مفهوم فناوری  RFID

در ابتدا فناوری RFID را به صورت کامل شرج می دهیم تا با تمامی ویژگی های این فناوری و کاربردهای آن آشنا شویم تا بتوانیم دید بهتری نسبت به فناوری های پیشین حوزه شناسایی خودکار پیدا کنیم. سپس پیشنه پژوهش بینایی ماشین و کاربردهای این فناوری جدید را شرح می دهیم. در مبحث بینایی ماشین تلاش می شود تا با انواع الگوریتم های موجود در این حوزه آشنا شویم و سپس در فصل آتی به بررسی یکی از الگوریتم های موجود در این حوزه می پردازیم تا به کمک آن بتوانیم اهداف حاصل از این پژوهش را محقق کنیم.

فناوری RFID

امروزه تکنولوژی RFID در حوزه های علمی و عملی به عنوان روشی برای تهیه اطلاعات دقیق و به موقع، بدون دخالت انسان مورد توجه قرار گرفته است. تکنولوژی RFID  با توجه به بهبود سرعت ، دقت، کارایی و امنیت انتقال داده ها نقش وسیعی در مدیریت زنجیره تامین پیدا کرده است . با استفاده از توانمندی RFID می توان هزینه موجودی، حمل و نقل و توزیع را کاهش داد و از طریق کاهش درخواستهایی که با کمبود مواجه می شوند فروش را افزایش داد . از طرفی با ایجاد یک سیستم موجودی کارا و کاهش موجودی ذخیره اطمینان می توان جریان نقدینگی را بهبود بخشید. تکنولوژی RFID  می تواند برای ردیابی کتابهای کتابخانه ها و یا  ردیابی سایر مستندات و نیز دارو ها  و ردیابی و مدیریت تجهیزات بیمارستانی  مورد استفاده قرار گیرد.

در واقع به خاطر این گونه مزایا سوپر مارکتهای زنجیره ای مانند Wal-Mart و سازمان دفاع امریکا از مهمترین حامیان اجرای RFID  بوده اند. از ژوئن 2003 تا ژانویه 2005، 100 شرکت تامین کننده برتر Wal-Mart فرصت داشته اند که جعبه ها و پالتهای ارسالی خود به مراکز توزیع Wal-Mart را به برچسب های RFID  مجهز کنند. این تعداد تا ژانویه  2006 باید به 300 شرکت می رسیده و سایر تامین کنندگان تا پایان سال 2006 فرصت دارند تا این کار را انجام دهند. از دیگر سازمانهای خرده فروشی حامی اجرای RFID  می توان به موارد Woolworth’s, Prada, Benetton, Marks & Spence اشاره کرد . سازمان دفاع امریکا از 43000 تامین کننده خود خواست تا از برچسبهای RFID  بر روی جعبه ها و پالتها و حتی هر محصول ارسالی به این سازمان تا اول ژانویه 2005 استفاده کنند.

همچنین سازمان غذا و دارو امریکاFDA  برای جلوگیری از ارائه داروهای تقلبی در زنجیره تامین دارو از سازمانهایی که در این صنعت کار میکنند خواسته است که تا سال 2007 پالتها و جعبه های خود را به برچسب های RFID  مجهز کنند . ولی در هر یک از این موارد در حین پیاده سازی پروژه های RFID  مشکلاتی نیز به وجود آمده است که در ادامه بررسی چالشهای مربوط به اجرای RFID  و راه حل های ارائه شده این چالشها می باشد. که می تواند به عنوان راهنمای مناسبی برای به کارگیری RFID در صنایع مختلف به کار رود.

