انواع تعلل­ ورزی

بحث در مورد انواع تعلل­ورزی موضوعی نسبتاً پیچیده­ای است. میلگرام ؛ معتقد است که جدا کردن و تقسیم انواع تعلل­ورزی، امری ذهنی است و در عمل این موارد با همدیگر هم­پوشی زیادی دارند، به نظر او تقسیم­بندی انواع تعلل­ورزی، به خاطر راحتی درک آن است و فقط امری ذهنی است و امکان وجود همه­ی آن­چه که ما انواع تعلل­ورزی می­نامیم، در افراد وجود دارد. آن­چه سبب ایجاد مفهومی به عنوان انواع تعلل­ورزی شده است، تفاوت در مؤلفه­های شناختی، عاطفی و رفتاری است که افراد تعلل­ورز با هم دارند. در ادامه در مورد انواع تعلل­ورزی که مورد توجه پژوهشگران نیز واقع شده توضیحاتی ارائه می­شود.

تعلل­ ورزی در تصمیم ­گیری

از ویژگی­های افراد تعلل­ورز تأخیر در تصمیم­گیری است. تعلل­ورزی مزمن در تصمیم­گیری باعث تعلل­ورزی مزمن در انجام وظایف می­شود. زیرا فرد تعلل­ورز نمی­تواند تصمیم بگیرد چه فعالیت­هایی را در چه زمانی و بر اساس چه اولویت­بندی باید انجام دهد. تعلل­ورزی در تصمیم­گیری، به وسیله­ی سه واژه تعریف می­شود: عملکرد پایین­تر از سطح استاندارد در تصمیم­گیری، آشفتگی هیجانی به خاطر تعلل­ورزیدن و تعلل­ورزی برای تصمیمات مهم و تصمیمات غیرمهم. شخصی که نتواند تصمیمات به موقع و درست برای انجام امور و تکالیف خود بگیرد عملکرد پایینی داشته، میزان زیادی از زمان و انرژی خود را هدر می­دهد و خود را به عنوان فردی ناکارآمد درک می­کند .

 تعلل­ ورزی وسواس­گونه

عبارت از تعلل­ورزی در گرفتن تصمیمات رفتاری است . تحقیقات نشان می­دهد که وسواس­های فکری در افراد ارتباط زیادی با تعلل­ورزی در تصمیم­گیری دارد و وسواس­های عملی دارای ارتباط زیادی با وسواس اجتماعی و تصمیم­گیری هستند. نتایج نشان می­دهد که افراد مبتلا به تمایلات بالینی وسواس فکری و عملی در واقع دچار نوعی بی­ارادگی­اند. فردی که دچار تعلل­ورزی وسواس­گونه است، نمی­داند کاری که می­خواهد انجام دهد، درست است یا اشتباه. بنابراین یا وظیفه­اش را انجام نمی­دهد یا خیلی دیر دست به کار می­شود؛ هرچند همان موقع هم دچار تردید و شک است  .

تعلل­ ورزی عمومی یا روزمره

به عنوان مشکلاتی که فرد در اجرای تکالیف روزانه و ناتوانی در ساماندهی زمان و مدیریت مؤثر دارد تعریف می­شود . بر این اساس فرد بدون شک در همه­ی امور روزانه­ی خود از قبیل امور مهم و یا غیر مهم تعلل می­ورزد و انجام آنها را به تأخیر می­اندازد. در واقع او به این کار عادت دارد و روال عادی زندگی او انجام دادن همه­ی وظایف در آخرین دقایق می­باشد .

 تعلل­ ورزی روان­رنجور ؛ نوروتیک

این نوع که به عنوان تمایل به تصمیم­گیری­های مهم زندگی معرفی می­شود و با نارضایتی از وضع موجود، احساس عدم مسؤلیت در برابر دیگران، لجبازی با دیگران، تلاش برای جلب رضایت همگان، پرخاشگری انفعالی و عوامل هوس­انگیز و سرگرم­کننده و توقع بیش از حد از دیگران مشخص می­گردد . و اشاره به یک الگوی مادام­العمر از تأخیر و تعویق در تصمیمات مهم زندگی و کامل کردن وظایف و تعهدات ­بخش­های مختلف زندگی از قبیل کار، ازدواج، روابط اجتماعی، تفریح و سرگرمی در آخرین دقایق دارد .

تعلل­ ورزی تحصیلی

متداول­ترین نوع تعلل­ورزی، تعلل­ورزی تحصیلی است. استیل، تعلل­ورزی تحصیلی را تأخیر عمدی در تکمیل یک تکلیف تحصیلی در چارچوب زمانی مطلوب یا مورد انتظار، علی­رغم انتظار بدتر شدن اوضاع تعریف کرده است. دانش­آموز ممکن است در زمینه­ی تصمیم­گیری در انجام یک تکلیف مشکل داشته باشد، یا اینکه در مورد تکلیف فکر کرده و برای آن برنامه­ریزی کند اما به آن عمل نکرده و تا زمانی که وقت آن تکلیف رو به پایان است به این کار ادامه دهد، یا ممکن است در مورد تکلیفی نه فکر کرده و نه برنامه­ریزی کند و در پایان مهلت به یادش بیاید که باید تکلیفی را انجام دهد، در این زمان است که دچار اضطراب، استرس و ناامیدی می­گردد . نمونه­ی بارز تعلل­ورزی تحصیلی، به تعویق انداختن مطالعه­ی درس تا شب امتحان و شتاب و اضطراب ناشی از آن است . پژوهش­هایی که در مورد انواع تعلل­ورزی تحصیلی انجام گرفته، نشان می­دهد که تعلل­ورزی همیشه با نتایج تحصیلی رابطه­ی منفی ندارد؛ این بدان معناست که میزان قابل توجهی از دانش­آموزان تعلل­ورزی دارند و در عین حال، عملکرد تحصیلی خوبی هم دارند .

منبع

سلمانی،منصور(1394)، نقش واسطه­ای باورهای انگیزشی در رابطه­ ادراک از جوّ کلاس،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم­تربیتی و روانشناسی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0