توانایی های هوشی کودکان ADHD

توجه، یکی از اصلی ترین مشکل های این کودکان است. در کنار این نارسایی شناختی، کودکان با کمبود توجه / بیش فعالی ممکن است در دیگر زمینه های شناختی نیز مشکل داشته باشند. برای مثال، اولین سئوال مهم این است که هوش این کودکان چگونه است؟. نتایج پژوهش ها نشان می  دهند که این کودکان دارای هوش کمتری نیستند، اما وجود برخی مشکل ها در عملکردهای مربوط به توجه وتمرکز حواس، باعث بوز مشکل در عملکرد هوشی این کودکان می شود.

گلداستاین و گلداستاین ، می نویسند این واقعیتی است که باهوش ترها، توانایی های خود را به کار می گیرند تا ضعف های احتمالی خود را جبران کنند و درمورد این کودکان نیز باید دقت کرد، چرا که ممکن است آن ها از همین راه،  مشکل های خود را پنهان کنند. به همین دلیل است که گاهی افراد با اختلال ADHD، سالیان دراز شناسایی نمی شوند. این مؤلفان خاطرنشان می کنندکه درمانگران و متخصصان بالینی باید بدانند که اگر چه ممکن است عملکرد هوشی در این کودکان مشکل داشته باشد ولی این مشکل اصولاً معیاری برای تشخیص این اختلال نیست .

 مشکلات اجتماعی کودکان ADHD

نتایج پژوهش های بی شماری نشان داده است که کودکان با اختلال کمبود توجه / بیش فعالی، در رفتارهای اجتماعی مشکل دارند. این کودکان معمولاً کودکانی ناراحت، پرسروصدا و زورگو هستند که دوستان وهمسالانشان آنها را از خود می رانند، دوستان کمتری دارند و دیگران نظری منفی درمورد آن ها دارند و به ویژه زمانی که پرخاشگر و خشونت جو هم باشند.

از لحاظ اجتماعی، کودکان بیش فعال تأثیر مثبتی بر دیگران نمی گذارند و مرتب مورد انتقاد قرار می گیرند. آن ها به دلیل دقت پایین، اغلب دچار اشتباه می شوند و انتقاد دیگران را نسبت به خود بر می انگیزانند. این بچه ها به جزئیات مسائل توجهی ندارند. حتی در بازی ها نیز با دشواری روبه رو می شوند و درارتباط خود با بچه های دیگر مشکل پیدا می کنند. اغلب از دستور العمل ها پیروی نمی کنند و از عهده تکالیف مدرسه و سایر کارها و وظایف بر نمی آیند.

این کودکان احتمالاً به علت تکانشی بودن، نمی توانند رفتارهای خود را تنظیم کنند و از پس خوراندهای موجود بهره ببرند. رفتارهای انفجاری بیشتری دارند که ممکن است به بروز مشکل درموقعیت های اجتماعی منجر شود.

روابط اجتماعی این کودکان نمی تواند در حد مطلوب باشد، زیرا بنا بر DSM-IV 75 درصد این کودکان علائم رفتاری پرخاشگری و عناد را ازخود نشان می دهند. از همین رو احتمال بزهکاری و مشکلات رفتاری این کودکان افزایش پیدا می کند .

منبع

لطفعلیان،فرزانه(1393)، اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی ومشاوره مدرسه ،دانشگاه آزاداسلامی مرودشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0