 اساس تکنولوژی RFID  به مطالعات آزمایشگاهی در دهه 1940 بر میگردد و به صورت تجاری در دهه 1980 در صنعت حمل و نقل ریلی مورد استفاده قرار گرفت. از برچسبهای RFID  فعال  باطری دار که به صورت منحصر به فرد طراحی شده بود برای ردیابی و مدیریت واگنها و کانتینرها استفاده می شد. توسعه RFID و کاربردهای متنوع آن در حوزه های مختلف کسب و کار به خاطر کاهش هزینه های تولید تکنولوژی RFID و تولید برچسب های بدون باطری غیرفعال  بود که می توانست به جای بارکدها به عنوان وسیله ای برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد. بارکدها امروزه نیز دارای کاربرد وسیعی می باشند ولی به خاطر اینکه برای تمام اقلام موجود در واحد نگهداری کالا 1 بارکد مشترک است بنابراین ردیابی هر یک از کالاها که باید فراخوانی شود دشوار است در عوضRFID  می تواند برای شناسایی کالاها حتی در سطح واحد کالا نیز مورد استفاده قرارگیرد.همچنین برای شناسایی و خواندن اطلاعات برچسب هایRFID مانند بارکدها نیازی به وجود اسکنر و دید مستقیم وجود ندارد و می توان با آزادی عمل بیشتری با این برچسب ها کارکرد. همچنین می توان به صورت همزمان اطلاعات چندین برچسب را دریافت کرد و حتی به راحتی این برچسب ها را برنامه ریزی کرد زیرا برچسبها می توانند بیش از 64 بیت اطلاعات را در خود حفظ کنند که این مقدار در تکنولوژی بارکد فقط 19 بیت می باشد. این توانایی به برچسب­های RFID  این امکان را می­دهد که اطلاعات بیشتری ازقبیل فاصله، شرایط محیطی، تاریخ انقضاء و … را در خود ذخیره نمایند.

تکنولوژیRFID  

جونز، به بررسی فرصت­ها و چالش­های پیش روی اجرای تکنولوژی RFID  برای صنعت خرده­فروشی در انگلستان پرداخته است. ساماروس،  به بررسی استفاده از RFID  برای جمع آوری اطلاعات مشتری و ارائه مدل جدیدی برای خواروبار فروشی الکترونیکی و ارائه سرویس به مشتریان پرداخته است.    برور،  RFID  را به عنوان روشی برای ردیابی هوشمند در تولید و پشتیبانی از برنامه­های لجستیکی و اجرای این برنامه­ها معرفی کرده است.

جانسون ، به استفاده از RFID  برای کنترل کانتینرها و مدیریت آنها پرداخته است .  در مورد پتانسیل RFID  در افزایش کارایی زنجیره تامین شرکت خرده فروشی Sainsbury در انگلستان برای کالاهایی که دارای عمر مصرف کوتاهی هستند پرداخته است. لپید ، در مطالعات خود به مزایای RFID  در دقت پیش بینی­ها پرداخته است.جینز ،چالش­های تکنولوژیکی و رفتاری مربوط به پیگیری بیماران به وسیله RFID  را در واحد روانی بیمارستان Elvis Presley واقع در Memphis بررسی کرده است. سریواستا،  مزایای مربوط به یکپارچه سازی در زنجیره تامین به وسیله RFID  را بیان کرده است.  لی ، با مرور ادبیات مربوطه به بیان مزیت­های استفاده از RFID  در یکپارچه سازی زنجیره تامین می­پردازد. انگلس، راهنمایی برای پیاده­سازی تکنولوژی RFID  در زنجیره تامین برای مدیران تهیه کرده است.

اجزاء سیستم RFID  

 تمام سیستم­های RFID  از سه جزء تشکیل شده­اند.

  • برچسب­ها یا فرستنده­های RFID  که بر روی شئی مورد نظر که باید شناسایی شود متصل می شود و وظیفه نگهداری اطلاعات در سیستم RFID  را بر عهده دارد.
  • خواننده یا دستگاه گیرنده RFID  که توانایی خواندن و ثبت اطلاعات بر روی فرستنده­ها را دارد.
  • پایگاه داده پشتیبان که داده­های خوانده شده در آن نگهداری می­شود.

