اهميت رضايت شغلي:

رضايت شغلي همواره به عنوان يك مسأله در سازمان ها مطرح بوده به طوري كه تا سال 1980 ميلادي بيش از چهار هزار مقاله پيرامون آن انتشار يافته است.مسئله اساسي براي مديران سازمان ها اين است كه چطور مي توان هم زمان با تجهيز فعاليت هاي افراد در جهت هدف هاي سازمان طوري عمل كرد كه افراد از كار و كوشش خود در سازمان رضايت شخصي و پاداش كسب نمايند، هيچ ترديدي نيست كه رضايت شغلي اهميت بسيار بالايي دارد، حداقل مديران به سه دليل به رضايت شغلي افراد و اعضاي سازمان اهميت مي دهند، زيرا:

  • افراد ناراضي سازمان را ترك مي كنند و بيشتر استعفا مي دهند؛
  • كاركنان راضي از سلامت بهتري برخوردارند و بيشتر عمر مي كنند؛
  • رضايت شغلي از كار پديد ه اي است كه از مرز سازمان فراتر مي رود و اثرات آن در زندگي خصوصي

فرد و خارج از سازمان مشاهده مي شود.اهميت رضايت شغلي از آنجا ناشي مي شود كه بيشتر افراد تقريباً نيمي از ساعات بيداري خود را در محيط كاري مي گذرانند. از اين رو شناسايي متغيرهاي مؤثر بر عملكرد منابع انساني و تأمين آن، حائز اهميت است. يكي از اين متغيرها رضايت شغلي است. نتايج تحقيقات نشان مي دهد كه كاركنان با رضايت شغلي بالاتر از نظر فيزيك بدني و توان ذهني در وضعيت خوبي قرار دارند. از سوي ديگر صاحب نظران علم مديريت معتقدند چنانچه به نيازهاي واقعي كاركنان توجه كافي نشود، با كاهش بهره وري در سازمان مواجه خواهيم شد. از اينرو اين تحقيق بدنبال بررسي رابطه بين رضايت شغلي و تعهد سازماني از طريق شناسائي شاخص هاي مؤثر بر رضايت شغلي و بررسي وزن هر يك از اين شاخص ها در سازمان هدف، از طريق بررسي ميزان همبستگي و ارتباط اين عوامل با تعهد سازماني مي باشد.یکی از جنبه های رضایت شغلی که معمولاً نادیده انگاشته می شود رابطه آن با سلامت کارگر یا کارمند است. تحقیقات زیادی نشان داده است که افراد ناراضی از شغل خود، مستعد است پیرامون اثراتی که این پدیده بر کل جامعه خواهد داشت هنگامی که کارکنان و اعضای سازمان از کار خود لذت می برند، زندگی خصوصی آنها بهبود می یابد. برعکس یک کارمند ناراضی، نگرش منفی خود را با خود به خانه می برد. کارکنانی که از شغل خود راضی هستند در جهت رضایت شغلی شهروندان قدم برمی دارند این افراد نگرش مثبت تر به زندگی می دهند و از نظر روانی، جامعه را سالم تر می نمایند.رضايت شغلى متشكل از واكنش شناختى و عاطفى افراد به صورت نگرشى نسبت به شغل و كار خود است. اين متغير در مطالعات متعدد و به ويژه در ارتباط سنجى با عدالت و قواعد آن در داخل و خارج مورد استفاده قرار گرفته است بر همين مبنا نيز انتظار مى رود انصاف كلى با پيامدهاى نگرشى و رفتارى نظير رضايت شغلى  و تمايل به ترك خدمت رابطه داشته باشد.گل اما تمايل به ترك خدمت نوعى گرايش رفتارى محسوب مى شود كه از عوامل موقعيتى درون و برون سازمانى همراه با ويژگى هاى فردى متأثر مى شود. نشان داده اند ترك خدمت با هر سه بُعد عدالت توزيعى، رويه اى و ارتباطى داراى رابطه منفى است. بدين معنى كه هرچه ميزان بى عدالتىِ ادراك شده در كاركنان يك سازمان بالاتر مى رود، سطح تمايل به ترك خدمت نيز بالاتر مى رود. دليل اين امر آن است كه در يك تحليل هزينه و منفعت، افراد احساس مى كنند در درجه اول با ترك سازمان چيز زيادى را از دست نمى دهند و در عين حال، در اثر بى عدالتى به اين نتيجه نيز مى رسند كه سازمان براى آنها ارزش زيادى قائل نيست. با اين حال، اين احتمال نيز مطرح است كه فاصلة قدرت بتوان رابطة انصاف كلى را با ترك خدمت و رضايت شغلى تعديل نمايد .رضايت شغلي يکي از ساختارهايي است که به بيشترين ميزان در تحقيقات مديريتي و رفتار سازماني مورد بررسي و اندازه گيري واقع شده است. علاقه مندي به موضوع رضايت شغلی در بردارنده ی روابط آن با ساير نتايج سازماني اساسي، نظير غيبت از کار، تعهد سازماني، ترک شغل و عملکرد مي باشد. بدون شک اندازه گيري ميزان رضايت شغلي کارکنان و بررسي نقاط ضعف و قوت موثر در کاهش يا افزايش خشنودي کارکنان، سازمان ها را در ارائه خدمات بهتر، توليد محصولات مناسب تر و در نهايت ارتقای بهره وري کمک خواهد کردرضايت شغلي يكي از عوامل مهم موفقيت شغلي است  و موجب كارايي بيشتر و احساس رضايت فرد از خويش مي شود. افراد ي كه از شغل خود رضايت دارند كارآيي بيشتري داشته و احتمال بيشتري وجود دارد كه در شغل خود باقي بمانند.

منبع

رستمی ، ام البنین (1393-1394) ، رابطه جو اخلاقی  با نیت ترک خدمت از طریق رضایت شغلی  و تعهد سازمانی  پرستاران بیمارستانها ی دانشگاه علو م پزشکی رشت ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0