناميده مي­شود . تعارض بين فردي به عنوان، نوعي تعامل كه در آن اشخاص تمايلات، ديدگاه­ها و عقايد متضادي را بيان مي­كنند، تعريف مي­شود كه بعضي محققان آن را رخدادي عادي در زندگي زناشويي مي­دانند .

هميشه منفي نيست، بلكه روشي كه زوج­ها براي مديريت تعارض خود به كار مي­برند، ممكن است بر رابطه تأثير منفي داشته باشد. زوجيني كه می­توانند تعارضات موجود در رابطه را با به كارگيري روش­هاي مثبت و استفادة كمتر از تعاملات منفي مديريت كنند، فضايي ايجاد مي­كنند كه در آن فرصت بيشتري براي خودافشايي و توافق در مورد مشكلات خانواده وجود خواهد داشت . بطور كلي تعارض در هر رابطه نزديكي اجتناب ناپذير است . بعضي از زوجين تعارض خود ر ا به شكل باز و مستقيم و بعضي ديگر تعارض­شان را انكار و سركوب مي­كنند و به شكل پنهاني بروز مي­دهند. تقريباً هر زوجي كه براي درمان مي­آيد در مرحله­اي از تعارض قراردارد . آنها ممكن است موضوعات مختلفي مثل انتظارات، نيازها، خواسته­ها، پول، ارتباط جنسي، بچه­ها و خويشاوندان را براي تعارض­شان عنوان كنند.

منبع

رمضانی فتاتویی،صدیقه(1394)، معنادرمانی گروهی بر رضایت زناشویی و خودکارآمدی عمومی زوجین با تعارضات زناشویی مراکز مشاوره،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

 از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0