 برچسب­های RFID

برچسب­های RFID  می­توانند فعال، غیرفعال و یا نیمه فعال باشند. برچسب­های فعال دارای باطری بوده و با انرژی این باطری برچسب تا شعاع حداکثر 100 فوتی می تواند سیگنال ارسال کند.برچسب­های غیرفعال باطری نداشته و تولید آن­ها نیز ارزان­تر است این برچسب­ها هنگامی که در محدوده امواج الکترومغناطیس که توسط خواننده ارسال می­شود قرار می­گیرند قابل شناسایی می­باشند.دسته سوم برچسب­ها، برچسب­های نیمه فعال می­باشند که هم دارای باطری داخلی بوده و هم توسط امواج الکترومغناطیسی که توسط خواننده ارسال می­شود قابل شناسایی می باشند . این برچسب­ها می­توانند در مونیتورنگ شرایط محیطی مانند مقدار رطوبت فضای یک کانتینر و یا دمای یک غذای یخ زده مورد استفاده قرار گیرد.از نگاه دیگر برچسب­ها می توانند دارای تراشه باشند و یا بدون تراشه طراحی شوند.برچسب­های بدون تراشه در کاربردهای جلوگیری از سرقت و جعل کاربرد دارند. تراشه برچسب­های تراشه دار شامل بخشی برای ذخیره اطلاعات و یک عنصر پیوسته نظیر انتن حلقوی است که برای برقراری ارتباط از طریق فرکانس­های رادیویی مورد استفاده قرار می گیرد.

سه نوع برچسب تراشه دار وجود دارد

  • تنها خواندنی
  • یک بار نوشتن ؛  بارها خواندن
  • خواندنی ؛  نوشتنی

داده­ها در برچسب­های خواندنی قابل تغییر نیستند مگر اینکه برچسب دوباره برنامه­ریزی شود و اکثرا این نوع برچسب­ها برای ردیابی دارایی­هایی که در تمام طول دوره عمر خود یک شماره شناسایی دارند مورد استفاده قرار می­گیرد. در حالی که در برچسب­های خواندنی ؛  نوشتنی می توان داده­های ذخیره شده در برچسب را تغییر داده و بنابراین به عنوان وسیله مناسبی در ردیابی عناصر موجود در زنجیره تامین می­تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه بنا به دلایل زیر ما  بر روی برچسب­های غیرفعال تراشه دار خواندنی؛ نوشتنی تمرکز می­کنیم.

  • برچسب­های غیرفعال به مراتب ارزان­تر از برچسب­های فعال بوده و می­توان از لحاظ هزینه به شکل موثرتری از آنها در ردیابی پالت­ها، جعبه­ها و عناصر استفاده کرد.
  • تکنولوژی برچسب­های غیر فعال در عمل امروزه با اقبال بیشتری روبرو شده است.
  • برچسب­های خواندنی ؛  نوشتنی می­توانند یک تاریخچه از زمان وجود یک عنصر در هر مرحله از زنجیره تامین تهیه کنند.

چیپ­ها و کد برچسب­های RFID در فرمت­های مختلفی تهیه می­شوند. یکی از این فرمت­ها که  مورد حمایت جدی صنعت خرده فروشی قرار گرفته است. ، کد محصول الکترونیکی ،  می باشد.EPC از یک طرح 96 بیتی که مورد حمایت EPC جهانی ، می باشد استفاده می­کند. این 96 بیت به صورت زیر تخصیص می­یابد:

  • 8 بیت به عنوان عنوان  برای شناسایی شماره نسخه EPC
  • 28 بیت برای شناسایی تولید کننده (مدیریتEPC)
  • 24 بیت برای شناسایی SKU (واحد نگهداری کالا)
  • 36 بیت برای شناسایی واحد محصول به صورت یکتا (شماره سریال)

فرمت 96 بیتی EPC برای شناسایی 268 میلیون تولید کننده ، بیش از 16 میلیون SKU برای هر تولید کننده و حدود 69 بیلیون واحد محصول در هر SKU می­تواند مورد استفاده قرار گیرد.  EPC جهانی یک استاندارد برای فرکانس 13.56 MHz (کلاس 1)  و دو استاندارد برای فرکانس­های بالا (UHF) (کلاس صفر و یک) ارائه داد که در دسامبر 2004 یک استاندارد جدید (نسل2) جایگزین کلاس صفر و یک شد. پروتوکل­های استاندارد نسل 2 باعث راحت­تر شدن برنامه­ریزی برچسب­ها و اجازه حفظ داده­های بیشتر در برچسب­ها می­شد.

