بکارگیری فناوری اطلاعات

شواهد نشان می­دهد که بکارگیری فناوری اطلاعات در میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در حال گسترش است. مطالعه­ای که از سوی مک مولن،  در کشور کانادا انجام شد، موید این رشد است. مطالعه در سه مقطع زمانی 85-1980، 91-1986 و 1994 انجام شد. و نتایج نشان داد که در مقطع اول 16 درصد، در مقطع دوم 37 درصد و در مقطع سوم 43 درصد از کارکنان در کارشان تحت تاثیر فناوری اطلاعات قرار گرفته اند. این رشد منطقا در میان کشورهای دیگر صنعتی بیشتر است.

مطالعه دیگری در سال 1996 نشان داد که 48 درصد از کارکنان در انجام وظایف شغلی­شان از رایانه استفاده می­کنند. این رقم نسبت به مطالعه سال 1989 که 35 درصد بود رشد قابل ملاحظه­ای را نشان می­دهد.لانک ، دریافت که 71 درصد از سرپرستان یا دارای رایانه می­باشند و یا از رایانه و ترمینال در انجام کار خود استفاده می­کنند. رشد بکارگیری رایانه­های خانگی نیز بسیار قابل توجه بوده است.فناوری اطلاعات می­تواند از سوی افراد، گروه­های کاری، سازمان­ها و یا سازمان­ها به صورت اشتراکی به کار گرفته شود. بررسی­ها بیانگر این است که سازمان­ها عمدتا در چهار زمینه ذیل از فناوری اطلاعات بهره می گیرند:

  • امور پردازشی اطلاعات.
  • امور تصمیم­گیری.
  • اشتراک اطلاعات از طریق محاسبات غیر تمرکزی.
  • نوآوری.

در امور پردازشی سازمان به جمع­آوری، تبدیل، ایجاد، نگهداری و ارسال اطلاعات می­پردازد  در امور تصمیم­گیری، سیستم­ها به تحلیل اطلاعات پردازش شده و حمایت از تصمیم­گیرندگان سازمان میپردازند. این امر از طریق سیستم­های پشتیبانی تصمیم­گیری و یا سیستم­های خبره انجام می­پذیرد . فناوری اطلاعات موضوعی کلی است. در کل فناوری اطلاعات متشکل از چهار عنصر اساسی : انسان، ساز وکار، ابزار، ساختار   است به طوری که در این فناوری، اطلاعات از طریق زنجیره ارزشی که از به هم پیوستن این عناصر ایجاد می­شود جریان یافته و پیوسته تعالی و تکامل سازمان را فراراه خود قرار می­دهد:

  • انسان: منابع انسانی، مفاهیم و اندیشه، نوآوری
  • ساز و کار: قوانین، مقررات و روش­ها، ساز و کارهای بهبود و رشد، ساز و کارهای ارزش­گذاری و مالی
  • ابزار: نرم­افزار، سخت­افزار، شبکه و ارتباطات
  • ساختار: سازمانی، فراسازمانی مرتبط، جهانی

با توجه به کلی بودن مفهوم فناوری اطلاعات، در این پژوهش منظور از بکارگیری فناوری اطلاعات همان بکارگیری ابزار فناوری اطلاعات یعنی سخت­افزار، نرم­افزار، شبکه و ارتباطات و فناوری­های ارتباطی می­باشد که در ادامه به تعاریف مختصری از این ابزار پرداخته می­شود:

 سخت افزار

سخت­افزار شامل ابزارهای ورودی، واحد پردازش مرکزی، حافظه اصلی، حافظه ثانویه و ابزارهای خروجی میباشد. به عبارتی دیگر، سخت­افزار مجموعه­ای از وسایل و ابزارهای فیزیکی از قبیل پردازشگرها، صفحه نمایش، صفحه­کلید، پرینتر و … می­باشد که مجموع آنها اطلاعات و داده­ها را دریافت، پردازش و نمایش می­دهند.

