ابعاد سبک زندگی با رویکرد روانشناسی

فعالیت :علاقه به یک هدف، پدیده یا موضوع، میزان هیجانی است که سبب پدید آمدن توجه مستمر و ویژه می­شود. علائق به میزان و درجه­ی توجه و دقت نظر فرد نسبت به برخی موضوعات تمرکز داشته و نظرات و دیدگاه­ها، رویکردها و انتظارات افراد در قبال موضوعی مشخص هستند. علایق بیانگر اشیایی است که پیرامون مصرف­کننده قرار دارند و به آن توجه می­کند (یا به آن توجهی نمی­کند).

عقاید : ژان ستوتزل در کتاب «نظریۀ عقاید»، عقیده را چنین تعریف کرده است: «اظهار عقیده عبارت شخصی است دربارۀ مسأله­ای معین، در زمان معین، که کسی بدون قید و شرط با آن موافقت می­کند». در نتیجه اگر نحوۀ بیان مسأله یا شرایط اجتماعی آن تغییر پیدا کند، آن فردی که مسأله مذکور از او پرسیده شده دیگر درست به صورت قبلی پاسخ نخواهد داد.از این گذشته، مسأله در وضعیت و زمانی معلوم برای پاسخگو مطرح می­شود و ما، بنا به تعریف، می­دانیم که وضعیت­های تاریخی عوض می­شوند و زمان دائماً تغییر می­کند. پس طبیعی است که افراد، متناسب با تحولات وضعیت خارجی، عقاید خود را تغییر دهند.مردم باورها و عقاید خود را از راه عمل و یادگیری کسب می­کنند. این باورها و عقاید نیز به نوبه خود بر رفتار خرید آنان تأثیر می­گذارد. یک باور عبارت از یک عقیده توصیفی است که یک فرد نسبت به چیزی دارد. به عنوان مثال، برتر بودن کیفیت کالاهای ساخت ژاپن یک باور در میان افراد است. بازاریابان به باورهای مردم درباره کالاها و خدماتی خاص و چگونگی شکل گرفتن این باورها علاقه­مندند. همین باورها چون هاله­ای گرداگرد کالا و تصویر ذهنی مارک قرار می­گیرند و مردم نیز براساس باورهای خود عمل می­کنند. اگر بعضی از این باورها به دلیل نادرست بودن مانع خرید شوند، بازاریاب باید با توسل به برنامه خاصی نسبت به تعدیل و اصلاح آنها اقدام کند. مردم درباره دین، سیاست، پوشاک، موسیقی و تقریباً هر چیز دیگری اعتقاداتی دارند. یک عقیده، احساسات و تمایلات نسبتاً پایدار یک شخص را نسبت به یک کالا یا یک طرز فکر نشان می­دهد. این اعتقادات است که مردم را به چیزی علاقه­مند یا از آن متنفر می­کند و باعث رفتن به طرف چیزی یا گریز از آن می­شوند. تغییر عقیده کاری بس دشوار و پر هزینه است عقاید یک شخص، همه به سان یک پیکره واحدند بنابراین تغییر در عقیده ممکن است مستلزم انجام تعدیلات دشواری در سایر عقاید می­باشد. 

منبع

فتاحیان،طیبه(1394)،پیش بینی رفتار خرید مصرف کننده بر اساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0