سیستم RFID چگونه کار می­کند؟

 ابتدا یک نشانگر یکتا مانند EPC در میکرو چیپ موجود در برچسب قرار داده می­شود. البته میکرو چیپ می­تواند کاربردهای دیگری مانند رمزنگاری، کنترل دسترسی، یکپارچه سازی حسگرها و نگهداری داده­های خواندنی ؛  نوشتنی نیز داشته باشد.برچسب بر روی آیتم مورد نظر، جعبه و یا پالت آن قرار می­گیرد و هنگامی که شیء مورد نظر در فضای  تحت پوشش قرائت­گر  حرکت می­کند امواج الکترومغناطیسی که از قرائت­گر ساطع می­شود توسط آنتن موجود در برچسب دریافت می­شود. برچسب انرژی موجود در امواج الکترومغناطیس را گرفته و از آن برای راه اندازی مدارات میکرو چیپ استفاده می­کند سپس امواج دریافتی را مطابق کد شناسه خود و یا کدی که با آن برنامه ریزی شده است، تغییر داده  و سیگنال فرکانس رادیویی را منعکس و یا انتقال می­دهد. در بازگشت سیگنال تغییر یافته توسط قرائت­گر دریافت می­شود و مطابق با نوع تغییر در سیگنال دریافتی اطلاعات توسط قرائت­گر دریافت می شود و بر اساس اطلاعات، عملی صورت می­گیرد و یا اطلاعات توسط یک پورت ارتباطی به کامپیوتر میزبان ارسال می­شود.

کاربردهای RFID:

خرده فروشی:شرکت Wal-Mart  به منظور کاهش کمبود کالا از سیستم ردیابی RFID  استفاده می­کند. Reader برچسب­ها در سکوی تحویل کالا و درمحل عرضه کالا به مشتری و محل جمع آوری جعبه و پالت­های خالی کالا قرار دارند. هنگامی که جعبه کالاها به شرکت می­رسد قبل از ورود کالا به انبار اطلاعات برچسب­های RFID  توسط قرائت­گرها دریافت می­شود و نیز اطلاعات جعبه­هایی از کالا که فروخته شده­اند توسط قرائت­گرها دریافت می­شود و مقدار موجودی به راحتی در هر لحظه و به صورت اتوماتیک تعیین  می­شود و از کمبود جلوگیری می­شود. کارکنان Wal-Mart دستگاه قرائت­گر قابل حمل خاصی دارند که در هنگام عبور از کنار کالایی که مقدار موجودی آن در محل عرضه از حد مجاز کمتر شده است به آن­ها هشدار می دهد و اطلاعات مربوط به هر سه قرائت­گر که وضعیت موجودی هر کالا در هر مرحله از فروش را مشخص می­کند در اختیار زنجیره تامین قرار می­گیرد.بخش غذایی شرکت خرده فروشی  M&S برای ردیابی 5/3 میلیون سینی  پلاستیکی خود که  برای حمل محصول مورد استفاده قرار  می­گرفت بارکدهای خود را با برچسب­های RFID  تعویض کرد  این سینی­ها در سال کلا 85 میلیون بار مورد استفاده قرار می­گرفتند و 70 درصد محصول خط تولید فاسد شدنی بودند با این کار زمان خواندن اطلاعات مربوط به سینی­ها 85 درصد و مقدار گم شدن سینی­ها 15 درصد کاهش یافت و نیز زمان دریافت سفارش نیز کاهش یافت و منجر به بهبود مدیریت محصول و ردیابی محصول به صورت تقریبا لحظه­ای گردید.

تولید: شرکت موتورسیکلت سازی سفارشی Viper برای ردیابی مجموعه­های زیر مونتاژ در فرایند تولید خود از برچسب­های RFID استفاده می­کند. برچسب­های RFID  کاربردهای ضد سرقت نیز دارند برای مثال شرکت Viper بر روی قطعاتی که بیش از 75 دلار ارزش داشتند برچسب RFID  نصب کرد و پس از اجرای یک ممیزی موجودی تصادفی مدیریت توانست محل قطعات مفقوده با ارزشی معادل 2400 دلار را مشخص کند.

