تکنولوژی و رفتار سازمانی

واژه تکنولوژی به چگونگی تبدیل ورودیهای سازمان به خروجی ها اطلاق می‌شود. می‌توان گفت تکنولوژی به معنای کاربرد روشهای عقلانی برای وسعت بخشیدن به قابلیتهای فرد و درک حالات با ارزش جهان مادی است و نیز به معنای مقابله با محدودیتهای بشر  می‌باشد و عمل یا فرایندی را شامل می‌شود که کاربران در آن شراکت دارند .

تعاریف موجود

بین ساختار سازمانی و تکنولوژی به کار رفته در سازمان رابطه عمیقی وجود دارد. بستر اصلی که تکنولوژیها را از یکدیگر متمایز می‌سازد درجه یکنواختی وظایف است که به وسیله نوع ساختار سازمانی تعیین می‌شود.منظور اینست که تکنولوژی از فعالیتهای بسیار قانونمند تا بدون قانون متفاوت است. در فعالیتهای قانونمند، سازمانها بر اساس اعمال استاندارد شده و اتوماتیک شناخته می‌شوند و فعالیتهای غیر منظم مربوط به مشاغل سنتی هستند .تکنولوژی را شاید بتوان به عنوان راهی به حساب آورد که در آن سازمان کالا یا خدمات خود را به وجود می‌آورد. کتز و کن این عناصر و فرایندها را به صورت انتزاعی به صورت ورودیها، فرایند تبدیل و خروجی ها به تصویر کشیدند. تکنولوژی ترکیب پیچیده ای از عناصری مانند سخت افزار، نرم افزار، مغز افزار، نیروی انسانی و سازماندهی و مدیریت است که به وسیله آن قابلیتهای بشر توسعه می‌یابد و در سازمان نهاده به ستاده تبدیل می‌شود. در زیر به طور مختصر به تعریف هر یک پرداخته می‌شود.

  • سخت افزار: شامل ماشین آلات و تجهیزات فیزیکی است که در انجام وظایف تعیین شده مورد استفاده قرار می‎‌گیرند.
  • نرم افزار: شامل تکنیک ها، شیوه ها و دستورالعملها و دانش چگونگی کاربرد سخت افزار است.
  • مغز افزار: شامل دلایل استفاده از یک تکنولوژی با یک روش خاص است.
  • نیروی انسانی: استعداد به کارگیری نرم افزار ها و سخت افزارهاست.
  • سازماندهی و مدیریت: نیز مشتمل بر مکانیسمها و ترتیبات اداری، اقتصادی و اجتماعی بوده که در چارچوب آنها سایر اجزا بکار می‌روند.

انواع تکنولوژی

برخی محققان به دو دسته از تکنولوژیهای مورد استفاده در سازمانها اشاره دارند:

  • تکنولوژی عملیاتی:  که شامل ادغام منابع، دانش و تکنیکهایی است که برای یک سازمان کالا یا خدماتی را تولید می‌کند
  •  تکنولوژی اطلاعاتی: که مشتمل بر ادغام ابزار و ماشینها و رویه ها و سیستم هایی است که برای جمع آوری، انبار، و تحلیل و کاربرد اطلاعات برای برگرداندن آن به دانش مورد استفاده قرار می‌گیرد

دیدگاههای موجود پیرامون تکنولوژی

  • دیدگاه تامپسون: در این دیدگاه تامسون تکنولوژی را بر اساس درجه ایکه  ممکن است به صورت تخصصی باشد و نیز درجه وابستگی بین فعالیتهای کاری به سه دسته شدید، متوسط و ارتباطات طولانی تقسیم می‌کند.
  • دیدگاه وودوارد: او نیز تکنولوژی رابه سه دسته تقسیم می‌کند: گروه کوچک، تولید انبوه و فرایند تولید مداوم. بر الگوهای سازمانی، تکنولوژی تولید و موقعیت حرفه ای تمرکز داشت.
  • دیدگاه پرو : برابعاد اصلی تکنولوژی و ساختار سازمانی تأکید دارد.  1. میزانی که وظیفه کاری قابل شناسایی یا تغییر است.2. میزانی که تکنولوژی قابلیت تحلیل و تجزیه شدن دارد.

سطوح مختلف تکنولوژی

به زعم جونز تکنولوژی در سازمانها در سه سطح ایجاد می‎‌شود؛ سطح فردی، عملیاتی و سازمانی. در سطح فردی فن آوری دانش، صلاحیتها و توانایی ها و مهارتهای شخصی زنان و مردان را در بر می‌گیرد. در سطح عملیاتی، تکنولوژی فرایندها و روشهایی را شامل می‌شود که کارکنان از آن استفاده می‌کنند تا کارهایشان را انجام دهند و صلاحیت و توانایی را ایجاد کنند و در نهایت از شیوه تبدیل مواد اولیه به خروجی و محصول برای مشخص کردن تکنولوژی در سطح سازمانی استفاده می‌شود.

منبع

دهقان هراتی، فرزانه(1392)، تحلیل مقایسه ای مبانی رفتار سازمانی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0