عوامل مؤثر بر افزايش رضايت زناشويي

نتايج يک بررسي که توسط گرندون ، با اهداف شناخت عوامل ضروري در دستيابي به رضايت زناشويي انجام گرفت نشان داد که وجود شش طبقه رفتاري درزوجين منجربه افزايش رضايت زناشويي مي­شودکه عبارتند از:

 بروز عواطف : عواطف هم ازطريق کلام وهم ازطريق رفتار بيان مي­شوند.بدون شک در شروع ارتباط، بروز عواطف آسان­تر است، اماراه کار واقعي، حفظ و توسعه عواطف به منظور تثبيت و گسترش روابط مي­باشد.

 تعامل: از يک سو شامل توجه به افکار، عقايد، احساسات يکديگر است و از سويي ديگر اعتماد و اطمينان به يکديگر و توانايي بيان خود بدون ترس از قضاوت سخت گيرانه ديگران است.

 عشق جنسي و تعلق : از جمله عوامل مهم در يک ازدواج، مي­توان به عشق جنسي و تعلق اشاره نمود. عشق جنسي در روابط زناشويي يک نيروي قطعي و مهم محسوب مي­شود. عشق جنسي و تعلق، به زوجين اين اطمينان را مي­دهد ، که آنها ارزشمند، دوست داشتني و جذاب هستند بيشتر مواقع اين دو عنصر نشان دهنده پيوندهاي عميق شخصي و يا طرد شخصي هستند. علاوه بر آن وسيله ارضاي اين نياز اساسي، امنيت ارتباطي فراهم مي­شود.

 کنترل تعارض : عدم توافق در بين زوجين به خودي خود، مشکلي را ايجاد نمي­کند، بلکه مشکل از آنجا شروع مي­شود که هر يک از زوجين سعي مي­کنند در راهي قدم گذارند که فقط خود و حرف خود را اثبات کنند. در اين مرحله آنها به دنبال انتقام گرفتن از يکديگر هستند. بعضي همسران سعي مي­کنند تعارض را از طريق توجه به آرزوها و خواسته هاي همسرشان بدون توجه به احساسات شخصي خود ، کنترل کنند که نتيجه آن بروز خشم به طريق مخرب در جايي ديگر است.

 آشفتگي نقش : رضايت از نقشي که زوجين در زندگي ايفا مي­نمايند، يکي از عوامل مهم تعيين کننده سطح رضايت زناشويي آنان است. نقش­ها با توجه به وضعيت اقتصادي، کاري، بچه دار شدن و نيازهاي اعضاي ديگر خانواده تغيير مي­کنند. در طول سال زوجين ، نقش­هاي متنوعي را در ارتباط با يکديگر، بازي مي­کنند . نکته مهم جهت حفظ خشنودي در رابطه بين همسران حمايت از يکديگر در پذيرش نقش­هاي جديد و انعطاف­پذيري است، زماني که زمينه اين نوع حمايت از « تغيير نقش» از طرف هر دو همسر فراهم شود، روابط بين زوجين رضايت بخش­تر خواهد شد.

توافق : چنانچه زوجين نتوانند بر روي کليه موضوعات مربوط به زندگي توافق داشته باشند، بهتر است بر موضوعات مرتبط با زندگي مشترکشان نظير پول، محيط زندگي، تفريح، والدين و روابطي که با ديگران دارند، توافق حاصل نمايند. با اين حال توافق بر موضوعات سياسي ضرورت چنداني ندارد. بنابراين بايد به اين نکته توجه نمود که همواره سطح مناسبي از توافق براي دستيابي به رضايت زناشويي و عملکرد خوب زوجين ضروري است.

منبع

رمضانی فتاتویی،صدیقه(1394)، معنادرمانی گروهی بر رضایت زناشویی و خودکارآمدی عمومی زوجین با تعارضات زناشویی مراکز مشاوره،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

 از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0