صنعت دارو / مراقبتهای بهداشتی: استفاده از RFID  در صنایع مراقبت­های بهداشتی و سلامت به شکل گسترده و جدی وارد نشده است و تعداد محدودی به عنوان پیشرو از این تکنولوژی استفاده کرده­اند. St Luke’s Health System در امریکا در بیمارستان جدید خود که در ابتدای سال 2006 تاسیس شده است از تکنولوژی RFID  برای ردیابی و پیگیری بیماران خود استفاده می­کند این شیوه برای کاهش خطاهای پزشکی موثر است و برای بیمارستان استفاده از RFID  بهتر از استفاده بارکد می­باشد زیرا رطوبت ناشی از شستشوی دست به مرور زمان باعث کاهش میزان خوانایی بارکد می­شود از طرفی بارکدها برای ردیابی وضعیت بیماران سیار در بیمارستان مناسب نیست. شرکت Cardinal Health که شرکتی پیشرو در زمینه ارائه وسایل و تجهیزات بهداشتی می­باشد از برچسب­های RFID  در محصولات مربوط به جراحی پزشکی استفاده کرد تا بعد از عمل جراحی پزشکان بتوانند مطمئن شوند که وسایل جراحی را در بدن بیمار جا نگذاشته­اند. در نوامبر سال 2004 شرکت داروسازی امریکایی Purdue Pharma بر روی هر جعبه 100 تایی از قرص اکسی کانتین که به فروشگاه­های Wall-Mart و HD Smith می­فرستاد یک برچسبRFID  متصل می­کرد اگر چه این کار بخشی از الزام شرکت Wal-Mart برای زنجیره تامین خود بود ولی شرکت داروساز از برچسب­های RFID  برای جلوگیری از بازار رو به گسترش داروهای تقلبی و سرقت دارو استفاده کرد.

سایر کاربردها:برچسب­های RFID  در حوزه­های متفاوت دیگری می­توانند مورد استفاده قرار گیرند از اتصال به حیوان و انسان گرفته تا اتصال به لباس و توشه همراه.مسولین پارک Legoland دانمارک به والدین توصیه می­کند که برای جلوگیری از گم شدن فرزندان خود از دستبند مجهز به RFID  استفاده کنند این دستنبند قادر به شناسایی و مکانیابی فرزند گم شده در فاصله 5 فوتی از محل وی می­باشد .خطوط هوایی دلتا برای جانمایی اثاثیه گمشده مسافران که سالانه 100 میلیون دلار امریکا برای شرکت مخارج در بردارد قصد دارد از نوعی از برچسب­های یکبار مصرف RFID  استفاده کند.

 چالش­های تکنیکی و استراتژی­ها:

 در به­کارگیری تکنولوژی RFID  مشکلات زیادی وجود دارد. در یک مطالعه پیمایشی که از بیش از 350 مجری IT در آوریل 2004 نظرخواهی شد سه ریسک عمده استفاده از RFID  در کسب و کار عبارتند از:

هزینه RFID  :

 هزینه یا بازگشت سرمایه یکی از چالش­های اصلی در اجرای تکنولوژی RFID  می­باشد.هزینه­های سیستم RFID   تهیه برچسب­ها، قرائتگرها، سخت­افزار و نگهداری سیستم می­باشد. سایر هزینه­های برچسب­ها عبارتند از هزینه اتصال برچسب به پالت/ جعبه /آیتم برای ردیابی و برنامه­ریزی برچسب. به علاوه ممکن است سازمان مجبور شود از سیستم بارکد و RFID  به طور همزمان استفاده کند تا بتواند نیازهای مشتریانی را که دارای تکنولوژیRFID نیستند را برآورده کند.

از طرف دیگر مزایای پیاده سازی سیستم RFID  در دو بخش کاهش هزینه مانند:  کاهش هزینه­های موجودی، کاهش هزینه­های نیروی کار و…  و ایجاد ارزش مانند : افزایش رضایت مشتری، مبارزه با کالاهای جعلی، افزایش درآمد و… می­باشد و به خاطر نوظهور بودن این تکنولوژی میزان بازگشت سرمایه و میزان دقیق مزایای پیاده سازی این تکنولوژی فعلا مشخص نیست.

