شیوه های مراقبت و پرورش در سازمان بهزیستی

سیاست بنیادین سازمان بهزیستی کشور فراهم آوردن شرایطی است که در طی آن کودک در محیط سالم خانوادگی زندگی کند. زندگی کودکان در هر محیطی غیر از خانواده صرفاً به صورت موقت صورت می پذیرد. کارشناسان و مسئولین مربوطه موظفند زمینه های انتقال کودک را به خانواده ای با محیط امن و سالم فراهم نموده و پس از آن هم به روند زندگی آنان نظارت داشته و پیگیری های لازم را به عمل آورند. چرا که جدای ترخیص کودک به خانواده و یا شبه خانواده، آن چه بیش از هر چیز اهمیت دارد انتقال موفق و حضور کودک در محیطی است که از نظر معنوی و مادی پاسخگو باشد. با توجه به سیاست و برنامه های مذکور، مراقبت و پرورشی کودکان و نوجوانان در سازمان بهزیستی به شرح ذیل صورت می پذیرد :

مراقبت و پرورش در خانواده

مراقبت و تداوم زندگی کودک در خانواده و یا بستگان : چنان چه با بررسی‌های کارشناسی تداوم زندگی کودک نزد خانواده و یا بستگان مطابق حقوق و مصالح کودک باشد، پس از اقدامات کارشناسی و کمکهای مالی جهت این امر بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های موجود و با توجه به اهمیت بنیادی پیشگیری از جدایی کودک از خانواده درراستای این اهداف اقدام صورت می پذیرد :

  • دایه رضاعی : دایه رضاعی بانویی است که دارای فرزند شیرخوار یا شرایط شیردهی با ویژگی های مناسب فردی، اجتماعی و بهداشتی تعیین شده توسط سازمان بهزیستی کشور می باشد و با رعایت موازین حقوقی با قبول سرپرستی موقت طفل تغذیه و مراقبت از کودک را به عهده می گیرد.
  • فرزند خواندگی : کودکانی که کوشش های حرفه ای در جهت شناسایی والدین و بازگشت کودک نزد آنان یا دیگر بستگان موثر واقع نگردیده و در حقیقت این کودکان بدون ولی شناخته شده اند به خانواده های متقاضی واجد شرایط قانون جاری حمایت ازکودکان بی سرپرست واگذار می گردد.
  • شبه خانواده (کودک پناه) : در این روش کلیه کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی که مقیم خانه های کودکان، خانه موقت و دیگر واحدهای شبانه روزی با بررسی کارشناسی، نظارت مستمر، رعایت ضوابط سازمان و موازین حقوقی و تأیید کمیته ی شبه خانواده جهت مراقبت و زندگی به خانواده های پذیرای کودک سپرده می شوند.این خانواده ها ضمن حفظ بافت خانوادگی مراقبت وپرورش یک الی سه نفر ازکودکان تحت سرپرستی سازمان را بطور موقت، با نظارت کارشناسی سازمان عهده دار می گردد.

مراقبت و پرورش در خانه ها

  • خانه نوزادان، نونهالان و نوباوگان : در این خانه فرزندان پذیرش شده در دو گروه سنی نوزادان و نونهالان (3- 0 سال) و نوباوگان (6-3 سال) تحت مراقبت و نگهداری شبانه روزی قرار می گیرند.
  • خانه کودکان و نوجوانان : در این خانه نیز فرزندان پذیرش شده در دو گروه سنی کودکان (12- 6 سال) و نوجوانان(18- 12 سال) بصورت شبانه روزی و با تفکیک سن و جنس تا فراهم شدن زمینه انتقال موقت یا دائم به خانواده و جامعه، تحت مراقبت و پرورش قرار می گیرند.
  • خانه مستقل فرزندان : در این خانه خواهران و برادران و یا فرزندانی که آمادگی زندگی مستقل را داشته باشند با نظارت سازمان بهزیستی تحت مراقبت و پرورش قرار می گیرند. از آن جایی که تأمین شرایط زندگی سالم و با عزت و متناسب با ارزشها و کرامتهای والای انسانی منوط به ایجاد شرایط رفاهی مناسب برای آنان می باشد ، ضروری است تا در مراحل مختلف مراقبت و پرورش در خانه های کودکان، شبه خانواده و پس از انتقال فرزندان به زندگی مستقل و ازدواج آنان، در جامعه حمایت لازم جهت تأمین رفاه، سلامت،رشد و پرورش و زندگی مستقل فرزندان فراهم گرددو سازمان بهزیستی کشور نیز به عنوان تنها متولی قانونی کودکان بی سرپرست در کشور،مسئولیت تأمین کلیه نیازهای این فرزندان را به عهده دارد.

وظایف دفتر امور شبه خانواده

طبق مصوبات موجود در عملکرد دفتر امور شبه خانواده ، مسئولیت مجموعه فعالیتهای حمایتی و نظارتی در بخش امور کودکان و نوجوانان بی سرپرست به عهده این دفتر می باشد که تشکیلات آن رسماً در سال 1378 به تصویب رسید. اهم وظایف این دفتر عبارتند از :

  • انجام مطالعات و ارائه ی دیدگاه ها، نظریات و پیشنهادات اجرایی به منظور ارتقاء سطح کیفی خدمات حمایت از کودکان بی سرپرست.
  • طراحی و ایجاد زمینه جهت تغییر ساختار شبانه روزی ها ؛ اردوگاهی به شبه خانواده .
  • ترغیب و حمایت از مشارکت های مردمی در اشکال مختلف مادی و معنوی، پذیرش فرزندان و تشکیل مراکز شبه خانواده خیریه و غیردولتی.
  • طراحی وبکارگیری نظام پویای نظارت وارزشیابی کلیه بخشهای خدمات حمایتی کودکان بی سرپرست.
  • بررسی قوانین و ضوابط حقوقی مربوط به حمایت از کودکان بی سرپرست.
  • تهیه و تنظیم دستورالعمل و آئین نامه های اجرایی مبتنی بر اصول علمی.
  • اقدام جهت کمک به ترخیص موفق فرزندان از طریق تسهیل ازدواج، اشتغال، تهیه مسکن در جهت زندگی مستقل و رفاه فرزندان.
  • طراحی و به کارگیری اقدامات لازم جهت ارتقاء کیفیت خدمات بر مبنای اصول علمی و حرفه ای به ویژه از طریق فعالیتهای آموزشی و پژوهشی.
  • اقدام جهت طراحی و به کارگیری فعالیتهای حمایتی پس از ترخیص فرزندان.
  • حرکت درجهت ایجاد نظام واحد حمایت ازکودکان بی سرپرست،اجرای قانون با توجه به مسئولیتهای سازمان.
  • تقویت فعالیتهای مربوط به رسانه های عمومی جهت ارتقاء نگرش مردم و مسئولین.

منبع

صادقی،سماء(1387)،كيفيت زندگي دختران ساكن در مركز قرنطينه بهزيستي،پایان نامه کارشناسی ارشد،مددکاری اجتماعی،دانشکده علوم اجتماعی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0