دیدگاه ترنر(فن محوری ومحیط محوری)چیست ؟

ترنر«فن محوری» و «محیط محوری» را به چهار جهان بینی در محیط­گرایی طبقه ­بندی می­کند. طبقه­بندی وی ماهیت وجه تمایز ارائه شده توسط اُریردن را  بخوبی نشان می­دهد. چهار جهان بینی مورد نظر ترنر عبارت اند از: فن محوری با دیدگاه وفور نعمت:  موضعی است سودجویانه، حامی رشد اخلاقیات بر حسب تعاریف مادی (نظیر تولید ناخالص ملی). نظرگاه فوق بدیهی می­داند که مکانیسم بازار به همراه نوآوری­های فناورانه امکانات بی­شمار جانشینی را فراهم می­کند که کمیابی درازمدت و واقعی منابع را کاهش می­دهد.

فن محوری با دیدگاه سازگاری با محیط: موضعی است محافظه­کارانه که اصل جانشین­های بی شمار را رد می­کند و از خط مشی «رشد پایدار»، از طریق استفاده از قوانین مدیریت منابع، حمایت می­کند.

محیط محوری اشتراکی: موضعی است حفاظت­گرا که بر نیاز به ایجاد محدودیت­های کلان زیست محیطی پیش از برنامه­ریزی برای توسعه اقتصادی تاکید می­نماید و از یک نظام اقتصادی -اجتماعی غیرمتمرکز حمایت می­کند.

منابع

مفاخری ،عبدالله (1393) ،اثربخشی آموزش فراشناخت وذهن آگاهی بر نگرش های زیست محیطی ،رفتار شهروندی سازمانی و بهزیستی اجتماعی ، پایان نامه  دکترای تخصصی روانشناسی عمومی ، دانشگاه پیام نور

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0