طبقه بندی انواع دستکاری در حسابها

حسابداری تعهدی، حق انتخاب قابل توجهی  به مدیران در تعیین سود در دوره های زمانی متفاوت اعطا می‎کند. در واقع تحت این نوع از سیستم حسابداری، مدیران کنترل چشمگیری بر زمان تشخیص برخی اقلام هزینه از جمله هزینه های تبلیغات ومخارج تحقیق وتوسعه دارند. از سوی دیگر مدیران درسیستم حسابداری تعهدی، با گزینه های متفاوتی در مورد زمان تشخیص درآمدها نیز روبرو هستند، ازجمله تشخیص سریعتر درآمداز طریق انجام فروش های نسیه. این گونه عملکرد ازسوی  مدیران در عبارتی ساده به عنوان ؛ مدیریت سود  یاد می شود.  

دی جورج وهمکاران  مدیریت سود رابه عنوان نوعی دستکاری مصنوعی سود توسط مدیریت جهت حصول  به سطح مورد انتظار سود برای بعضی تصمیمات خاص ازجمله :پیش بینی تحلیل گران و یا برآورد روند سود های قبلی برای پیش بینی سودهای آتی تعریف می کند. به نظر ایشان، در واقع انگیزه اصلی مدیریت سود، مدیریت تصور سرمایه گذاران در مورد واحد تجاری است .

اقلام تعهدی

اقلام تعهدی را می توان به زیر مجموعه های مختلفی تفکیک نمود در یک  تقسیم بندی  اقلام تعهدی به اقلام تعهدی  اختیاری و غیر اختیاری ودر تقسیم بندی دیگر به اقلام تعهدی جاری وغیر جاری قابل تجزیه است. اقلام تعهدی جاری ماهیت کوتاه مدت وگردش بیشتردارند وبرحساب های سرمایه در گردش تاثیر می گذارند اما اقلام تعهدی غیر جاری برحساب های سرمایه در گردش تاثیر نمی گذارند.اقلام تعهدی غیراختیاری تا حدودی خارج از صلاحدید مدیریت  است وکمتراز این اقلام برای مدیریت سود استفاده می شود.در حالی که اقلام تعهدی اختیاری به مدیران این فرصت را می دهد تا بتوانند، سود را مدیریت کنند واز اینرو در پژوهشات زیادی از این اقلام به عنوان شاخصی برای مدیریت سود استفاده شده است .

همچنین اقلام تعهدی اختیاری را می توان به دو  طبقه، اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت وبلند مدت تفکیک کرد. هم اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت وهم بلند مدت دارای محتوای اطلاعاتی فزاینده برای بازار هستند. به عقیده گویی ، بطور کلی  اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت، دارای مربوط بودن بیشتری نسبت به اقلام تعهدی اختیاری بلند مدت است .در حالی که تاثیر اقلام تعهدی بلند مدت بر بازده بیشتر از اقلام تعهدی کوتاه مدت است .

صورتهای مالی اساسی و یادداشت‎های همراه آن‎ها به عنوان فرآورده‎ی نهایی فرآیند حسابداری و گزارشگری مالی یکی از ابزارهای اصلی انتقال اطلاعات به کاربران محسوب می شود. صورت سود وزیان و صورت جریان وجه نقد دو جزء از این صورتها هستند که اولی ر مبنای تعهدی ودیگری بر مبنای نقدی فراهم می شود. جریان های وجه نقد از اختلاف های زمان بندی ومشکلات تطابق بیشتری نسبت به سود رنج می برد. یکی از نقش های اقلام تعهدی تغییر یا تعدیل در شناسایی جریان های نقدی در طول زمان وانتقال بین دوره ای آن ها می باشد که  مشکلات زمان بندی وتطابق نهفته در جریان های نقد را کاهش می‎دهد، به گونه ای که اعداد تعدیل شده ؛ سود عملکرد شرکت را بهتر اندازگیری نماید .برون و كيلر، به بررسي مديريت اقلام تعهدي و علل بروز آن پرداختند كه نتايج تحقيق آنها نشان مي‎دهد كه تمايل مديران به دستكاري سود از طريق اقلام تعهدي به منظور اجتناب از مغايرت منفي با پيش بيني ها و بيشتر براي اجتناب از زيان يا كاهش سود است.

