صنعت بانکداری خصوصی و نقش آن در تامین منابع مالی

نظام بانکی یکی از اجزای بازارهای مالی است که اهمیت نقش آن در عصر کنونی واضح است، زیرا بانک‌ها یکی از مهم­ترین نهادهای بازار پول می­باشند که نقشی انکارناپذیر در تأمین مالی طرح­های تولیدی، خدماتی و تجاری بر عهده دارند. به گونه­ای که یکی از نقش­های آن­ها، واسطه­گری مالی بین پس­اندازکنندگان و سرمایه­گذاران است. از این‌رو، بانک‌ها در هر اقتصاد، به عنوان واسطه‌های مالی تعریف می‌شوند که سعی در تسهیل انجام معاملات و انواع فعالیت‌های مختلف اقتصادی دارند که وجوه و سپرده‌های پس‌اندازکنندگان را جمع‌آوری کرده و سپس در قالب وام و اعتبار در اختیار متقاضیان سپرده‌ها، قرار می‌دهند.  بر اساس یک تعریف ساده، بانک یک مؤسسه انتفاعی است که با سرمایه خود یا سپرده‌های مشتریان، به منظور کسب سود، اقدام به جمع‌آوری سپرده‌ها، دادن وام، اعتبار و خدمات بانکی می‌نماید. بر اساس این تعریف ساده، می‌توان فعالیت‌های مؤسسات پولی و بانکی را در عرصة اقتصاد، به دو گروه عمده: جمع‌آوری سپرده‌های مردم و اعطای تسهیلات و اعتبارات به آن‌ها، طبقه‌بندی نمود. از این رو، طبق مباحث گفته شده می‌توان گفت که شبکه گسترده بانک‌های تجارى با محوریت بانک مرکزى حداقل چهار نقش مهم و کلیدى را در اقتصاد ایفاء می‌کنند:

الف)  رونق مبادلات تجارى: یکى از نقش‌های مهمى که ابتدا صرافان و به دنبال آن‌ها، بانکداران در اقتصاد ایفاء کردند، تسهیل مبادلات تجارى است. امروزه بانک‌ها با بهره‌گیرى از پیشرفته‌ترین تکنولوژى و ابزارهاى مورد نیاز و با استفاده از گسترده‌ترین شبکه سازمان‌یافته در دنیا، به کمک خدمات متنوع کامپیوترى توانایى دارند تا سپرده‌های پولى اشخاص حقیقى و حقوقى را به بهترین وجه نگهدارى و با کمترین هزینه و با مطمئن‌ترین راه، در اسرع وقت از مکانى به مکان دیگر، یا از حسابى به حساب دیگر منتقل کنند و همین مطلب موجب شده تا بیش از نود درصد از مبادلات در کشورهاى توسعه‌یافته با استفاده از خدمات بانکى صورت گیرد.

ب ) تجهیز و تخصیص بهینه منابع: در هر جامعه‌اى بخشى از سرمایه‌های نقدى در دست افرادى قرار دارد که به دلایلى علاقه یا توان استفاده کارآمد از آن را ندارند، از طرف دیگر مدیران خلّاق و کارپردازان با تجربه‌اى نیز وجود دارند که سرمایه کافى در اختیار ندارند، در نتیجه وجود مؤسسه‌هایى که بتوانند این دو گروه از افراد جامعه را به هم مرتبط سازند، ضرورى است.

ج ) کمک در اجرای سیاست‌های مالی: بانک‌ها به عنوان بزرگ‌ترین واسطه‌های مالی، نقش مهمی در تأمین سرمایة مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی دارند. از این‌رو، در پی ایفای نقش هرچه بهتر خود در زمینة تأمین منابع مالی بنگاه‌ها، با چالش‌های جدی در عرصة مدیریت نقدینگی مواجه می‌باشند.

د ) اجراى سیاست‌های پولى: یکى از نقش‌های نظام بانکى ـ و به اعتقاد برخى، مهم‌ترین نقش آن ؛  کنترل و هدایت متغیرهاى اساسى اقتصاد کلان از طریق اجراى سیاست‌های پولى است. سیاست‌گذاران بانک مرکزى با مطالعه دقیق وضعیت اقتصادى کشور ها براى رسیدن به اهداف رشد مناسب اقتصادى، اشتغال کامل، تثبیت سطح عمومى قیمت‌ها و تعادل موازنه پرداخت‌های خارجى، با استفاده از ابزارهاى سیاست پولى وارد شده و از طریق تأثیرگذارى روى نرخ بهره ؛ هزینه استفاده از پول وحجم پول اهداف مذکور را تعقیب میکنند .از سوی دیگر، وجود نظام بانکى کارآمد نیز باعث می‌شودکه اقتصاد جامعه درمقابل نوسانات وبحران‌های اقتصادى، عکس‌العمل‌های مناسب دارند و جامعه را پیوسته به سمت اشتغال کامل و رفاه عمومى بیشتر هدایت کند.

منبع

سیلانی،شیما(1393)، تاثیر تغییرات شاخص بازار سهام و نرخها ی ارز و سود  بانکی،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت صنعتی، مرکز آموزش عالی رجایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0