شرکت مشاوره A.T Kearney تخمین زده است که خرده فروشان بزرگ در هر مرکز توزیع خود به 400000 دلار و در هر شعبه  100000 دلار سرمایه­گذاری برای مدیریت اطلاعات از طریق RFID نیاز دارند و از طرفی یکپارچه­سازی سیستم­های اطلاعاتی موجود با سیستم RFID  به 40-35 میلیون دلار سرمایه­گذاری نیازمند است .و این در حالی است که  هزینه برچسب­های غیرفعال از حدود یک دلار برای هر برچسب در سال 2000 به حدود 20 سنت تا پایان سال 2004 کاهش یافته است و نیز هزینه قرائتگرها و سایر تجهیزات مرتبط با آن به­طور قابل ملاحظه­ای در حال کاهش می­باشد. یک کارت امتیازی تهیه کرده­اند که شرکت DELL برای تصمیم گیری در مورد سرمایه­گذاری در مورد اجرا و پیاده­سازی سیستم RFID  ازآن استفاده کرد. این کارت امتیازی برای تعیین پتانسیل­های پروژه­ های RFID  و آنالیزهای مالی شامل سود، هزینه­های اولیه و هزینه­های دوره­ای استفاده می­شود.

استانداردهای RFID  :

برای بهره برداری حداکثری از RFID  در زنجیره تامین، می­بایست شرکای تجاری مختلف در سرتاسر جهان از برچسب­ها، فرکانس­ها و قرائت­گرهای عمومی و مشترک استفاده کنند تا محدودیتی در یکپارچگی زنجیره تامین ایجاد نشود. یکسان نبودن استانداردها و تکنولوژی RFID  هزینه­های پیاده سازی این تکنولوژی را بالا نگه می­دارد و کلید فراگیر شدنRFID  در سرتاسر جهان، وجود این استانداردها می­باشد. برقراری یک استاندارد جهانی باعث کاهش هزینه­ها و ارائه محصولات سازگار با هم از ناحیه شرکت­های تامین کننده تجهیزات RFID  می­شود. در بازار RFID  استانداردهای زیادی بسط داده شده اند. برای مثال ISO 11785 برای 125KHz (فرکانس پایین) ISO 15693 برای 13.56KHz(فرکانس میانه) و ISO18000-6 برای 860-930MHz .انستیتو استاندارد ملی امریکا فرکانس 915MHz UHF را به عنوان استاندارد سیستم­های RFID  غیر فعال پذیرفته است.  نظر به اینکه  Wal-Mart فرکانس UHF را برای سیستم RFID  خود در نظر گرفت UHF به عنوان استانداردی برای زنجیره تامین خرده فروشی  مرسوم شد.

 انتخاب برچسب و قرائت­گر:

کارایی برچسب­ها و  قرائت­گرها تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند فرکانس برچسب، شکل آنتن قرائت­گر و طراحی آنتن برچسب می­باشد. برای مثال برچسب­های با فرکانس پایین به آنتن بزرگتری نیاز دارند که باعث بزرگتر شدن برچسب و افزایش هزینه تولید آن می­شود. برچسب­های فرکانس بالا کوچکتر و ارزانتر هستند ولی نیاز به قرائت­گرهای گران قیمت­تری دارند. محدوده عملکردی قرائت­گرها و سرعت انتقال داده با افزایش فرکانس بیشتر می­شود ولی خطر سلامتی فردی که با آن کار می­کند بر اثر تشعشعات افزایش می­یابد. در فرکانس­های بالا با مشکل بازتاب مواجه می­شویم که فلز، مایع،شیشه و محیط­های مرطوب می­تواند اثر منفی داشته باشد. فرکانس­های پایین در حضور فلزات تاثیر نمی­پذیرند و حتی می­توان از بین برخی از فلزات غیر آهنی نیز آن­ها را دریافت کرد .

