فواید استفاده از چند رسانه ای آموزشی

فواید استفاده از ابزارهای چند رسانه ای در پژوهش‌های زیادی مورد توجه پژوهشگران بوده و محققان بسیاری، تأثیر آموزش‌های چند رسانه ای و نرم افزارهای آموزشی را در تدریس مورد بررسی قرار داده‌اند؛ که نتایج بسیاری از آن‌ها بر کاربرد مفید و مؤثر چند رسانه‌ایها و نرم افزارهای آموزشی در تدریس و یادگیری تأکید داشته‌اند. آموزش به کمک رایانه با قابلیت چندرسانه­ای، می­تواند حواس گوناگون را همزمان در فرآیند تجربه­ی چند حسی به کار گیرد و برای افراد با ویژگی­های متفاوت، محیط مطلوب یادگیری ایجاد نماید ،استفاده از چند رسانه ای ها در زمینه آموزش الکترونیکی تأثیر طولانی مدت در یادگیرندگان دارد. در فرایند تفکر و یادگیری آموزش از طریق گوش دادن، نیاز فراگیران را درسطح پایین یعنی حفظ جامعیت و دانش (25%) تأ مین می کند. ولی در مقایسه تأثیر رسانه های تعاملی ترکیبی از صدا، ویدیو، انیمیشن، متن و تصاویر گرافیکی بسیار بالاتر از نرخ (75%) می باشد. علاوه بر این می توان گفت که آموزش های چند رسانه ای به عنوان یک آموزش الکترونیکی درمحیط آموزشی یادگیری جذابی را به وجود می آورد .همچنین چند رسانه‌ای ها، توجّه و علاقه فراگیران را جلب می‌کنند، یادگیری را سریع، مؤثرتر و پایدارتر می‌کنند، تجارب واقعی، عینی و حقیقی را در اختیار فراگیران قرار می‌دهند و موقعیت‌هایی را در اختیار قرار می‌دهند که کسب آن‌ها از راه های دیگر امکان پذیر نیست . علاوه بر این، نرم­افزارهای چندرسانه­ای با فراهم کردن شرایط برای به کارگیری همزمان دو حس شنیداری و دیداری و جذاب و متنوع ساختن فضای یادگیری، باعث سریع­تر شدن یادگیری می­گردند. آموزش‌های مبتنی بر کامپیوتر در مقایسه با آموزش‌های سنتی دارای مزایایی نظیر بازخورد فوری، اجتناب از قضاوت‌های ذهنی و سوگیرانه ، تسهیل فرآیند انفرادی کردن آموزش، افزایش دامنه توجّه و انگیزش یادگیرندگان، یادگیری متنوع ، تناسب آموزش با توانمندی‌های یادگیرندگان، ایجاد محیط یادگیری برانگیزاننده و به دور از رقابت‌های ناسالم  و سلسله مراتبی نمودن برنامه‌ها، افزایش قدرت خود تنظیمی و خود بازبینی  می‌باشند .گزارش‌های گوناگونی که سازمان‌هایی مانند یونسکو منتشر کرده است، حاکی از آن است که فناوری اطلاعات موجب ایجاد تغییراتی اساسی در فرآیند یادگیری شده است. امروزه با توجه به گوناگونی جوامع، انسان‌ها، خلاقیت‌ها و علاقه‌مندی‌های آنان، نیاز به وجود تنوع روش‌های یادگیری وجود دارد و این امر نیازمند یک قالب جدید از آموزش است که انعطاف کافی را در این زمینه داشته باشد . سیوین-کاچالا ،در یک فرا تحلیل 219 بررسی انجام شده در طی سال‌های 1990 تا 1997، تأثیر تکنولوژی رایانه بر یادگیری و پیشرفت را ارزیابی و گزارش کرد که اولاً دانش آموزان عادی و دارای نیازهای ویژه در محیط غنی تکنولوژی، پیشرفت زیادی در دوران پیش دبستانی تا سطوح بالاتر نشان می‌دهند و ثانیاً نگرش دانش آموزان نسبت به یادگیری و عزت نفس مثبت است .

