طرح خوشه ای معلمان

ساماندهی نیروی انسانی برنامه‌ای دراز مدت آموزش و پرورش است، از اسفند 1392 کار آسیب شناسی ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت، که بعد از آن تعداد نیروها در هر منطقه و تعداد معلمان مشخص شد.

معاون آموزش ابتدایی شهر تهران با اشاره به اینکه با استقرار نظام ۶٫۳٫۳ مقطع ابتدایی ۶ ساله شد و هر سال به طور موقت یک مقطع از دوره متوسطه حذف می‌شود، بیان داشت که “پایه سوم راهنمایی را نداریم بنابراین تعدادی از نیروهای این پایه را برای حل کمبود آموزگار به دوره ابتدایی منتقل کردیم. در مقطع ابتدایی پایه‌‌های اول،‌دوم،‌سوم و چهارم را به شیوه گذشته ساماندهی کردیم و از آنجاییکه دوره ابتدایی مقطع مهمی است و نیاز به نیروی انسانی متخصص دارد از اسفند سال گذشته تا به امروز نیروی انسانی را متناسب با کتب و شرایط جدید آموزش دادیم همچنین خرداد ماه، معلمان ابتدایی در کنار یکدیگر برنامه یک ساله مدرسه را تدوین کردند. وی عنوان کرد: در دوره اول متوسطه یا همان راهنمایی سابق نیروهایی را که کسر ساعت موظف دارند،‌شناسایی کرده و به صورت خوشه‌ای از آنها در پایه ششم که همان اول راهنمایی سابق است، استفاده خواهیم کرد و بخشی از مشکل کمبود نیروی انسانی از این طریق جبران می‌شود یعنی در پایه ششم به جای یک معلم، سه یا چهار معلم داریم یعنی معلم متخصص ریاضی در مقطع متوسطه اول که کسر ساعات موظف دارد در کلاس ششم ریاضی تدریس خواهد کرد و به این ترتیب از معلمان مقطع متوسطه اول با برنامه ریزی به صورت تخصصی در پایه پنجم و ششم استفاده خواهیم کرد. معاون آموزش ابتدایی شهر تهران ادامه داد: در مناطقی که با کمبود نیرو مواجه هستیم پایه پنجم و ششم را به سمت تخصصی شدن می‌بریم یعنی یک معلم تمام دروس را تدریس نمی‌کند بلکه معلمان متخصص مقطع راهنمایی برخی از دروس مانند ریاضی و علوم را تدریس می‌کنند.حمیدی در پاسخ به این پرسش برای حل مشکل کمبود آموزگار در جنسیت مرد چه برنامه‌ایی را دارید؟‌گفت:‌ از معلمان توانمند و باتجربه که در آستانه بازنشستگی بوده و خودشان علاقه مند هستند، برای ادامه همکاری دعوت کرده‌ایم. از سوی دیگر معلمان زن را به سمت پایه‌های پایین تر همچون اول و دوم و سوم هدایت کرده و معلمان مرد را به سمت پایه‌های بالاتر همچون پنجم و ششم به کارمی‌گیریم.

مزایای طرح خوشه ای معلمان

  1. از مزیت های این روش این است اولا هر معلم بسته به توانایی هایی که بیشتر در خود سراغ دارد درس هایی را انتخاب می کند که هم مورد علاقه خودش هست و هم در آن مهارت و تبحر دارد در این روش کارشان کمی اسان تر است و به جای اینکه بخواهند خود را درگیر تمامی مطالب  کتاب های مختلف کنند فقط در زمینه چند درس فعالیت می کنند که این خود باعث پیشرفت در یک زمینه خاص می شود که هم به نفع معلم و هم به نفع دانش آموزان است.
  2. تخصصي كردن دروس اين امكان را فراهم مي آورد كه همكار در زمينه تدريس دروس اختصاصي انگيزه واشتياق بيشتري در جهت تحقيق و تدبر در دروس مورد تدريس به خرج دهد كه اين امر باعث بالا بردن سطح كيفي آموزش مي گردد؛خصوصا اگر امكاناتي در مدارس فراهم گردد كه كلاس خاصي صرفا جهت تدريس درس رياضي يا علوم يا جغرافيا طراحي گردد كه با توجه به درس مربوطه معلم مربوطه تزئينات خاص را در نظر بگيرد .اين امر اشتياق دانش آموزاان را به يادگيري وحضور در كلاس هايي با تنوع بالا خواهدبرد.
  3. نگراني معلمان در خصوص تبعيض نحوه كلاس بندي ها كاهش مي يابد .
  4. دانش آموزان كم كم براي ورود به محيط اجتماع آغاز مي شوند.
  5. تمرکز بیشتر بر مطالب درسی
  6. تخصصی عمل کردن معلمان و دانش آموزان
  7. گسترش و تمرکز اطلاعات معلمان در یک حیطه خاص
  8. به­ وجود آوردن راهکارهای جدید در ارائه یک درس
  9. بازدهی بیشتر در یادگیری.

معایب طرح خوشه ای معلمان

  1. از نظر عاطفی معلم و دانش آموز با هم کمتر در گیر می شوند.
  2. امکان فراموش درس های ارائه شده بیشتر است.
  3. تدریس تخصصی دروس خوب است به شرطی که باکمبودمعلم مواجه نشوید.این طرح برای مدارس شهری قابل اجرامی باشد.ولی در روستاهاکه خیلی ازمدارس به صورت چندپایه اداره می شوندقابلیت اجرایی ندارد.
  4. ارتباط عاطفی با اولیا کمتر برقرار می شود.
  5. فرصت شناخت کافی دانش آموزان با توجه به تعداد زیاد آنها برای معلمان کمتر وجود دارد.

منبع

غلامی، شهناز(1395)، تاثیر طرح خوشه ای بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی منطقه 14 شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگام امام(ره).

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0