 نرم افزار

اصطلاح نرم افزار عموما جهت توصیف برنامه­های رایانه­ای به کار برده می­شود. برنامه رایانه­ای شامل مجموعه ای از دستورالعمل­ها برای هدایت و کنترل سخت افزارها می­باشد. نرم افزارها شامل مجموعه­ای از دستورالعمل ها یا برنامه­هایی است که به رایانه داده می­شود و رایانه­ها به مدد آنها وظایف خود را به انجام می­رسانند. از جمله نرم­افزارهای کاربردی می­توان به نرم­افزارهای واژه­پرداز، نرم­افزارهای صفحه­گسترده، نرم­افزارهای نمایش گرافیکی، نرم افزارهای پایگاه داده، نرم افزارهای کاربردی تخصصی و … اشاره کرد.

شبکه­ ها

 شبکه­های ارتباطی شامل مجموعه­ای از مکان­ها یا گره­هایی است که در آن سخت افزار، برنامه­ها و اطلاعات به عنوان یک سیستم، به هم مرتبط شده و داده­ها و اطلاعات را دریافت و انتقال می­دهند. شبکه عبارت است از اجزای سخت افزار و نرم افزار که بر حسب یک تفاهم­نامه مشترک برای ایجاد یک محیط کاری مشترک به هم وصل شده­اند. رایانه­ها می­توانند به هم نزدیک یا از هم دور باشند و ارتباطات در شبکه شامل انتقال متن، صدا، تصویر یا دیگر شکل­های اطلاعاتی در سراسر شبکه می­باشد. برخی از مهمترین نقش­ها یا کاربردهای شبکه­ها عبارتند از: به اشتراک گذاشتن اطلاعات، تسهیل کار تیمی و تصمیمات گروهی، انجام مبادلات، به اشتراک گذاشتن سخت افزار، استاندارد­سازی برنامه­های کاربردی و هماهنگی فعالیت­های سازمانی. یکی از انواع تقسیم بندی شبکه­ها، تقسیم­بندی آنها بر اساس مالکیت می­باشد بنابراین انواع شبکه­ها از حیث مالکیت عبارتند از اینترنت، اکسترانت و اینترانت.

ارتباطات

ارتباطات ؛ فرآیند تبادل دو جانبه اطلاعات با سایر افراد و گروه­ها است. به عبارت دیگر ارتباطات یعنی انتقال مقصود و منظور یک عضو گروه به دیگری. همچنین ارتباطات باید شامل درک مقصود یا منظور هم گردد. ارتباطات سازمان را با محیط خارج مرتبط می­سازد و آنها را از تغییرات موجود مطلع می­کند. ارتباطات از را دور  شبیه به ارتباطات چهره به چهره انسانی دارای یک فرستنده، دریافت­کننده پیام و کانال ارتباطی که از طریق آن پیام انتقال داده می­شود، می­باشد. ارتباطات از راه دور یعنی انتقال و دریافت داده­ها : متن، تصویر، صدا، نمودارها و …  از یک سری از ابزارهای الکترونیکی به ابزارهای الکترونیکی دیگر که از لحاظ جغرافیایی از همدیگر پراکنده­اند می­باشد. فرآیند ارتباطات از راه دور در ساده­ترین شکل آن شامل اجزای زیر می­باشد:

  •  فرستنده پیام ارتباطی.
  •  ابزاری که فرستنده پیام را بر روی رسانه ارتباطات از راه دور قرار می­دهد.
  •  رسانه ارتباطات از راه دور که پیام را به فرستنده منتقل می­کند.
  •  ابزاری که به وسیله آن پیام از رسانه ارتباطی دریافت می­شود.
  •  گیرنده که پیام را دریافت می­کند.

از انواع وسایل ارتباطی می­توان تلفن­های ثابت و همراه، فکس، پست الکترونیک، ویدئو­کنفرانس و … را نام برد .

منبع

هوشیاری،سعید(1393)، تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه ­های کیفیت،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت صنعتی؛ موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی ارشاد دماوند

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0