معیارهای سلامت روان

جهودا  ، معتقد است که خصوصیات معینی در افراد نشانه سلامت روانی آنها می باشد که عبارتند از:

نگرش مثبت نسبت به خود:شامل داشتن نظر واقعی درباره خود و قبولی توانایی ها و محدودیت ها می باشد. یک فرد باید تصویر درستی از خود و توانایی هایش داشته باشد. هر قدر فرد، با واقع بینی و عینیت بیشتری به خود بنگرد از سلامت روانی بهتری برخوردار خواهد بود .

رشد تکامل و خودشکوفایی :بر اساس نظریه مزلو و راجرز فرد دارای سلامت روانی، می تواند استعدادهای بالقوه خود را شکوفا کند. انسان سالم در جستجوی آن است که استعدادهای خود را باز شناسد و در جهت پیشرفت تکامل خود آن را به فعل در آورد.

هماهنگی و یکپارچگی :ظاهر فرد سالم با باطن او یکیست.بین خلق و عاطفه هماهنگی وجود داردوهیچ موقع خود را فریب نمی دهد.هماهنگی شامل توانایی برای پاسخ سازگارانه با محیط وگسترش هدف زندگی میباشد.

استقلال :فرد سالم احساس توانایی در هدایت اعمالش دارد. به تنهایی قدرت انتخاب، تصمیم گیری و انجام عمل را داشته و نتایج کارهای خود را قبول می کند. یک فرد رشد یافته ضمن استفاده از همفکری دیگران به استقلال خویش اهمیت می دهد.

درک واقعیت :شامل درک از محیط به دور از فریفتاری است. فرد سالم ،واقع بین بوده و هدف های خود را در حدود توانایی و امکاناتش قرار می دهد و انتظارش از خود و دنیا منطقی است.

محیط :فرد سالم زمانی که با واقعیت های مختلف زندگی روبه رو می شود قادر به تصمیم گیری ، تطابق، تغییر و سازگاری می باشد. به عبارت دیگر قدرت تطبیق و سازش، ارائه رفتار مناسب با موقعیت و معیارهای مورد قبول فرهنگی ازخصوصیات فرد سالم است. فردیکه بر محیط خود تسلط دارداززندگی احساس رضایت میکند.

منبع

اکبرزاده،مژده(1393)، سلامت روان و تاب‌آوری فرزندان بر اساس رضایت زناشویی و سبک‌های دلبستگی مادران، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0