مفهوم تیم و کار تیمی

تعریف تیم

 گروه یا تیم مجموعه ای از افراد هستند که وظایف آن­ها به یکدیگر وابسته است، در برخی از مسئولیت ها با یکدیگر مشترک هستند و خود را همچون یک نهاد اجتماعی بی عیب می بینند و از جانب دیگران نیز چنین دیده می شوند. در تعریفی دیگر، تیم کاری عبارت است از همکاری گروهی از افراد که نتیجه تلاش آنها،بیش از مجموع تلاش تک تک افراد به صورت انفرادی است. تیم های کاری به واسطه ی تلاش هماهنگ شده اعضا، به هم افزایی مثبت نائل می شوند. در این راستا پژوهشگران علم مدیریت بر اساسی بودن نقش تیم ها به عنوان واحد های اساسی عملکرد در سازمان ها اتفاق نظردارند. می توان گفت، یک تیم به تعداد کمی از افراد متعهّد به هدف و رویکرد مشترک اشاره دارد، که اعضاء باید متقابلا پاسخ گو باشند.

ساختار یادگیری گروه را می توان در کشورهای فقیر با توجّه به پنج عناصر اساسی تقسیم کرد: همبستگی مثبت، ارتقا تعامل چهره به چهره، پاسخگویی فردی، مهارت های کار تیمی و پردازش گروه. استقلال مثبت به این معنا که اعضاء باید به این باور برسند که موفقیّت آنها با سایر اعضاء مرتبط است، به طوری که موفقیّت یک نفر بستگی به موفقیّت دیگران دارد. به محض این که گروه ایجاد شد، مدیر باید مطمئن باشد که اعضاء در تعامل به یکدیگر در رسیدن به هدف کمک می کنند. در همین حال، افراد باید به سهم خود نسبت به کار و برای رسیدن  تیم به موفقیّت پاسخگو باشند. اعضاء نیاز به در اختیار داشتن  مهارت های کار تیمی مختلف از جمله اعتماد سازی، ارتباطات و مدیریت تعارض دارند.

اعضای تیم با ادغام با یکدیگر و به اشتراک گذاشتن یک هویّت، باعث نزدیکی های اجتماعی می شوند و به سرعت با ایجاد ایده های جدید، پیشنهادات، دانش، و مهارت، موجب ایجاد سازگاری و روز­آمد بودن مؤسّسه خود شده که در اعضای تیم برای همکاری نزدیک و دوام روابط ، ایجاد انگیزه می نماید، آن ها تمایل به سرمایه گذاری عاطفی و فردی دارند، و در همکاری، می تواند با توسعه مشارکت با هم، رابطه­ی نزدیکی با هم ایجاد کنند . به طور سنّتی، کار تیمی، به صورت استفاده تئوری سیستم ها با یک مدل ؛ درون داد، فرایند و برون داد  توصیف شده است. ورودی های تیم، شامل محتوای سازمانی و محیطی است که تیم در حال کار، نوع و ساختار تیم، ترکیب و انواع وظیفه است. فرایندهای تیم، شامل تعاملات، روابط، پیوستگی، ارتباط و هماهنگی بین اعضای تیم می شود و خروجی های تیم شامل نتایج قطعی از عملکرد تیمی می شود.

مفهوم کار تیمی:

تعداد مشاركت های تیمی درسازمان ها در حال افزایش است. یك تیم براساس هدف از تشكیل آن، ساختار اجتماعی، مسئولیت تقسیم شده­ی بین اعضاء تعریف می شود. پاول معتقد است اعضای یك تیم باید به معنای واقعی با هم در تعامل بوده و نظامی اجتماعی را شكل دهند و عملكردی وابسته به هم داشته باشند. تیم ها نقش بسیار عمده­ای در موفقیّت سازمان دارند. به این طریق كه با تبادل سریع اطلاعات سرعت پاسخ دهی آنها نیز افزایش می یابد. براساس تحقیقات منتشر شده در تیم های مشاركتی میزان یادگیری نیز بیش تر است. عمل متقابل بین اعضا تقسیم كارها سبب همکاری و رشد شخصیت اجتماعی افراد می شود.باتوجّه به اینکه اعضای سازمان ها دارای ارزشها وباورهای متفاوتی بوده و نوع کارها نیز به مهارت ها ودیدگاه های گوناگون نیازدارد، بنابراین تیم رهبری بهتر از یک رهبر عمل می کند.