خطای برآورد، کیفیت اقلام تعهدی وکیفیت سود

اقلام تعهدی موجب تغییر یا تعدیل در شناسایی جریان های نقدی در طول زمان می شوند و بنابراین اقلام تعدیل شده؛سود  عملکرد شرکت را بهتر ارزیابی می کنند. به عنوان مثال، ثبت یک حساب دریافتنی شناخت جریان نقدی آتی در سود را سرعت می بخشد و زمان شناسایی آن را با زمان کسب منافع اقتصادی حاصل از فروش دارایی منطبق می کند، علاوه برآن اقلام تعهدی از طریق استهلاک  دارایی های ثابت ونامشهود  تطابق مخارج سرمایه ای ومنافع آتی آن ها را بهتر رعایت می‎نماید ،به هر حال، اقلام تعهدی اغلب مبتنی بر مفروضات و برآوردهایی هستند که ؛در صورت اشتباه بودن  باید در اقلام تعهدی و سود آتی اصلاح شوند. به عنوان مثال، اگر خالص دریافتی حاصل از یک حساب دریافتنی کم تر از برآورد اولیه باشد، ثبت بعدی هم وجه نقد وصول شده را نشان می دهد و هم خطای برآورد را اصلاح می کند. اعتقاد بر این است که خطاهای برآورد اقلام تعهدی و اصلاحات بعدی آن ها نوعی پارازیت  تلقی و منجر به کاهش سودمندی اقلام تعهدی می شوند، بنابراین کیفیت اقلام تعهدی سود به خاطر حجم خطای برآورد اقلام تعهدی کاهش می یابد.

در تحقیقات انجام شده تعاریف متعددی از کیفیت سود وجو داردواجماعی بر روی آن ها وجود ندارد. اما به صورت کلی اگر سود گزارش شده به استفاده کنندگان کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرند، نشان دهنده سود با کیفیت است. دچوودیچو ؛ نقش اقلام تعهدی را درجهت اندازه گیری بهتر عملکرد شرکت ها دریک سری زمانی بررسی کردند. به دلیل آن که اقلام تعهدی نیازمند مفروضات و پیش بینی جریان های نقدی آتی است، بنابراین کیفیت اقلام تعهدی و سود با افزایش در خطای پیش بینی مقدار اقلام تعهدی کاهش می یابد. آن ها در نهایت چنین نتیجه گیری می کنند که ویژگی هر شرکت همانند قدرمطلق میزان اقلام تعهدی، طول چرخه عملیاتی، انحراف معیار فروش، جریان های نقدی اقلام تعهدی و سود و اندازه شرکت را می توان به عنوان ابزاری برای ارزیابی کیفیت سود به کارگرفت.

اسکات و دیگران ،نشان دادند که اقلام تعهدی با قابلیت اتکای کم تر منجر به پایداری کم تر سود می شود. آن ها این کار را با طبقه بندی براساس ترازنامه انجام داده و به نتایج مشابهی دست یافتند. نتایج مطالعات آن ها حاکی از این بود که به علت عدم پیش بینی کامل سرمایه گذاران، نوعی قیمت گذاری غیرواقعی درمورد سهام واوراق بهادارشرکت ها اتفاق می افتد. عبدالغنی ، با اشاره به روش های متفاوت اندازه گیری کیفیت سود، و با استفاده ازسه روش نشان داد که روش های متفاوت اندازه گیری کیفیت سود منجر به ارزیابی های متفاوت می شود و یک صنعت یا یک شرکت را نمی توان براساس یک روش دارای کیفیت سود بالا و پایین در نظر گرفت. به همین دلیل وی پشنهاد کرد که افراد ذی نفع پیش از انجام هرگونه تصمیمات سرمایه گذاری باید بیش از یک روش را برای ارزیابی کیفیت سود برگزینند.

منبع

احمدزاده ،معصومه(1393)، ارتباط بین بدهی های کوتاه مدت ومدیریت سودمبتنی براقلام تعهدی درشرکتها،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0