مفاهیمی از بازار اوراق بهادار

ارزش در معرض خطر (VAR):

ارزش در معرض خطر نیز از خانواده معیار های اندازه گیری نامطلوب ریسک می باشد. ارزش در معرض خطر که سرمایه در معرض خطر نیز نامیده می شود، به عنوان معیاری آماری، حداکثر زیان احتمالی سبد سهام را در یک دوره زمانی مشخص با بیان کمی ارائه می دهد. به عبارت دیگر ارزش در معرض خطر مبلغی از ارزش سبد سهام را که انتظار می رود ظرف یک دوره زمانی مشخص و با میزان احتمال معین از دست برود، مشخص می کند.

مدل ارزش در معرض خطر یکی از کلیدی ترین شاخص های اندازه گیری ریسک در حال حاضر است که تحلیل گران مالی از آن استفاده های متعددی می کنند. کاربردهای این مدل در مدیریت ریسک و نیز برای مقاصد قانون گذاری معیاری برای سنجش میزان ریسک و هم چنین معیاری برای سنجش مقدار سرمایه مورد نیاز یک سازمان برای انجام عملیات خود می باشد. شاخص بتا برای سهام و شاخص دیرش برای اوراق بهادار با درآمد ثابت به کار برده می شود. ارزش در معرض خطر برای انواع دارایی های مالی از جمله سهام، اوراق قرضه، کالا و غیره کاربرد دارد. همچنین انحراف معیار و واریانس به عنوان معیار سنجش ریسک با فرض نرمال بودن توزیع نرخ بازدهی است، در حالی که ارزش در معرض خطر برای انواع توزیع نرخ بازدهی به کار برده می شود .

خط بازار اوراق بهادار ((SML :

برای تعیین رابطه ریسک و بازده مورد انتظار یک اوراق بهادار، باید در نظر داشت که سهم یک اوراق بهادار نسبت به ریسک کل یک سبد سهام متنوع، برابر با ریسک سیستماتیک آن است. برای نشان دادن رابطه ریسک و بازده، بتا (معیار نسبی ریسک سیستماتیک) در محور افقی و بازده مورد انتظار در محور عمودی گنجانده می شود.محور عمودی مربوط به بازده مورد انتظار است و خطی که محور عمودی را قطع می کند مربوط به بازده مورد انتظار Rf می باشد. خط SML ، خط بازار اوراق بهادار نام دارد و رابطه میان ریسک و بازده مورد انتظار را برای تمامی دارایی ها اعم از اوراق بهادار، سبد سهام کارا یا سبد سهام بهینه نشان می دهد. در حالت تعادل، سرمایه گذاران قبل از این که در اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند حداقل بازده مورد انتظاری را توقع دارند. نرخ بازده مورد توقع یک دارایی شامل حداقل نرخ بازده مورد انتظاری است که انگیزه لازم برای خرید آن اوراق بهادار در سرمایه گذار ایجاد می کند .

خط بازار سرمایه (CML):

خط مستقیمی که در شکل است رابطه ریسک و بازده سبد سهام های کارا را نشان  می دهد، این خط، در نقطه M با مرز کارایی مارکوویتز مماس است و از نقطه Rf در محور عمودی شروع می شود. به این خط مستقیم خط بازار سرمایه  گفته می شود و رابطه میان ریسک و بازده مورد انتظار را در سبد سهام های کارا نشان می دهد. این خط حالت تعادلی را نشان می دهد که در بازار بر سبد سهام های کارا غالب است و شامل سبد سهام دارایی های ریسک دار یا دارایی بدون ریسک یا هر دو است. هر ترکیبی از سبد سهام های ریسک دار و بدون ریسک توسط خط بازار سرمایه محدود می شود. در شکل خط بازار سرمایه از نقطه  Rf شروع می شود. اگر سرمایه گذاران در دارایی های ریسک دار سرمایه گذاری کنند باید به خاطر ریسک اضافه ای که متحمل می شوند پاداشی را در یافت کنند که در اصطلاح به آن صرف ریسک گفته می شود فاصله عمودی میان نرخ بدون ریسک و خط بازار سرمایه در نقطه M، میزان بازده مورد انتظار در ازای تحمل ریسک سبد سهام بازار است، به عبارت دیگر، این مقدار بازده مازاد در ازای مقدار ریسک فراتر از نرخ بدون ریسک Rf)) است در این نقطه، مقدار ریسک سبد سهام بازار توسط خط افقی نقطه چین و در فاصله Rf و SD(Rm) نشان داده شده است.

در مورد CML موارد زیر را باید در نظر داشت:

  • فقط مجموعه سرمایه گذاری های کارا شامل Rf هستند و M بر روی CML قرار می گیرد.
  • شیب CML (خط بازار سرمایه) همیشه رو به بالا است برای اینکه قیمت ریسک باید همیشه مثبت باشد. به خاطر داشته باشید که CML در دنیای بازده مورد انتظار شکل می گیرد و سرمایه گذار ریسک گریز زمانی اقدام به سرمایه گذاری می کند که انتظار داشته باشد که می تواند میزان ریسک را جبران کند. هر چه میزان ریسک بیشتر باشد بازده مورد انتظار نیز بیشتر خواهد بود.
  • طبق داده های تاریخی و گذشته، و در طول دوره های خاص زمانی مانند یکسال، دو سال، یا چهار فصل متوالی، CML می تواند شیب رو به پایینی داشته باشد، به این معنی که بازده Rf فراتر از بازده پرتفلیو بازار می شود. بنابراین، شیبCML در مورد وقایع آینده باید رو به بالا باشد، ولی در برخی موارد شیب این خط در مورد وقایع مربوط به گذشته رو به پایین است.
  • CML می تواند برای تعیین بازده مورد انتظار بهینه مرتبط با سطوح مختلف ریسک سبد سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین CML، بازده مورد انتظار برای هر یک از سطوح ریسک سبد سرمایه گذاری را تعیین می کند.

منبع

سلطانی، نازیلا (1393)، بررسی اثر گذاری استراتژی عملکرد مدیریتی بر مدیریت ریسک در زمان بحران مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0