عوامل خطر در دیابت نوع دو و مراقبت از خود

بنظر مي­رسد، كاهش عوامل خطر و افزايش عوامل محافظت كننده، محور اصلي اقدام­هاي پيشگيرانه را درهمه­ي مشكلات و بيماري­ها به خود اختصاص داده است.  همچون اكثر بيماري­ها، در ديابت نوع دو نيز عوامل خطر به دو نوع قابل­كنترل و غيرقابل­كنترل تقسيم مي­شوند.  عوامل خطري كه در ديابت نوع دو، غير­قابل اصلاح هستند، ژن، جنسيت و كمبود وزن در هنگام تولد هستند. عوامل خطر ديگري نظير وزن­زياد، فعاليت­بدني­كم، تغذيه­ي نامناسب وجود دارند كه مطابق شواهدي كه ذكر مي­شود اهميت تعيين كننده­اي را در ايجاد ديابت و نيزپديد­آيي عوارض آن دارا هستند.  اين عوامل خطر قابل كنترل هستند و ويژگي بارز آنها اين­است كه تغيير دراين عوامل نه توسط متخصص، بلكه توسط بيمار انجام مي­پذيرد. در اين بخش، به پژوهش­ها و سازوكارهاي اين عوامل خطر كه قابل كنترل بوده و با مراقبت از خود در ارتباط هستند پرداخته مي­شود.

چاقی و دیابت

چاقی مستقلا به عنوان عامل خطر مهم برای اختلال تحمل گلوکز و دیابت شناخته شده­است. یک بررسی جدید نشان می­دهد که کاهش­وزن عامل­ اصلی کاهش خطر ابتلا به دیابت در افراد دارای اضافه وزن است. تاثیر چاقي درتسريع تظاهرات بيوشيميايي و باليني ديابت قندي به­خوبي شناخته شده­است. خطر ابتلا به ديابت با بالا­رفتن سن وتشديد چاقي افزايش مي­يابد. از طرفي ثابت شده­است كه احتمال ايجاد ديابت با يك چاقي متوسط حدود 10برابر بيشتر از افراد عادي بوده و اين رقم در كساني كه 145درصد حد استاندارد وزن دارند به 30برابر مي­رسد. پيدايش ديابت آشكار به دوعامل بستگي دارد:

  • كاهش توانايي انسولين­سازي پانكراس در اثر افزايش سن
  • نياز به افزايش مشخص انسولين­سازي براي جبران مقاومت به انسولين كه در چاقي ايجاد مي­شود.

ديده شده است كه در افراد چاق در حالات ناشتا و در شرايط تحريك گلوكز افزايش سطح انسولين پلاسما وجود دارد كه اين امر به علت مقاومت بافت­هاي محيطي به عمل انسولين مي­باشد. كاهش­وزن نياز به انسولين­سازي را كم مي­كند و اين اغلب مي­تواند كليد درمان تظاهرات بيوشيميايي و باليني ديابت باشد. در يك پژوهش وجود رابطه­ی اصلي بين چاقي و بروز ديابت نوع دوم به اثبات رسيده است. دانشمندان خاطرنشان كردند كه اين كشف تازه به توليد داروهايي براي پيشگيري از بروز ديابت منجر خواهد­شد. اين در حالي است كه محققان تاكيد مي‌كنند بر اساس مطالعات پيشين، اشخاصي که بعد از تشخيص ديابت نوع دوم به­زودي وزن خود را کم مي‌کنند، کنترل بهتري روي فشار خون و قند خونشان مي‌توانند داشته باشند.
گروهي از پژوهشگران دريافته‌اند كه سلول‌هاي چربي، پروتئيني جديد موسوم بهPEDF  آزاد مي‌كنند و اين پروتئين زنجيره‌اي از اتفاقات و تعاملاتي را مورد هدف قرار مي‌دهد كه در نهايت منجر به بروز ديابت نوع دوم مي‌شوند. وقتي PEDF در جريان خون آزاد شد، حساسيت ماهيچه‌ها و كبد در برابر انسولين كمتر مي‌شود، سپس غده­ی پانكراس براي جبران اين اختلال ناچار مي‌شود انسولين بيشتري توليد نمايد. اين فشار و پركاري به­تدريج به پانكراس آسيب رسانده و توليد انسولين را كاهش داده يا متوقف مي‌كند و در نهايت اين فرايند موجب بروز ديابت مي‌شود. هامان، در تحقیقی در مرکز هماهنگی برنامه پیشگیری از دیابت به این نتیجه رسید که در افرادی که در بخش تغییر سبک زندگی این­برنامه شرکت داشتند که شامل کاهش مصرف کالری و چربی با هدف کاهش هفت درصد از وزن بود، در طول یک دوره سه ساله احتمال ابتلا به دیابت 58درصد کاهش یافت. در شروع این بررسی همه­ی شرکت­کنندگان دارای اضافه وزن بودند و توانایی آنها در سوخت و ساز قند دچار اشکال بود که آنها را در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت قرار می­داد. هدف دیگر این مداخله این بود که مشارکت­کنندگان به طور متوسط دست­کم5/2ساعت در هفته ورزش کنند. هامان و همکارانش به دنبال بررسی عواملی بودند که بیشترین تاثیررا بر کاهش خطر ابتلا به دیابت داشته باشد؛ کاهش وزن، ورزش و کاهش چربی غذایی. این پژوهشگران نتیجه­گیری می­کنند که مداخلات در جهت کاهش خطر دیابت باید در جهت هدف کاهش وزن به عنوان شاخص اصلی موفقیت باشد.

منبع

اعراب شیبانی،خدیجه(1392)،اثربخشی مداخلات روانشناختی برشاخصهای سلامت جسمی وروانی، پایان نامه دکترای تخصصی،روانشناسی سلامتی،دانشگاه پیام نور تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0