حیطه‌ی مدیریت استعداد (رهبری استراتژیک وافزایش کیفیت کارکنان) چیست ؟

 به‌منظور دستیابی سازمان به مزیت رقابتی، 4 حیطه برای مدیریت استعداد وجود دارد که شامل رهبری استراتژیک، افزایش کیفیت کارکنان، ارزیابی عملکرد و بررسی انتظارات است. در زیر به توضیح در مورد هرکدام از این حیطه‌ها پرداخته می‌شود:

رهبری استراتژیک: رهبری استراتژیک یک‌شکلی از آینده از طریق پیش‌بینی و ترکیب رویکردهای لازم و موردنیاز مدیریت استراتژیک است. رهبری استراتژیک در سازمان، حرکت از یک نقطه‌به‌نقطه‌ی دیگر و توانایی رهبری مردم به این جهت است.شاید مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مهارت برای مدیران استراتژیک، توانایی مدیریت منابع انسانی مؤثر و کارآمد باشد. مالکیت معنوی شامل تولید محصولات و خدمات نوآورانه با استفاده از مدیریت دانش و ارزش‌افزوده در سازمان است که تأثیر بسزایی در موفقیت رهبران استراتژیک در قرن 21 دارد. رهبران استراتژیک، از چشم‌انداز برای بهبود انگیزش و عملکرد کارکنان خود استفاده می‌کنند. لازمه‌ی موفقیت استراتژیک، رهبری قدرتمند استراتژیک است؛ بنابراین همه‌ی سازمان‌ها در این قرن بر توسعه‌ی رهبران استراتژیک خود در ایجاد نتایج کسب‌وکار عالی از طریق به دست آوردن مزیت رقابتی تمرکز دارند؛ بنابراین اجرای صحیح و درست مدیریت استعداد و سیستم‌های مرتبط در سازمان‌ها اهمیت دارند.

افزایش کیفیت کارکنان: هر فردی دارای استعداد و شرایط خاصی است که ممکن است شامل مهارت و چابکی، رفتارهای ناخودآگاه عمل، مهارت‌های ذهنی و یا خلاقیت و … باشد. بهره‌وری سازمان‌ها متناسب با جمع استعدادهای کارکنان و شرایط است. مدیریت منابع انسانی به‌طور قابل‌توجهی مسئول افزایش صلاحیت و کیفیت کارکنان است.

منبع

شریعتی بین کلانی ، سامره(1394) ،بررسی تاثیر استعداد راهبردی بر عملکرد و تعهد سازمانی ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ، پردیس فارابی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0