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که آموزش مبتنی بر چند رسانه‌ای ها می‌تواند به درک مطلب و یادداری دانش آموزان کمک کند. در واقع چند رسانه ای های آموزشی از جمله نظام رسانه ای هستند که با توجه به ماهیت چند حسی شان، می‌توانند به راحتی با انواع سبک‌های یادگیری سازگار شده و یا شکل‌های گوناگون تعامل، یادگیری آسان و پایداری را فراهم نمایند. از مزایای چند رسانه‌ای ها می‌توان به ایجاد خلاقیت، صرفه جویی در زمان، حذف فعالیت‌های غیر مفید، افزودن زمان برای ارتباط با شاگرد و مباحثه، ارائه‌ی مطالب در قالب‌های متنوع، شناسایی سبک‌های متفاوت یادگیری، یادگیری فعال همراه با بازخورد، امکان تکرار، یادگیری متناسب با سرعت ویژه‌ی فراگیر ضمن کنترل فرآیند یادگیری، تسهیل مشارکت در فعالیت‌ها و برقراری تعامل و رابطه دو سویه با کاربر نام برد. مایر ، دلیل منطقی ارائه‌ی چند رسانه ای یعنی ارائه‌ی مطالب در قالب کلمات و تصاویر را به کار گیری کل ظرفیت شناختی انسان برای پردازش اطلاعات می‌داند. مزایای آموزش با چندرسانه‌ای در محورهای زیر قابل تبیین است:

  1. یادگیری حالتی فعال دارد و از چرت زدن دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند، چرا که در مقابل یك كامپیوتر نمی‌توان این‌گونه رفتار كرد. ماشین نیاز به دست کاری‌هایی دارد كه حداقلی از توجه را طلب می‌كند.
  2. هر اقدام خلاف شاگرد در طول یك تمرین فوراً‌ یادآوری و اصلاح می‌شود و در مقابل خطاها نمی‌توان به مجادله و یا مغلطه پرداخت.
  3. بسیاری از محصلین در مقابل كلاس و معلم به دشواری می‌توانند اندیشه‌های خود را بیان دارند و این عوامل منع‌كننده در مقابل كامپیوتر وجود ندارد. محصلین می‌دانند كه ممكن است اشتباه بكنند، بی آنکه مورد تحقیر و یا سرزنش قرار بگیرند.
  4. هر محصل می‌تواند بر حسب توانایی و قدرت یادگیری خود كار كند.
  5. نحوه آموزش بگونه‌ایست كه جذابیت آن از كلاسهایی كه بشكل سنتی اداره میشوند بیشتر است.
  6. تجسمات چندرسانه‌ای، مفاهیم ذهنی و انتزاعی را قابل فهم می‌کند.

چری، می‌گوید که دوازده دلیل برای استفاده از پروژه های چند رسانه ای در کلاس درس وجود دارد که عبارتند از:

  1. انگیزه دانش آموزان را برای مشارکت در فعالیت‌ها را افزایش می‌دهد.
  2. همه مهارت‌های زبانی مانند خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن را ترکیب می‌کند.
  3. مهارت‌های همکاری را در بین دانش آموزان به وجود می‌آورد.
  4. دلایل واقعی برای خواندن، نوشتن و اصلاح ارتباط به دست می‌دهد.
  5. مخاطبان بیشتری را در مقایسه با معلم و کلاس درس، برای دانش آموزان فراهم می‌آورد.
  6. دانش آموزان را وادار می‌سازد که منابع را تجزیه و تحلیل و با روش‌های جدید تفکر کنند.
  7. به معلمان کمک می‌کند برای دانش آموزان و درس‌ها با روش‌های تازه ای بیندیشند.
  8. این پروژه‌ها به تفکر در سطح بالاتر و مهارت‌های حل مسئله نیاز دارند. تفکر غیر خطی را توسعه می‌بخشند و به دانش آموزان واگرا فرصت درخشش در کلاس می‌دهند.
  9. نقش معلمان را از سخنران کلاس درس به نقش تسهیل کننده یادگیری تغییر می‌دهد و کلاس‌های درس دانش آموز محور به وجود می‌آورد.
  10. سواد دانش آموزان را افزایش می‌دهد و آن‌ها را برای مهارت‌های ارتباطی فناوری محور که محیط کار امروز و فردا مورد نیاز است، آماده می‌سازد.
  11. به معلمان امکان می‌دهد سبکهای متفاوت یادگیری وتفکر را در کلاس بشناسد.
  12. مجموعه ای از منابع و روشها که دانش آموزان از طریق آنها به بهترین نحویاد میگیرند، بکار بگیرند.

منبع

بازدار،بتول(1392)تحلیل محتوای نرم افزارهای آموزش درس ریاضی موجوددربازار،پایان نامه کارشناسی ارشد،تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0