مؤلفه هاي کليدي تسهيم دانش

براساس مرور ادبيات مربوط به تسهيم دانش مي توان مشاهده کرد که در اکثر پژوهش ها در اين زمينه ، تسهيم دانش فرآيندي است که در آن ، افراد به صورت متقابل دانش و تجربيات خود را با يکديگر مبادله مي کنند . براي نمونه آرديچ ويلي و همکاران، معتقدند که تسهيم دانش فرآيندي است بين عرضه کننده دانش و تقاضا کننده دانش . وگ گيمن، معتقد است که تسهيم دانش فرآيندي است بين منبع دانش و دريافت کننده دانش . اولدن کمپ، معتقد است که تسهيم دانش فرآيندي است بين حامل دانش و درخواست کننده دانش.

براين اساس واندن هوف و وان وينن،در پيروي از تعاريف ذکر شده در زمينه تسهيم دانش ، معتقدند که تسهيم دانش فرآيندي است که در آن افراد به طور متقابل دانش و تجربيات خود را با يکديگر مبادله کرده و در نهايت به صورت مشترک دانش جديدي را بوجود مي آورند . از اين رو آنان با ترکيب ديدگاه هاي ذکر شده در زمينه تسهيم دانش بيان کرده اند که فرآيند تسهيم دانش شامل دو مؤلفه مهم مي باشد که عبارتند از :

  •  اهداي دانش
  •  گردآوري دانش  .

اهداي دانش عبارت است از انتقال سرمايه فکري يک شخص توسط خودش به شخص ديگر . در مقابل گردآوري دانش عبارت است از مراجعه افراد به همکاران خود به منظور کسب سرمايه فکري آنان . هر دو مؤلفه فرآيندهاي فعالي هستند . در فرآيند اهداي دانش ، افراد به صورت فعال ، آنچه را که مي دانند به ديگران منتقل مي کنند و در مقابل در فرآيند گردآوري دانش ، افراد به صورت فعال ، به همکاران خود مراجعه کرده تا آنچه را که آنان مي دانند را ياد بگيرند . اين دو فرآيند ماهيت متفاوتي دارند و مي توان انتظار داشت تا بوسيله عوامل مختلفي تحت تأثير قرار بگيرند.

دي واريس و همکاران،معتقدند که تمايز بين تمايل به تسهيم دانش و اشتقياق به تسهيم دانش ، در بررسي رفتار تسهيم دانش،اهداي دانش و گردآوري دانش، بسيار مهم است . تمايل به تسهيم دانش عبارت است از آمادگي فرد ، در موافقت براي دستيابي اعضاي گروه به سرمايه فکري او . در مقابل اشتياق به تسهيم دانش عبارت است از انگيزه قوي و دروني فرد به منظور انتقال سرمايه فکري اش به اعضاي ديگر گروه . آنان معتقدند که تمايل به تسهيم دانش و اشتياق به تسهيم دانش هر دو نگرش هايي هستند که افراد را در جهت تسهيم دانش آماده به کار مي کنند .

افرادي که تمايل به تسهيم دانش دارند،تعادل بين اهداي دانش وگردآوري دانش رامي سنجند. اينگونه افراد در صورتي دانش خود را به ديگران منتقل مي کنند که در مقابل ، افراد ديگر هم دانش خود را به آنان منتقل کنند.در واقع اينگونه افراد در زمينه تسهيم دانش خود به ديگران ، به صورت مشروط و معامله به مثل عمل مي کنند و در اين معامله دوست دارند،از طرف ديگر ، افرادي که اشتياق به تسهيم دانش دارند ، دانش آنان براي انتقال به ديگران فوران خواهد کرد ، چه افراد ديگر از آنان بخواهند و چه نخواهند، بنابراين رفتار ديگر ان براي آنان اهميت کمتري دارد . آنان فقط دوست دارند که دانش خود را اهدا کنند تا اينکه از ديگران دانش دريافت کنند.

براساس مرور ادبيات مربوط به تسهيم دانش و هم چنين براساس مدل واندن هوف و وان وينن، ميتوان گفت که کليدي ترين مؤلفه هاي رفتار تسهيم دانش ، اهداي دانش و گردآوري دانش مي باشند.از اين رو اين چارچوب يعني اهداي دانش و گردآوري دانش که رفتار تسهيم دانش را شکل مي دهد ، مبناي کار بسياري از پژوهش ها در اين زمينه قرار گرفته است .

منبع

رجایی آذرخوارانی،عباس(1391)، رابطه تسهيم دانش و قابليت جذب دانش با بهبود کيفيت علمي از ديدگاه اعضاي هيئت علمي  دانشگاه ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت اموزشی، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0