مديريت آموزشي در ايران

بررسي تاريخي و مقايسه آموزش و پرورش قديمي ايران، با آنچه كه امروز داريم، با توجه به مسئله مديريت آموزش و به تبع آن مديريت مدارس را الزامي و اجتناب‌ناپذير مي‌نمايد. در گذشته در آموزش و پرورش سنتي به دليل سادگي و محدود بودن شايد چنين نيازي محسوس نبوده است، ولي با گسترش نظام آموزشي كشورمان بيانگر اين حقيقت است كه امروزه، رهبري و مديريت نظام آموزش و پرورش در سطوح مختلف آن به صورت يكي از مسئوليت‌هاي مهم و سنگين جامعه درآمده است. نكته مهم لزوماً دارا بودن وظايف مديريت آموزشي است كه كسب اين مهارت‌ها از طريق تحصيل و تجربه امكان پذير مي‌گردد.

وظايف مديران از ديدگاه‌هاي مختلف

لازم به ذكر است كه وظايف كلي مديران واحدهاي آموزشي براساس اهداف مديريت تنظيم و بيان مي‌شود. اين وظايف را علاقه‌بند اين‌گونه بيان مي‌كند:

  • برنامه آموزشي و تدريس:

مهمترين وظيفه مديران آموزش، هدايت جريان آموزشي و يادگيري به ويژه تسهيل جريان رشد و پرورش دانش‌آموزان است، نقش مديران آموزش سازماندهي موثر و بسيج منابع انساني و مالي و مادي و هدايت فعاليت‌هاي اجرائي برنامه‌هاي آموزشي است.

  • امور دانش‌آموزان:

الف- پذيرش، ثبت نام، گروه‌بندي و نگهداري آمارهاي حضور و غياب سوابق و اطلاعات شغلي و تحصيلي دانش‌آموزان.

ب- شناسايي توانايي‌هاي علائق و نيازهاي فراگيران و پرورش آنها.

  •  امور كاركنان آموزشي
  •  روابط مدرسه و اجتماع
  •  تسهيلات و تجهيزات
  •  امور مالي و اداري

دكتر اقتداري عناصر زير را به‌عنوان وظايف خاص مديريت مورد توجه قرار مي‌دهد: برنامه‌ريزي، سازماندهي، هماهنگي، رهبري و كنترل و نظارت.

دكتر مصطفي عسگريان وظايف زير را براي مديران آموزشي مورد توجه قرار مي‌دهد:

  • موجوديت آنها كاملاً بازدهي عايد كند.
  • از نهادهاي اجتماعي ناشي شوند و از يك نقش اجتماعي برخوردار باشند.
  • زمان فعاليتشان متناسب با نوع اهداف و مقاصدي باشد كه به خاطر تحقق آنها به وجود آمده‌اند. لذا عمر سازمان‌ها مي‌تواند كوتاه، كم دوام و يا طولاني باشد.

سازماندهي فعاليت مستمري است كه مدير همواره با آن روبه‌روست و منحصر به طراحي سازمان در ابتداي آن نمي‌شود. از اين روست كه برخي از صاحبنظران سازمان و مديريت ازجمله  هميتون،  اين وظيفه مدير را سازماندهي مجدد نام نهادند. بدين معني كه مدير دائماً در كار اصلاح و بهبود سازمان و طراحي مجدد آن است. سازمان براي همپايي با محيط متغير اطرافش بايد دائماً در حال تغيير و تحول باشد و مدير است كه به كمك سازماندهي محيط اين حالت پويا را در سازمان حفظ مي‌كند.

عسگريان ، در كتاب سازمان و مديريت آموزش و پرورش درباره سازماندهي به عنوان يكي از وظايف مديران آموزشي مي‌نويسد: سازماندهي در محل عبارت است از ايجاد نظم و نسق كاري براي هر كس به انضمام هماهنگ كردن و مرتبط ساختن مساعي يك عده، با ايجاد موازين خاصي به طرف هدف‌هاي مشخص، به وسيله يك سازماندهي خوب مي‌توان صرفه جويي در زمان و امكانات مادي و مساعي نيروي انساني را ايجاد نمود و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را موجب گرديد. لازمه سازماندهي يك كار گروهي، مطالعه زمان، برآورد امكانات مادي، تقسيم كار و تهيه وسايل لازم است. سازمان دادن پايه‌هاي موسسه را محكم مي‌كند. لازم است بر اصولي متكي شود چون:

  •  هر گروه بايد داراي مسئولي باشد كه در مقابل مافوق‌تر خود مسئوليت دارد.
  •  مسئولين بايد توجه به كيفيتشان به كار گمارده شده بدون درنظر گرفتن كيفيت افراد مسئوليتي به آنها واگذار نشود، تا ثمره بهتري عايد شود.
  •  براي روز مبادا، جهت هر مسئولي جانشيني در نظر گرفته شود.
  •  با توجه به مسئوليت‌ها و وظايف هر يك از كاركنان، در صورت مشاهده زمان اضافي، كار فوق‌العاده براي آنان تعيين شود.
  •  كارها بايد بين اعضاء هم رديف شوند.
  •  تخصص‌ها در مسير خود به كار گرفته شوند، از واگذاري امور خارج از تخصص به افراد جلوگيري شود.

ايشان معتقدند علاوه بر اصول مذكور سازماندهي بايد:

  1. طرح و برنامه‌ريزي‌هاي آموزشي و پرورشي: مدير وظيفه دارد، امور سازماني را طرح نموده و جهت اجراي امور برنامه‌ريزي نمايد، برنامه‌ريزي يعني عملياتي كه مدير بدان وسيله نقشه كارهاي مربوطه به هدف‌هاي سازمان و راه و روش برآورد آنها را براي آينده تهيه مي‌بيند.
  2. سازماندهي: يعني ايجاد نظم و نسق كاري براي هر كس به انضمام هماهنگ كردن و مرتبط ساختن مساعي يك عده با ايجاد موازين خاصي به طرف هدف‌هاي مشخص
  3. پيش‌بيني: يعني پيش‌بيني انجام امور سازمان با استفاده از منابع اطلاعاتي اداري و غير اداري كه از محيط كاري منشعب مي‌شود و با به كار بردن بينش و انديشه‌هاي مشخص.
  4. هدايت و رهبري: يعني هدايت و رهبري دستگاه تحت مديريت فرد در مسير برآورد هدف كلي آن موسسه
  5. ايجاد روحيه؟ يعني تشويق و ترغيب كاركنان سازمان براي انجام كار جهت حصول به اهداف سازماني.
  6. اجراي صحيح مقررات به منظور باروري هدف‌هاي تربيتي.
  7. عايت مقررات انضباطي كاركنان با توجه به تحكيم روابط انساني و علت‌يابي بي نظمي احتمالي اعضاء
  8. تشكيل جلسه و همكاري‌ها، به منظور انتقال اطلاعات، ايجاد زمينه مشاوره، تعليم دادن و توزيع نمودن وظايف .

منبع

يزداني‌نژاد،افروز(1388)، انطباق عملكرد جاري مديران بر وظايف مديران آموزشي دوره ابتدايي، پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0