 شکل آنتن دستگاه قرائت­گر و طراحی آنتن برچسب­ها می­تواند بر روی عملکرد سیستم RFID  تاثیرگذار باشد. هنگامی که جهت برچسب در محدوده فرکانسی قرائت­گر مشخص نیست می­بایست از یک آنتن مدور قطبی شده برای قرائت­گر استفاده کرد هر چند آنتن خطی قطبی شده دارای نفوذ بیشتر و محدوده پوششی بیشتری می­باشد. مهمترین خصیصه در طراحی برچسب­های غیر فعال آنتن می­باشد. یک آنتن چند جهته برای دریافت به یک جهت خاص محدود نمی­شود و بهتر از آنتن یک جهته کار می­کند ولی هزینه تهیه آنتن چند جهته بیشتر است .عامل تاثیر گذار دیگر حداقل فاصله بین برچسب­ها و تعداد برچسب­هایی است که به صورت همزمان توسط قرائت­گر، داده­های آن­ها بدون تاثیر منفی بر کارایی سیستم RFID  در یافت می­شود. عامل کلیدی و تاثیرگذار دیگر در سیستم RFID  نرخ خواندن اطلاعات برچسب­ها می­باشد. Wal-Mart  به تامین کنندگان خود الزام کرده بود که برچسب­های آن­ها باید بر روی نوار نقاله­هایی که پالت­ها و جعبه­ها را با سرعت 540 فوت بر ثانیه منتقل می­کند به صورت 100 درصد شناسایی شود. از روش­های زیر برای افزایش نرخ خوانده شدن اطلاعات برچسب­ها می­توان استفاده کرد.

  • استفاده از آنتن دو قطبی دوبل  ؛ دو آنتن با زاویه 90 درجه در مبدا ، که باعث می شود بدون در نظر گرفتن جهت برچسب با قرائت­گر برچسب بهتر خوانده شود.
  • جدا کردن برچسب­ها از محیط­های شامل فلزات و مایعات
  • قراردادن برچسب در یک حفاظ تفلون و سپس اتصال آن به شیء فلزی
  • استفاده از جوهر رسانا برای چاپ مستقیم آنتن برچسب بر روی مقوای بسته بندی کالا

قابلیت اعتبار برچسب به اندازه کارایی آن اهمیت دارد یک برچسب خراب قابل خوانده شدن نمی­باشد بنابراین سیستم RFID  باید بتواند در صورت خوانده نشدن یک برچسب اطلاع مناسب و به جا دهد. از سیستم­های ضد خطاسازی و Poka-Yoke برای اطمینان از خوانده شدن برچسب­ها می­توان استفاده کرد. برای مثال طراحی و تعبیه یک سیگنال نوری بر روی برچسب­ها که پس از خوانده شدن برچسب این سیگنال حذف شود.

 مدیریت داده ها 

طبق مطالعه پیمایشی که توسط شرکت Development Corp بر روی 100 نفر از مدیران ارشد تکنولوژی سازمان­ها انجام شد مدیریت و مونیتورینگ اطلاعات مهمترین دلیل اجرای پروژه­هایRFID  شناخته شد.  بیش از نیمی از مخاطبان مورد مطالعه بر اهمیت کیفیت و همزمانی در داده­های ایجاد شده در سیستم RFID تاکید دارند. مخاطبان در مورد مشکلات مربوط به این سیستم، ایجاد خطا در خواندن برچسب­ها و گرفتن اطلاعات غیریکسان از یک برچسب را جزء موارد اصلی می­دانند. بنابراین کلید مدیریت داده­ها نرم افزار میانی است که برای پردازش داده­ها مورد استفاده قرار می­گیرد و باید قابلیت فیلتر داده­های اضافی و زائد را داشته باشد و بتواند در مورد دقت و اعتبار داده­های موجود اطمینان حاصل کند.بخش دیگری از مدیریت داده­ها مربوط کارایی استفاده از حجم کلان اطلاعات اتخاذ شده از سراسر زنجیره تامین می­باشد.

