مؤلفه های خلاقیت هیجانی

نوگرایی: این معیار به‌طور رایج برای خلاقیت بیان‌شده است. نوآوری توانایی تغییر در احساسات معمول و و ایجاد یک حالت هیجانی جدید است که در برخلاف هنجارها و استانداردها و یا ترکیبی جدید از هیجانات معمول و متداول فرد است.

معیارنوگرایی به تحقق چیزی اشاره دارد که قبلاً وجود نداشته است. بدین سان نوگرایی یک مفهوم نسبی است. اما همه ی پاسخ های نو خلاق نیست؛ بعضی صرفاً عجیب و غریب می باشند. برای اینکه یک پاسخ خلاقانه محسوب شود، باید به طور بالقوه برای شخص یا گروه مفید باشد، یعنی باید اثر بخش باشد.

اثربخشی: به هماهنگی پاسخ خلاق با زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی اشاره دارد. به‌گونه‌ای که برقراری روابط مطلوب با دیگران را ممکن می‌کند و موجب بهبود شیوه تفکر فردی را نیز فراهم می‌آورد و به این موضوع اشاره دارد که آیا پاسخ ارائه‌شده با موقعیت تناسب دارد یا نتایج سودمندی برای فرد یا گروه به بار آورد.

اثربخشی نیز یعنی آنکه پاسخ خلاق باید متناسب با موقعیت بوده یا نتایج مفیدی برای فرد و گروه به دنبال داشته باشد،برقراری روابط مطلوب با دیگران رابرای فردممکن ساخته وموجبات بهبودشیوه تفکر فردی فراهم آید.

اثربخشی شامل احساس شور و اشتیاق و سرزندگی است؛ همراه با پیچیدگی‌های سرزندگی؛ و یکپارچه‌سازی و سازگاری که هم در درون خود وهم در رابطه با دیگران دیده‌شده است. اثربخشی نیز مانند نوگرایی یک رابطه نسبی است. هیچ‌چیز نمی‌تواند به‌خودی‌خود و بدون در نظر گرفتن زمینه مؤثر باشد اگر در زمینه تغییری ایجاد شود، اثربخشی آن‌هم تغییر می‌کند؛ بنابراین، پاسخی که در کوتاه‌مدت تأثیرگذار است ممکن است در درازمدت بی‌اثر شده باشد، وبالعکس . اثربخشی ممکن است از طریق زیبا شناسی(مثلاً در هنر)، عملی(مثلاً در تکنولوژی) و یا در روابط میان فردی(مثلاً در رهبری ) نمایان شود.

اصالت

ملاک سوم برای خلاقیت اصالت و اعتبار است. تولید خلاقانه باید به گونه ای باشد که شیوه ی ارزش ها و عقاید شخص در ارتباط با جهان را منعکس کند، و نه صرفاً یک ظاهر سازی و یا تصنع و نه یک کپی برداری محض از انتظارات دیگران. مهارت ابراز هیجانات به صورت ماهرانه و به درستی که منجربه سودرسانی بخودشخص و گروه میشود،اثربخشی واصالت است.

اصالت به این معنا است که یک پاسخ عاطفی خلاق باید «خود» فرد را بیان کند نه اینکه نشان دهد فرد با شرایط هماهنگ است.به عبارت دیگر هیجان ها باید برخاسته از اعتقادات و باورهای فرد باشد.

 اصالت گاهی اما نه همیشه نیاز دارد که شخص به‌تنهایی در برابر سنت‌های اجتماعی و انتظارات دوستان و خانواده بایستد وبرای اینکه‌ی پاسخ هیجانی خلاقانه به‌حساب آید باید بیانی اصیل از باورها و ارزش‌های شخصی فرد باشد و نه یک رونوشت محض از انتظارات دیگران .      

منبع

قنبری،فرزانه(1393)، اثر آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی دانش آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0