دیدگاه های متفاوت مطرح شده درباره مسؤولیت­پذیری اجتماعی سازمان­

امروزه به دلیل رشد و توسعه سازمان­ها و افزایش نقش آنها در اجتماع، پیامد های اجتماعی فعالیت های سازمان ها و تاثیرات آنها بر ذی نفعان مختلف اهمیت روز افزون یافته است. به گونه ای که عملکرد اخلاقی و اجتماعی سازمان بر عملکرد جامعه، تاثیرات بزرگی دارد. سازمان ها تاثیرات عمده ای بر جامعه دارند بنابراین فعالیت آنها باید به گونه ای باشد که اثرات مثبت حاصل از فعالیت ها خود را به حداکثر و اثرات منفی آن را به حداقل برسانند و به عنوان تاثیرگذارترین عنصر جامعه، نگران نیازها و خواسته­های دراز مدت جامعه بوده  و ­در جهت رفع معضلات آن بکوشند. این بدان مفهوم است که سازمان­های امروزی بایستی مسؤولیت  اجتماعی خود را شناخته و پذیرای آن باشند.

مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان، مفهومی وسیع­تر از فعالیت های گذشته دارد. مسؤولیت پذیری ­اجتماعی سازمان به طور اعم به مجموعه فعالیت هایی گفته می­شود که صاحبان سرمایه و بنگاهای اقتصادی به صورت داوطلبانه به عنوان یک عنصر موثر و مفید در جامعه انجام می­دهند. از آن جا که مسؤولیت پذیری ­اجتماعی فواید و مزایای زیادی در زمینه های مختلف برای یک سازمان یا شرکت در بر خواهد داشت از این رو این مسئله برای سازمان­ها اهمیت زیادی دارد و مجموعه مسؤولیت هایی را برای خود تعریف کرده و سعی بر انجام آن دارند که هر چه در این راستا قوی­تر و بهتر عمل کنند نتایج مثبت­تر و قوی تری خواهند داشت. نمونه ای از مزایای مستقیم ناشی از مسؤولیت پذیری ­اجتماعی برای سازمان ها شامل: افزایش ارزش تجاری، نشان تجاری، نیروی کار سالم تر و ایمن تر، کارکنان مشتاق، و وفاداری مشتری، ارتقای اعتماد واطمینان طرف های ذی­نفع وتقویت وجه عمومی است.

همچنان که دلایلی برای پذیرش ومشارکت سازمان ها در انجام مسؤولیت­پذیری توسط مدیران ارائه می شود. هر گروه ازموافقان ومخالفان مشارکت درمسؤولیت اجتماعی توسط مدیران ارائه می­شود. هر گروه از موافقان و مخالفان مشارکت در مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان، دارای دیدگاه هایی در توجیه موافقت ومخالفت خودهستند. از نظر کلاسیک­ها تنها مسؤولیت پذیری مدیریت، به حداکثر رساندن سود و بازگشت سرمایه بر اساس، عملیات تجاری و ایجاد بهترین منافع برای سهامداران و مالکان شرکت است. از دیدگاه مدیریت نوین، مسؤولیت­پذیری اجتماعی سازمان فراتر از ایجاد سود بوده ودر بر گیرنده حفاظت و بهبود آسایش و رفاه اجتماعی است و بنگاه ها نمی­توانند مسؤولیت را تنها متعلق یه سهامداران و شرکای تجاری بدانند.

جدول : دیدگاه مخالفان و موافقان مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان

مخالفان مسؤولیت­پذیری اجتماعیموافقان مسؤولیت­پذیری اجتماعی
سودآوری­سازمان را در کوتاه­ مدت کاهش می دهدانتظارات عمومی را برآورده می کند.
توانایی تولید را کاهش می دهدسودآوری را در بلند مدت افزایش می دهد
موجب افزایش هزینه ها می شود.تعهدات و الزامات اخلاقی را رعایت می کند
موجب بی­میلی سهامداران وسرمایه داران می شود.ازگسترش­قوانین­ و مفررات دولتی جلوگیری می کند .
موجب­کم­رنگتر شدن­، کاهش­اهداف می شود.موجب­ایجاد محیط­برتر در­راستای­کشف وجذب استعدادها می شود.
موجب­تعارض در معیارهای­عملکرد مدیران می شودشهرت و اعتبار سازمان را افزایش می دهد.

منبع

بازی، قاسم(1394)، رابطه بین مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان با کارتیمی و توسعه حرفه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0