عوامل تعیین کنندۀ شخصیت

وراثت:مقصود از وراثت عواملی است که به هنگام تشکیل جنین وجود دارند. شکل فیزیکی انسان، جذابیت صورت، جنس، خلق و خوی، ترکیب ماهیچه­ها، میزان انرژی و سلامت جسمی از جمله خصوصیاتی است که معمولاً بخش یا تمامی آنها تحت­تأثیر وجود پدر و مادر بوده و بر اساس آن شکل می­گیرند و شخصیت فرد عبارت است از ساختار مولکولی ژنها که در کروموزم قرار دارند.

محیط:محیط  یک مفهوم عمومی است که به همه اوضاع، نیروها و احوالی که از راه محرک­هایی که در فرد اثر
می­کنند. پدیدارهایی فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و اجتماعی است که از خارج در موجود زنده اثر           می­گذارند. به طور کلی عوامل و نیروهای خارج از فرد، که می­توانند در رفتار او مؤثر واقع شوند. گرچه شرایط محیط طبیعی به مقدار قابل ملاحظه­ای در ساختن خلق و خوی آدمی مؤثر است ولی عامل بسیار مؤثری که استعداد اجتماعی فرد را به فعلیت می­آورد و شخصیت را پایه­گذاری می­کند و او را به صفات خوب یا بد اجتماعی متصّف می­کند، محیط تربیتی او می­باشد. معمولاً افراد بسیاری از صفات اجتماعی خود را از کسانی می­گیرند که در محیط­های مختلف خانواده، مدرسه، آموزشگاه و کوچه و محله به طور متناوب با آنان در تماس هستند و در بسیاری موارد شاهد رفتارهایی از آنان هستیم که از محیط اجتماع کسب کرده­اند.

از جمله عواملی که در تشکیل شخصیت مؤثرند عبارتند از فرهنگی که شخص در آن بزرگ می­شود، نخستین شرایط یا وضعیتی که برای او بوجود می­آید، هنجارهای بین افراد خانواده، دوستان وگروه­های اجتماعی، سایر عوامل ذی نفوذی که وی آنها را تجربه می­کند و محیطی که افراد در آن قرار می­گیرند. همه اینها در تشکیل شخصیت انسان­ها نقش بسیار مهمی ایفا می­کنند.

منبع

باقری،آزاده(1392)، موفقیت شغلی بر مبنای عوامل ویژگی شخصیتی سرشت و منش در کارکنان پروازی و زمینی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0