خنده و سرطان

در پژوهشی که برک و تان در سال 1996 درباره ی ارتباط خنده و ایمنی بدن انجام دادن، چند مرد داوطلب ناشتا به تماشای فیلم کمدی یک ساعته ای واداشته شدند و سپس پیش ، در بین و پس از تماشای فیلم از آنان نمونه ی خون IFN گرفته شد. یافته های این پژوهش نشان می داد که فعالیت IFN پس از تماشای فیلم کمدی افزایش یافته بود و تا روز بعد دوام داشت.   (  IFN ، ایمونوگلوبین های T و B و سلول های قاتل طبیعی را فعال می سازد) این ، پژوهش مهمی در زمینه ی بیماری سرطان است، زیرا نشان می دهد خنده با سلول های سرطانی می جنگد، قابلیت خنده در تسکین درد و جنگیدن با سلول های سرطانی، حوزه ی جالب و جدیدی را به پژوهش های بیماری سرطان افزوده است..

خنده نوعی ورزش هوازی است

به گفته ویلیام فرای خنده یک ورزش هوازی بسیار مفید است. او می گوید صد بار خندیدن در شبانه روز با ده دقیقه پاروزدن یا دویدن برابر است. همچنین لوید نشان داده که خنده آمیزه ای است از دمی عمیق و بازدهمی کامل که منجر به تهویه ای مطبوع، آرامشی دل نشین و سبک باری می شود.

در آزمایشی ، وقتی با استفاده از اسپیرومتر (  دم سنج) ظرفیت حیاتی ( اوج میزان جریان هوا) اعضای باشگاه خنده را اندازه گرفتیم متوجه شدیم که این میزان در 13% پایین تر از حد طبیعی ( م / 3001) ، در 67% در حد طبیعی ( م /5001 ـ 300) و در 20% بالای حد طبیعی ( م / 5001 ) بود. اعضایی که به بیماری های ریوی نظری برونشیت، آسم برونشی و … مبتلا بودند از افزایش ظرفیت حیاتی ریه ها سود زیادی برده بودند و بیماری دیرپای 8/7% آنان بهبود یافته بود.

منافع کلی

خنده برای انسان های سالم و تندرست نیز منافع مثبت بسیاری دارد از جمله افزایش دقت و تمرکز، بهبود عملکرد در آزمون ها، افزایش توان ورزشکاران و بهبود عملکرد هنرپیشها ها و خوانندگان. گذشته از این ، خنده اعتماد به نفس را بالا می برد، روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و روش ساده برای مراقبه است. بیشینه ی اعضای باشگاه های خنده که انسان هایی سالم و تندرست اند گواهی بر بهره مندی از همه ی این منافع هستند.

منبع

دین پرست،آرزو(1394)، رابطه خنده درمانی یوگایی و سلامت روان دختران و پسران جوان ،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0