تلفن همراه و ویژگی های آن

دستگاه تلفن همراه قابل حمل بدون سیمی که با استفاده از امواج رادیویی ، ارتباط تلفنی بین دو نقطه را برقرار سازد، محدود به هیج منطقه جغرافیایی  نمی باشد و وسيله‌اي شخصي و قابل حمل براي ارتباط مخابراتي است؛ که تلفن همراه نامیده می شود. موبايل يك سيستم ارتباطي بدون سيم است كه امكان دسترسي را در شرايط متفاوت و جغرافياي متفاوت فراهم مي كند. بر اين اساس، تلفن همراه نماد “ارتباط همه جا حاضر” است. اين خصيصه موبايل را به مفهوم “جامعه مجازي فراگير” نزديك مي كند. از طرف ديگر تلفن همراه بعنوان يک تکنولوژي کاريزماتيک در مقايسه با تکنولوژي هاي موبايل ديگر مثل کامپيوتر هاي لپ تاپ و تلفن ماشين، تجسم فرهنگي پيدا کرده است و بصورت گسترده اي وارد مسير زندگي اجتماعي شده است.مطالعه آثار و جنبه‌های مختلف تأثیر تلفن همراه بر جامعه بدون مطالعه کارکردها و ویژگیهای آن میسر نیست. لذا در این بخش اشاره‌ای داریم به برخی از مهمترین مشخصات این ابزار ارتباطی نوین:

دوربین عکاسی و فیلمبرداری

امروزه تلفن های همراه نسل‌های جدید، امکانات عکاسی تا 10 مگاپیکسل را برای کسانی که، جهت ثبت لحظات و خاطرات دوربین عکاسی همراه می خواهند؛ فراهم آورده است و از طرفی دیگر دوربین فیلمبرداری تلفن همراه با قابلیت ضبط فیلم، امکانی مناسب جهت  بهترین بهره برداری از  ثبت تمامی لحظات در کنار خانواده، همکاران و…. را  فراهم آورده‌است.

امکان ارسال عکس و فیلم

 اخیرا، نوعی سـرویس جـدید در تلفن‌های همراه ارائه شده است که به دارندگان این گونه گوشی‌ها امکان تغییر آن وضع را خواهد داد. سرویس Radar، ارائه شده توسّط شرکت جدیدالتأسیسTiny   Pictures با این هدف طرّّاحی شده است که عکس‌هائی را که توسّط دوربین‌های تلفن های همراه گرفته می‌شود به یک کانال ارتباطی خوب با دیگران تبدیل کند. مدیر اجرائی شرکت “سونی” ، “جان پویسون” می‌گوید: “با نگاهی به دینامیسم اجتماعی، ما دریافتیم که دوربین‌های نصب شده روی گوشی های همراه در واقع ابزار‌هائی ارتباطی هستند، نه صرفً دوربین هایی دیجیتال”. به نظر او، ایده‌ای که در پس طرّاحی Radar خوابیده این است که به جای اینکه به گرفتن عکس هائی با کیفیـّت پائین با دوربین گوشی خود بسنده کنیم، و آنگاه آنها را روی کامپیوتر شخصی (PC) خودمان آپلــود کنیــم، بتوانیم به همــان راحتــی که با دوستانمان تمــاس تلفنــی می گیریم، یا برایشان SMS می فرستیم، با آنــها ارتباط سریع تصویری داشته باشیم، مشترکین این سرویس می توانند پس از گرفتن عکس‌هایشان آنها را از طریق کد Radar  خود و یک کانال اختصاصی با استفاده از گوشی تلفن همراهشان به گوشی هر دوستی که بخواهند، یا به ایمیل او، ارسال کنند.

همچنین تمام کاربران دیگری که از سیستم Radar استفاده می‌کنــند و از طــرف گیــرنده عکــس مجــاز شنــاخته می‌شــوند نیز، خــواهند تــوانست عکــس‌ها را، چــه روی اینتــرنت و چــه روی گوشی‌هایشان ببینند، به آنها پاسخ دهند، یا در موردشان مطلب بنویسند. این کار به همان سادگی عکس گرفتن با گوشی همراه است. دوستان شما خواهند توانست لحظه‌ای پس از گرفتن عکس‌ها، آنها را مشاهده کنند. استفاده ازRadar ، صرفاً در ارسال عکس ها نیست، بلکه در فراهم آوردن امکان ارتباط آنی است. در این سرویس، به اشتراک گذاردن عکس ها بیش از کیفیّـت عکس ها مدّنظر است.Radar همچنین پیشگام انقلابی در زمینه ی تاریخ عکاسی است، چراکه آنی بودن تکنولوژی دوربین های Polaroid را با سادگی استفاده از دوربین های گوشی های همراه در هم می‌آمیزد و در عین حال امکان اشتراک جمعی و آنی عکس‌ها را برای نخستین بار، فراهم می‌آورد. این در واقع، گسترش دامنه اهداف عکـّاسی است. اکنون مردم امکان به اشتراک گذاردن عکسی را که گرفته‌اند بطور آنی، نه تنها با دوستان و نزدیکانشان، بلکه با مردم سراسر جهان، پیدا کرده‌اند.

منبع

موسوی، سیدعرفان(1392)، نقش تلفن همراه در تعاملات میان فردی و ارتباطات اجتماعی(مطالعه موردی شهروندان کرج)، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0