رهبری تیمی بااستفاده از افراد زبده ومتخص می تواند زمینه رقابت مؤثر و کارآیی بالاتر را فراهم کند و از تمام توانایی ها و استعداد های افراد نخبه نهایت استفاده را ببرد، بنابراین رهبری تیمی در سازمان ها سبب انعطاف پذیری بیشتری می شود و در مقایسه با سازمان های سنّتی در برابر پدیده تغییر واکنشی مناسب تر نشان می دهد .هم چنین تبادل اندیشه و بیان هم زمان تفکرات مختلف، افزایش خدمت رسانی به اعضای سازمان، توجّه به دیدگاه های مختلف آنان، افزایش بهره وری، روحیه، رضایت شغلی و تعهّد اعضای سازمان نیز از فواید رهبری تیمی است، انجام و به ثمر رساندن کارها با استفاده از شیوه گروهی، ظرفیت های بالقوهای را برای بهره­برداری كامل از توانایی­های منابع انسانی ؛ كه از آن استفاده كامل نمی شود، دراختیار می گذارد. پیتر دراكر میگوید: مدیرانی كه امروز روی چالش ها كار می كنند و خود و نهادهای خود را برای رویارویی با چالش های جدید آماده می كنند، رهبران آینده هستند، زیرا درغیر این صورت عقب خواهند افتاد و هرگز نمی توانند این عقب ماندگی را جبران نمایند.

 بنابراین کار گروهی در راستای پذیرش تغییرات و شناخت مشارکت فعال اجتماعی و تغییرپذیری امری اجتناب ناپذیر است و همانند یک فناوری مؤثر و پیش گام، هم برای شركت ها و سازمان ها مزیت راهبردی ایجاد نموده و هم برای كاركنان فرصت هایی را فراهم می آورد. در ساختار سازمان های کنونی، اعتماد و سهیم کردن کارکنان یا مشارکت دادن افراد در اطلاعات، جایگزین ساختارهای قدیمی و کنترل های شدید گذشته شده است. امروزه بهترین مدیر کسی است که به حرف افراد گوش دهد، موجبات انگیزش آنان را فراهم آورد و به حمایت از آنها برخیزد. این نوع رهبری، سبک رهبری تیمی است.  نخستین بار واژه رهبری تیمی توسط کیم ارائه شد. وی رهبری تیمی را فرایند نفوذ مشترك کارکنان در ابعاد مختلف شامل مشارکت کارکنان در شرایط کاری، تصمیم گیری و حل مسأله تعریف می کند. طبق تعریف دیگر از وستوالد رهبری تیمی فرایند درگیر کردن دیگران است، کسانی که بر تصمیمات درتصمیم گیری تأثیرمی گذارند و جایی که هر کس مطمئن است نیازهایش برآورده می شود.

امروزه سازمان ها به كاركنان اثربخش و كار آمد نیاز دارند تا بتوانند به اهداف خود در جهت رشد و توسعه همه جانبه دست یابند و به طور كلی كارایی و اثربخشی سازمان ها به كارایی و اثربخشی نیروی انسانی و كاركنان در آن سازمان بستگی دارد كه ایجاد دانش و یادگیری از مهم ترین مؤلفه های مؤثر بر عملكرد كاركنان است از این رو بایستی به دنبال روش های مؤثر بر افزایش این مؤلفه پرداخت كه یكی از آنها حركت به سمت سازمان های یادگیرنده است . نشر دانش وایجاد محیطی دانش محور از مهم ترین مؤلفه های مؤثر بر افزایش عملكرد هر سازمانی است. این مهم نیز با ایجاد محیط های یادگیری مناسب و تشكیل یادگیری تیمی تقویت می شود. در حقیقت در محیطی که حركت به سمت یادگیرنده بودن است، خلافیت، نوآوری، خودباوری و باروری ایده ها و تبدیل آنها به دانش صورت می گیرد. کیفیت بالا و کار گروهی برای موفقیّت سازمانی در اقتصاد حرفه ای امروز دارای اهمّیت است. هم چنین ایجاد تیم های علمی می تواندبه عنوان مجموعه ای متشکل از دو یا چند نفر که برای هدفی خاص تعریف شده انتخاب، و دارای نقش ها و وظایف معین هستند و خود را برای انجام آن اهداف و انطباقی نسبت به هدف مشترک و با ارزش و ماموریت خاص، که به هر کدام از آنها یک نقش خاص اختصاص داده شده و وظایف خود را به انجام رسانند، و دارای طول عمر محدودی از عضویت  هستند.

