مبانی نظری علوم و فنون رایانه

 طبق اطلاعات  مندرج در بشریات امروزه ، میزان سواد و دانش ، وجود پژوهشگران ، اندیشمندان و به طور کلی شاخص های بهره وری از فناوری و اندیشه انسانی  نماد اصلی رشد و یا عقب ماندگی ملتها و کشورها به حساب  می آیند. ما مفتخریم که پیرو مکتب و آئینی هستیم که بالاترین و مهم ترین رسالت پیام آور آن ، یعنی حضرت محمد بن عبدالله (ص) ، گسترش علم ، خواندن و نوشتن بود ، معجزه جاویدش کتاب و نخستین آیه ای که بر زبان جاری ساخت اقراء بسمه ربک الذی خلق بود و مهمترین هدف از بعثت او ، تلاوت آیات الهی برای آموزش و پرورش انسان ها بوده است : هوالذی بعث فی الا مین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و این پیام بلند الهی است که با گذشت قرن ها همچنان بر تارک هستی می درخشد و حتی امروز به شعار جهانی مبدل شده است . بنحوی که شاعر بزرگ پارسی گوی حکیم فردوسی که متأثر از همین آئین و مکتب است یعنی  توانا بود هر که دانا بود, استراتژی جامعه جهانی در آغاز هزاره سوم میلادی است . فناوری اطلاعات ، نقش اساسی در تحقیق و تعمق این شعارهای جاودانه خواهد داشت . گسترش فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارهای و مفاهیم نوین، موجبات بسط اطلاعات و دسترسی اسان و کم هزینه را برای فراگیری اعم از دانش آموزان ، دانشجویان و معلمان به روش آن لاین فراهم می کند و زمینه تبادل سریع اطلاعات و تعاملات فرهنگی را مسیر می سازد .

در حال حاضر این سوال مطرح است که بهره گیری از فن آوری برای ارائه و عرضه ی آموزش یادگیری را بهبود می بخشد یا طراحی آموزشی ؟ پژوهش ها نشان داده است در صورتی که از فناوری ها برای عرضه آموزشی استفاده شود، دسترسی کار آمد و به موقع را به محتوای یادگیری فراهم می کند.

کلارک ، به نقل از اندرسون ، معتقد است فناوری ها صرفاً وسایلی اند که آموزش را ارائه می دهند ، اما بر موفقیت دانشجویان تاثیری نمی گذارند. مطالعات فراتحلیلی تحقیقات انجام شده درباره ی رسانه ها ، گفته های کلارک راتأیید می کند که در مقایسه با آموزش سنتی، زمانی که از رسانه های شنیداری – دیداری یا رایانه برای آموزشی استفاده می شود دانشجویان بیشتر یاد می گیرند، یادگیری بهتررسانه آموزشی نیست، راهبردی آموزشی است که در محتوای یادگیری گنجانده شده است .

شرام ، به نقل از اندرسون ، اظهار کرده است که یادگیری بیشتر به خاطر محتوای و راهبردی آموزشی موجود در محتوای یادگیری است نه به خاطر نوع فناری که برای آموزش مورد بهره برداری قرار گرفته است و عقیده بنگ و رینولدز ،نقل از اندرسون، برای پرورش مهارت های تفکری برتر در یادگیری وب محور ، محیط یادگیری باید فراهم کننده فعالیت های پویا و تلاش بر انگیزی باشد تا یاد گیرندگان بتوانند اطلاعات جدید را با اطلاعات قدیمی پیوند دهند ، دانش معنا دار کسب کنند و از توانائی های فراشناختی خود استفاده کنند . به همین دلیل، راهبرد آموزشی است که کیفیت یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد و نه فناوری .

کوزما، استدلال می کند که برنامه های رایانه ای با ویژگی های خاص مورد نیاز است تا الگوهای زندگی واقعی را برای یادگیرنده شبیه سازی کند ورسانه یادگیری را تحت تأثیر قرار نمی دهد و رایانه به خودی خود باعث یادگیری دانشجویان نمی شود ، بلکه طراحی الگو های واقعی زندی و شبیه سازی ها و تعامل دانشجویان با آن الگو است که منجر به یادگیری بیشتر می شود . زیرا صرفاً وسیله ای است که قابلیت پردازش اطلاعات را فراهم می کند و آموزش را به یاد گیرندگان عرضه می کند .

دیویی ، یادگیری الکترونیکی را به خاطر امکان انتخاب و گوناگونی و فرصتی که برای  پژوهش فعال و گونه گونی فردی ارائه می کند می پذیرفت، یادگیری الکترونیک و اینترنت منابع شگفت انگیز ایده ها هستند ، اما باید  واقعاً تربیتی باشند.

یادگیری الکترونیکی معمولاً انعطاف پذیری دسترسی را در هر مکان و زمان فراهم می کند ، در اصل به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا زمان و فضا را در نوردند .

به عقیده روست ، به نقل از اندرسون ، تحقیق وعده و نویدهای آموزشی الکترونیکی ، نیازمند داشتن تعهد و منابع است . منابع باید درست و صحیح انتخاب شوند .

تعریف کارلاینر، به نقل از اندرسون، عبارت است از : یادگیری الکترونیکی را روش ارائه محتوای آموزشی از طریق رایانه تعریف کرده است .

تعریف کان ، به نقل از اندرسون عبارت است از : اموزش الکترونیکی را به منزله ی رویکردی نوآورانه تلقی می کند که از امکانات وب برای دادن آموزش به مخاطب از راه دور استفاده می کند .

اندرسون ، یادگیری الکترونیکی را چیزی بیش از ارائه ی محتوای آموزشی با وب می داند و یادگیرنده و فرایند یادگیری را نقطه ی تمرکز یادگیری الکترونیکی می داند به همین دلیل وی یادگیری الکترونیکی را چنین تعریف می کند : یادگیرنده به منظور کسب دانش و ساخت معانی فردی ، رشد تجارب یادگیری ، دستیابی به محتوای یادگیری، برقراری کردن تعامل با محتوا ، مربی و یادگیرندگان دیگر و برای کسب حمایت و پشتیبانی در خلال فرایند یادگیری ، از اینترنت بهره می گیرد .

منبع

پاسلارزاده،لادن(1393)، نقش اعتیاد به فناوری اطلاعات بر راهبردهای خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی قشم

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0