حمايت اجتماعي انواع آن کدامند ؟

تعداد قابل ملاحظه اي از مطالعات بر نقش با اهميت حمايت اجتماعي به مثابه يک سازوکار حمايتي در برابر اثرات مخرب استرس و همچنين اثرات مفيد آن بر انطباق روان شناختي تاکيد کرده اند.

ساراسون، ساراسون و پيرس در تبيين نقطه شروع مطالعه حمايت اجتماعي بر نقش با اهميت داده هاي همه گيري شناسي و نه يک نظريه تاکيد کردند. با اين وجود، نقش نظريه انسجام اجتماعي و نظريه تعامل نمادين در فراهم آوردن برخي زمينه هاي نظري اوليه درباره قلمرو مطالعاتي حمايت اجتماعي اجتناب ناپذير مي باشد. نظريه انسجام اجتماعي توضيح مي دهد که مشارکت در يک جامعه منسجم، افراد را در برابر کارکردهاي مختل کننده و آشفته حمايت مي کند.طبق نظريه تعامل نمادين، مشارکت در روابط اجتماعي، به ويژه مشارکت در روابط نزديک و قوي، با فراهم آوردن بستر لازم براي شکل گيري هويت هاي ثابت و ادراک از خود مثبت، بر بهزيستي روان شناختي اثرگذارند.با اين وجود، محققان علاقمند به قلمرو مطالعاتي حمايت اجتماعي از نظريه هاي استرس و مقابله نيز تاثير پذيرفته اند.در اين چارچوب، حمايت اجتماعي به مثابه تبادلات بين فردي وابسته به استرس تلقي مي شود که از طريق آن، اعضاي شبکه، در مواجهه با يک مساله از يکديگر حمايت لازم را به عمل مي آورند. در اين معنا، حمايت اجتماعي در مواجهه با يک عامل استرس زا به مثابه يک راهبرد مقابله اي تلقي مي شود. تويتس نيز اين کارکرد مقابله را به مثابه مساعدت به مقابله مفهوم سازي کرد.

مفهوم سازي حمايت اجتماعي

شواهد تجربي مختلف نشان داده اند که حمايت اجتماعي يک مفهوم چندبعدي است.با وجود کثرت مطالعات انجام شده درباره موضوع حمايت اجتماعي و دستيابي به پيشرفت هاي قابل ملاحظه در اين قلمرو، درباره تعريف مفهوم حمايت اجتماعي، اجماع نظر کمي وجود دارد بنابراين، در ادبيات پژوهش، مفهوم سازي هاي متفاوتي از مفهوم حمايت اجتماعي به چشم مي خورد.

 حمايت اجتماعي به کارکرد و کيفيت روابط اجتماعي مانند ادراک از دسترس پذيري به روابطکمک کننده و ياري رسان يا تجربه واقعي حمايت اجتماعي اشاره مي کند. اين تعريف دو وجه بااهميت حمايت اجتماعي يعني حمايت اجتماعي دريافت شده و حمايت اجتماعي ادراک شده که در طول دو دهه اخير، حجم قابل ملاحظه اي از مطالعات را به خود اختصاص داده اند، شامل مي شود. حمايت دريافت شده بيانگر رفتارهاي ياري رساني هستند که به طور طبيعي به وقوع مي پيوندند و حمايت ادراک شده به باور فرد درباره برخورداري از رفتارهاي کمک کننده در مواقع ضروري اشاره مي کند. در تفکيک حمايت دريافت شده از حمايت ادراک شده توجه به اين مهم ضروري است که در حمايت دريافت شده رفتارهاي کمک کننده اتفاق افتاده اند اما در حمايت ادراک شده رفتارهاي کمک کننده ممکن است به وقوع بپيوندند. شواهد تجربي مختلف نشان داده اند که ادراک از حمايت در مقايسه با حمايت دريافت شده واقعي در پيش بيني نتايج مربوط به سلامت موثرترند.

