راهکارهاي تقويت اميد

  1. مثبت‌نگري: اميدنگرشي بي‌نظير است که تنها مي‌تواند در افراد مثبت‌انديش که مشتاقانه در انتظار يک زندگي بهتر هستند ظاهر شود.
  2. دور کردن افکار منفي از خود: هر چه بيشتر افکار منفي را از خود دور کنيم زندگي غني‌تر، رضايت‌بخش و اميدوارانه‌تر خواهد شد.
  3. افزايش معنويت: هر چه به منابع معنوي بيشتر متصل شويم محدوديت‌ها را از خود دور ساخته واميد را در خود و ديگران گسترش خواهيم داد.
  4. متجلي کردن عشق در زندگي: اکثر نااميدي‌هايي که افراد با آن روبرو مي‌شوند به دليل آن است که در اجراي اهداف خود، به ويژه نشان دادن عشق‌شان به ديگران کوتاهي مي‌کنند و به خوبي از عهده‌ي آن بر نمي‌آيند.
  5. انديشيدن به خاطرات خوش گذشته: يادآوري خاطرات خوش گذشته منبع الهام‌بخش براي حال پر اندوه‌ ماست که مي‌تواند ما را از فشار کنوني نجات داده و اميدواري را افزايش دهد.
  6. انديشيدن به آنچه که داريم: سختيها را بيش از آنچه هستند بزرگ نکنيم. اگر اجازه دهيم چشم‌هايمان زيبايي‌هایی راکه دراختيار داريم ببينند،اميدبه آينده در ما قوت مي‌گيرد.
  7. انديشيدن به آينده: بدانيم مشکلي که هم اکنون گريبان گير ماست تا ابد همراه ما نخواهد ماند. بهتر است چشم انتظار لحظه‌هاي روشن باشيم و به آينده خوش بين بينديشيم.
  8. زانوي غم بغل نکردن: هنگام گرفتاري سعي کنيم خودمان عامل افزايش مشکلات نباشيم، تحرک و پويايي خود را از دست ندهيم و مطمئن باشيم که هنگام گرفتاري هيچ‌کس به اندازه‌ي خود ما نمي‌تواند به ما کمک کند.

اهميت افکار و انديشه انسان

افکار انسان نقش به سزايي در زندگي او خواهد داشت. قدرت تفکر، انسان را از ساير موجودات متمايز مي‌سازد و تاثيرات عميقي بر زندگي او خواهد داشت. بر اين اساس کيفيت افکار انسان و چگونگي سازمان­دهي آن مورد توجه روان­شناسان است.

انوع افکار و انديشه انسان

افکار انسان در دو مقوله مثبت و منفي دسته بندي مي‌شود که مورد توجه روان­شناسان مشاوره و به ويژه مشاوراني است که ديدگاه شناختي دارند و اعتقاد بر اين است که غلبه هر يک از آن­ها بر ذهن فرد، شيوه زندگي او را تحت تأثير قرار مي دهد. به طوري که اين افکار به راحتي ممکن است موجب تفاوت سبک زندگي فرد با سايرين يا با خود او در مراحل مختلف شود.

افکار مثبت انسان

افکار مثبت آن دسته از افکاري را شامل مي‌شود که تاثيرات مفيدي بر ذهن و رفتار فرد دارند، هدايت کننده هستند و اغلب موجبات زندگي بهتري را فراهم مي‌سازند. افرادي که داراي چنين افکاري هستند کمتر دچار استرس و فشار رواني مي‌شوند، اعتماد به نفس بالاتري دارند، خوش بين تر و واقع بين تر هستند.

افکار منفي انسان

افکار منفي عامل هيجانات منفي در انسان هستند. اين افکار چسبندگي فوق‌العاده‌اي در ذهن انسان دارند و درگيري و مشغله شديدي براي صاحب خود ايجاد مي‌کنند. افتادن در چرخه اين افکار و عدم تلاش براي خارج شدن از آن اغلب مشکلات جدي رواني را  به بار مي آورد. روانشناسان شناختي معتقدند اغلب اضطراب ها و افسردگي ها، اختلالات ارتباطی ، مشکلات زناشويي و انواع مسائل ديگر از زندگي فرد ناشي از غلبه افکار منفي بر ذهن فرد است.

منبع

خلیل پور،سحر(1393)، اثر القاي خلق مثبت بر افزايش اميد در بين دانشجويان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشکده اقتصادوعلوم اجتماعی بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0