در مقایسه با آن چه که یک فرد کارمند می تواند ارائه دهد، در استفاده از کارتیمی انتظار می رود تا در سازگاری بیشتر، بهره وری و خلاقیت بیشتر، و به ارائه­ی راه حل های نوآورانه تر و جامع تر درسازمان های با مشکلات پیچیده بیانجامد. به طور کلی تغییرات قابل توجّهی در عملکرد تیم روی می دهد. تجربه و تنوّع می تواند یک تأثیر برجسته بر روی وظیفه تیمی، عملکرد تیم و بازده های اعضای تیم داشته باشد.هم چنین، چشم انداز تنوّع تصمیم گیری و اطلاعات به وسیله تیم هایی که از نظر جنسیتی ناهمگون هستند، محسوس تر است. زیرا وجود اعضای برجسته و مسلّط، منجر به راه حل های مطلوب جانشین شده می گردد. نیروی کار در بسیاری از قسمت های خلیج فارس، جمعیت کثیری از ملیّت های مختلف را در بر دارد. به طور فزاینده، سازمان ها در این منطقه در حال اعتماد کردن به تیم و کار تیمی به دنبال بهبود عملکرد هستند.

در حالیکه همزمان، مؤسسات آموزشی در حال ارتقا دادن استفاده از کار تیمی به عنوان وسیله ای برای ارائه یادگیری و آموزش هستند، این موضوع بسیار مهم می باشد. زیرا در همین راستا، دانشجویان الگوهای متنوّعی از قابلیت های کار تیمی پیشرفته را می شناسند که دارای پیش زمینه های متنوّع به عنوان یک اثر برجسته بر رفتار محل کار آینده آنها خواهند داشت. تیم های کاری در مسیرهای درمانی: در کشورهای غربی، کارتیمی حرفه ای به صورت امری حیاتی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت بالا درک شده­است. گزارشات کمیسیون مشترک نشان می­دهد که هفتاد درصد از خطاهای پزشکی به دلیل کمبود ارتباط بین اعضای تیم است. یک گزارش از سازمان سلامت جهانی اتحاد جهانی برای امنیت بیمار را بدلیل کمبود ارتباط و هماهنگی به عنوان اولین امتیاز و اولویت برای تحقیق امنیت بیمار در کشورهای پیشرفته شناسایی کرد. در صنایع هم تراز با بهداشت و درمان مانند فضانوردی و اتومبیل سازی، نیزهزینه و ارزش بالای عملکرد تیم ها مشخص شده است.

هدف از تشكیل تمامی گروه ها انجام بهتر و سریع تر امور است كه در نهایت تأثیر خود را بر بهره وری سازمانی نشان خواهند داد. مثلاً در زمینه­ی پزشکی تیم کاری مؤثر می تواند امنیت بیماران را بهبود بخشیده و به فرایند استاندارد شده و برنامه ریزی شده، منجر شود. فعّالیت ها بشکل مناسبی اجرا شده و کنترل در محیط کاری افزایش می یابد و وجود یک نظم و انضباط کلی در تیم باعث ارائه­ی خدمات مطلوب تری به بیماران می­گردد. در سیستم بهداشت و درمان، کار تیمی به بهره برداری درست از زمان، افزایش روحیه کارکنان، افزایش رضایت بیماران و کاهش تنش برای کارکنان و بیماران منتج می شود. اگرچه، بیشتر تمرکز سیستم آموزشی در بهداشت و درمان، بر قابلیت های تکنیکی فردی نسبت به کار تیمی اشاره شده است. در تغییرات گسترده و پرشتاب محیط پرکسب و کار دنیای امروز، توانایی سازمان ها در خلق و تسهیم دانش جهت کسب و نگهداری مزایای رقابتی بسیار اهمّیت دارد. تیم ها کلیدی ترین عنصر سازنده ی سازمان های دانش محور کنونی هستند. هم چنین صاحب نظران مدیریت جملگی اذعان دارند که تیم­ها، ابتدایی ترین واحد عملکرد در هر سازمان هستند. این مطالعه درصدد است تا به بررسی کار تیمی و عوامل مرتبط با آن بپردازد، هم چنین به این پرسش پاسخ می­دهد که کار تیمی چه تاثیری بر عملکرد سازمان دارد.

منبع

کریمی،محسن(1392)، تاثیر ترکیب تنوع تیم مدیران عالی بر ایجاد تغییر استراتژیک،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت دولتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0