در مطالعات مختلف، محققان حمايت اجتماعي را به طرق متفاوتي مورد توجه قرار داده اند.براي مثال، مفهوم حمايت اجتماعي به صور مختلف مانند منابع فراهم شده به وسيله ديگران، منبع مقابله اي و صفت شخصيتي مورد توجه محققان بوده است. در مطالعات مختلف، اشکال متعددي از حمايت اجتماعي مانند حمايت ابزاري (هديه دادن)، حمايت اطلاعاتي (پند و اندرز دادن) و حمايت هيجاني (گوش کردن همدلانه) بررسي شده است.

حمايت اجتماعي ادراک شده

در ادبيات حمايت اجتماعي تاکيد شده است که استفاده از شبکه روابط بين فردي زماني با ادراک از حمايت اجتماعي همراه است که کيفيت روابط بين فردي رضايت بخش ارزيابي شود.حمايت اجتماعي ادراک شده به ارزيابي هاي شناختي از در دسترس بودن و بسندگي حمايت از ديگران اجتماعي اشاره مي کند.کارکرد اصلي حمايت اجتماعي ادراک شده اين است که ارزيابي ذهني و انتظارات از حمايت به فرد کمک مي کند تا باور کند که وي مورد احترام و مورد توجه است و عضوي از يک شبکه وظايف متقابل مي باشد.شواهد تجربي مختلف بر نقش حساس الگوي اثرات ضربه گيرانه حمايت اجتماعي ادراک شده در برابر تجارب منفي ناشي از مواجهه با رخدادهاي منفي و گرفتاري هاي مزمن تاکيد کرده اند.

انواع حمايت اجتماعي

گاتليب براي مفهوم حمايت اجتماعي چهار بُعد متمايز قائل شد: رفتارهاي هيجاني نگهدارنده، رفتارهاي حل مسئله، اثرات فردي غيرمستقيم (اعتقاد راسخ فرد به دريافت کمک از طرف ديگران در مواقع ضروري) و عمل محيطي (دفاع اجتماعي از طرف ديگري). اسچافر ،کاین و لازاروس نشان دادند که حمايت اجتماعي بر سه نوع است: حمايت هيجاني (دلبستگي، اطمينان آفريني، و برخورداري از احساس اعتماد به ديگران)، حمايت اطلاعاتي (پند و اندرز يا بازخورد) و حمايت ملموس (کمک مستقيم و ارائه خدمات مادي). با اين وجود، هوس متداول ترين سنخ شناسي را درباره حمايت اجتماعي ارائه کرد. هوس با هدف سازمان دهي تعاريف مطرح شده درباره حمايت اجتماعي، يک سوال اساسي را طرح کرد:« با توجه به مساله موجود، چه کسي، چه چيزي را به چه کسي ارائه مي دهد». هوس با مرور تعاريف متنوع حمايت هيجاني در ادبيات پژوهش، چهار بُعد براي مفهوم حمايت اجتماعي پيشنهاد کرد: حمايت هيجاني که بيانگر ابراز عشق، مراقبت، احترام، همدردي و احساس تعلق به گروه مي باشد، حمايت ارزيابيکه بيانگر تاييد، بازخورد و مقايسه اجتماعي است، حمايت اطلاعاتيکه بيانگر تبادل افکار در مواجهه با دشواري هاي فعلي است و حمايت ابزاري که به اعمال و امکانات فراهم شده اشاره مي کند. علاوه بر اين، هوس تاکيد کرد که حمايت هيجاني در بين انواع تجارب هيجاني، در مواجهه با عوامل استرس زا از اثرات ضربه گيرانه بيشتري برخوردار مي باشد.

منبع

ناد علی پور ،بهشته (1394) ، بررسی اثر راهبردهایِ کنارآمدن با فشارِ روانی(بر اساسِ مدلِ لازاروس) بر میزانِ خودکنترلی و سلامت روان: مدلی برایِ ارتقاء سلامتِ روان بر اساسِ نظریۀ علاقۀ اجتماعیِ آلفرد آدلر،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0