یکپارچه سازی سیستم

چالش اصلی در اجرای پروژه­های RFID  یکپارچه سازی سیستم RFID  و داده­های حاصل از آن با سایر سیستم­های اطلاعاتی و پایگاه­های داده عملکردی موجود در سازمان می­باشد. نکته اساسی در یکپارچه سازی سیستم ایجاد همزمانی و تقارن در داده­های موجود در سیستم می­باشد. تمام مواردی که با برچسب­ها ردیابی می­شوند می­بایست در تمام طول زنجیره تامین با نام یکسان مشخص شوند تا از ایجاد داده­های اضافی ؛ ورود داده های یکسان با نام­های متفاوت   جلوگیری شود و مسئله ارتباطات داخلی و خارجی سازمان با سهولت بیشتری انجام شود.

امنیت

اگرچه استفاده از RFID  دارای مزیت­های بالقوه فراوانی می­باشد ولی استفاده از برچسب­های غیرفعال حفاظت نشده از لحاظ امنیتی می­تواند مشکلاتی از قبیل استراق سمع داده­ها توسط افراد غیر مجاز و یا خرابکاری در اطلاعات ایجاد کند. هکرها می­توانند با نفوذ به سیستم RFID  در قیمت­ها تغییر ایجاد کنند. برچسب­های غیر فعال حفاظت نشده در صنعت خرده فروشی به راحتی می­تواند توسط رقبا ردیابی و اطلاعات مربوط به فروش سازمان به دست رقبا برسد. به منظور شناسایی یک برچسب خاص در یک زمان توسط قرائت­گر از الگوریتم loud tree-walking با انرژی زیاد استفاده می­شود که در این محیط اطلاعات مربوط به برچسب­ها می­تواند به راحتی توسط افراد غیر مجاز شنیده شود.روش­هایی برای جلوگیری از حمله و نفوذ به اطلاعات برچسب  در هنگام نقل و انتقال کالا پیشنهاد شده است. برای مثال از کار افتادن برچسب به درخواست مشتری.

برای جلوگیری از حمله به اطلاعات برچسب­ها  ویس؛  روش قفل تصادفی مخلوط ، را پیشنهاد می­کند. در این روش قرائت­گر با یک دستور می­تواند برچسب­ها را قفل نماید و برای باز کردن قفل­ها قرائت­گر با حرکت پیمایشی در فضای کاری خود و شناسایی تمام برچسب­های ممکن این کار را انجام می­دهد. عیب این روش کاهش کارایی قرائت­گر می­باشد بنابراین در محیط­هایی که به نرخ خواندن اطلاعات بالا نیاز داریم و یا برچسب­های زیادی به صورت همزمان باید خوانده شوند کارایی ندارد و در مدیریت زنجیره تامین ممکن است قابل قبول نباشد. جول، استفاده از تگ­­های ممنوعه  که به قرائت­گر غیر مجاز اجازه خواندن اطلاعات برچسب­ها را نمی­دهد و استفاده از  قرائت­گر ویژه برای شناسایی ارتباطات غیر قانونی نیز راه کارهای دیگری برای حفظ حریم مشتری و جلوگیری از جاسوسی اطلاعات می­باشد.

برای جلوگیری از فعالیت قرائت­گر و یا برچسب غیر قانونی در حوزه فعالیت سیستم RFID می­باید یک تصدیق دو طرفه بین برچسب و قرائت­گر برقرار شود برای این کار از روش­ها و تکنولوژی رمزنگاری موجود مانند RSA و AES  در برچسب­های ارزان قیمت نمی­توان استفاده کرد. چندین روش یکطرفه ارزان قیمت برای استفاده در سیستم­های RFID  معرفی شده­اند . برخی از این روش­ها پایه ساده ریاضی داشته و با تکرار این روش­ها می­توان پیچیدگی روش را بیشتر کرد و احتمال نفوذ به سیستم RFID  را کاهش داد. اگرچه این روش­ها به اندازه روش­های مرسوم در رمزنگاری دارای اعتبار نیستند ولی نفوذ به آنها بدون صرف وقت زیاد و تجهیزات محاسباتی پیچیده غیرممکن است.

منبع

عرب آبادی،میثم(1393)، استفاده از تکنولوژی بینایی ماشین در ثبت ورود و خروج کالاها،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت تکنولوژی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0