عوامل تعيين كننده جو عاطفي خانواده

 ارتباط كودك با والدين: نخستين فرد درخانواده كه باكودك رابطه مستقيم دارد مادر است  و زندگي با ارتباط زيستن ميان او و مادرش آغازمي شود مطالعاتي كه روان شناسان كودك درباره ناراحتيها واختلالات كودكان به عمل آورده اند نشان مي دهد كه علت بيشتر آنها محروميت از مادراست به عبارت ديگر وقتي نياز  به تعلق خاطر كودك ارضا نشود به اضطراب و آشفتگي دچار مي شود واكنشهاي ناسازگار از او بروز مي كند علت اينكه دربحث تأثير والدين در شخصيت كودك، كمتراز پدر صحبت ميگردد اين است كه پدر نخستين روزهاي تولدنقش كمي دارد. ولي مطالعات چند سال اخير نشان داده است كه نقش پدر در رشد و تكامل شخصيت كودك كمتر از مادر نيست. مخصوصا درمورد پسران، حضورپدر درخانه اهميت خاصي دارد.

 موضع اقتصادي و اجتماعي خانواده: اوضاع اقتصادي خانواده ممكن است بطورمستقيم  در شخصت كودكان تأثير بگذارد ترس از گرسنگي و نداشتن پوشاك و پناهگاه، اثر عميقي در رشد كودك دارد كودكاني كه از تمام وسايل زندگي برخوردارند. نسبت به زندگي خويشتن بوده وكمتر دچار اضطراب و دلهره مي شوند كودكي كه درخانه فقير پرورش مي يابد، همواره در عدم اطمينان خاطر و احساس حقارت رشد مي كند. بنابراين مي توان گفت كه عقايد ونظرات كودك از وضع اقتصادي والدينش متأثر است.

تعلق داشتن به يك خانواده ثروتمند رضايت خاطر را دركسب شهرت اجتماعي بيمه مي كند در صورتي كه تعلق به يك خانواده  فقيرمي تواند شهرت اجتماعي پستي را براي كودك در برداشته باشند زندگي اقتصادي- اجتماعي خانواده كودك نه تنها درتعيين آنچه بايد دوست بدارد موثراست. بلكه چگونگي ارضاي اين نيازها را نيز تعيين ميكند وضع اجتماعي خانواده همچنين در ميل حرفه اي كودكان نيز تأثيردارد بدين معني كه بعضي خانواده  هاشهرت شغل را مهمتر از ميل فرزند خود مي دانند از اينرو  اورابه كار تشويق مي كنند شهرت داشته باشند اگر چه وي رغبتي  بر آن نداشته باشد.

 وضع رواني افراد خانواده: اوضاع احوال رواني افراد خانواده، موجب اضطراب  وناراحتي كودكان شده و آنان را از رشد سالم و طبيعي باز مي دارد و خانواده اي كه براي كوچكترين موضوعي عصباني مي شوند و به كينه ورزي  با مردم مي پردازند و به انتقام راغب مي شوند، جز يك عده افراد بيمار كه همواره با اضطراب شديد و ناراحتي هاي رواني ديگر زندگي مي كنند به جامعه تحويل نمي دهند. مادران و پدراني كه به علت تجارت قبلي دروان كودكي خود را انجام دادن وظيفه والدين، تزلزل دارند و عدم اطمينان خاطر احساس مي كنند، ثبات عاطفي ندارند، به فرزندان خود نظر مساعدي ندارند يا درباره روش تربيت با يكديگر موافق نيستند .

بررسي مفاهيم مربوط به مؤلفه هاي کنترل عواطف

خشم: خشم يك هيجان كاملاً طبيعي است و مانند ساير احساسات نشانه سلامت و تندرستي و عواطف انساني مي باشد اما هنگامي كه از كنترل خارج شود، مي تواند يك حس مخرب و ويرانگر تبديل شود و پيامدهاي ناگوار در محيط كار، روابط شخصي و در تمامي عرصه هاي زندگي به وجود آورد. مبارزه با اشكال مختلف خشم، توسل به زور و آسيب رساني به ديگران از جمله دغدغه هاي اساسي جوامع در عصر كنوني است. شناخت و تحليل علمي خشم و كشف راه هاي تخفيف ان شايد در حاكم ساختن فرهنگ آرامش و صلح در آينده مفيد و راهگشا باشد .

خشم يكي از هيجان هاي نيرومند انسان و واكنشي متداول نسبت به ناكامي و بدرفتاري است.

  • علل خشم: اين علل عبارتند از: عوامل محيطي، عوامل فرهنگی، عوامل هیجانی و عوامل جسمانی.
  • عوامل محیطی: محيطي كه وقايع ناخوشايند يا محرك هاي بيروني خشم برانگيز در آن تجربه مي شوند نقش مهمي در نتيجه نهايي به عهده دارند
  • عوامل فرهنگی: عوامل فرهنگی متفاوتی در بروز عصبانیت نقش دارند. این عوامل از خرده فرهنگهای قومی تا فرهنگ محیط کاری که فرد در آنجا کار می کند، در نوسان است.
  • عوامل جسمانی: افرادی که به دردهای مزمن دچار هستند نسبت به دیگران احساس ناراحتی و خشم بیشتری دارند. علاوه بر این موضوع، حالت های خفیف تری مثل سرما خوردگی، نیز بر پاسخ دهی ما در مواجهه با موقعیت های خشم برانگیز تأثیر گذارند.
  • نگرش و تفکر فرد: در رابطه با ارتباط نگرش و تفکر با خشم و عصبانیت کافی است بیاد آوریم حتی افرادی که با یک پس زمینه فرهنگی و محیطی مشترک ، حالت های هیجانی یکسان و وضعیت سلامت جسمانی شبیه به هم در مواجهه با یک موقغیت خشم برانگیز قرار می گیرند، چقدر متفاوت عکس العمل نشان می دهند. تغییر افکار نقش مهمی را در ایجاد حالت های احساسی و هیجانی به عهده دارد اگر داری این نگرش باشیم که باید همیشه، اطرافیان ما افراد منصف، منطقی، ملاحظه کار، مؤدب و غیره باشند، به احتمال زیاد خلاف نگرش فوق حال ما را بد خواهد کرد.

منبع

اسماعیلی نژاد،حسن(1393)، رابطه کنترل عواطف و سلامت روانی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0