تكنيك‌هاي شناخت درمانی

  • آموزش آرميدگي: آموزش آرميدگي در درمان مشكلاتي نظير: فشار رواني، اضطراب، مشكلات فيزيولوژيكي (مانند انواع سردردها كه نمي‌توان دليل عضوي شناخته شده‌اي براي آن يافت) و فشارهاي ديگر كه مربوط به محل كار و سبك زندگي شتاب‌زده دنياي امروز مي‌باشد مؤثر شناخته شده است .
  • حساسيت‌زدايي منظم: با استفاده از اين تكنيك مي‌توان به فرد كمك كرد تا پاسخهاي ناسازگار خود را نسبت به محركهاي آزارنده نيز پاسخهاي خود را براي منع رفتارهاي نامطلوب، كنترل كند.
  • تصويرسازي ذهني و هيجاني: تصويرسازي ذهني فرايندي است كه بوسيله آن شخص بر روي تصاوير ذهني زنده مربوط به تجربه‌ها و رويدادهاي گذشته، حال و آينده تمركز پيدا مي‌كند. از اين راهبرد مي‌تواند هم در ارزيابي همبستگي بين تجربه‌هاي هيجاني و هوشي مددجويان و نشانه‌هاي مرضي مشاهده شده در آنها و هم در تعيين اينكه چگونه آن تجربه‌ها به صورت اغراق‌آميز درآمده و ذهن مددجويان را به خود مشغول كرده، به شيوه‌اي اثربخش استفاده كرد.
  • سرمشق‌گيري شناختي:در اين روش به مددجويان كمك مي‌شود تا بتوانند با استفاده از روش واگويي، از افكار و رفتارهاي خود مغلوب سازنده، اجتناب‌كننده سرمشق‌گيري شناختي تركيبي از راهبردهاي آشكار و ناآشكار مي‌باشد.
  • بازداري انديشه:با استفاده از اين تكنيك به مددجو كمك مي‌شود تا افكار و تصورهاي ذهني غيرسودمند، ناتوان‌كننده و خود مغلوب سازنده را هم از طريق حذف ناگهاني و هم با حذف نظامدار پيش‌رونده افكار و هيجانهاي ناسازگار كنترل كند.
  • بازسازي شناختي: بازسازي شناختي يك راهبرد نظامدار و سريعاً در حال رشد مي‌باشد كه هنگام به كارگيري آن به مددجو آموخته مي‌شود تا شناختهاي منفي و ناتوان‌ساز خود را با افكار و اعمال مثبت و خودافزا، جابجا سازد.
  • مراقبه:با استفاده از اين تكنيك به مددجو كمك مي‌شود تا در حالت آرميدگي قرار گيرد، تمركز دستگاه ذهني خود را به طور كامل معطوف يك فكر مهم سازد و همه افكار و يا محركهاي فرعي خارج از شناخت خود را از ذهن دور كند و به سطوح بالاي درون‌نگري آرميده و حالتهاي تغييريافته هشياري برسد.
  • پسخوراند زيستي (BFT) : پسخوراند زيستي روشي است كه طي آن از فن شناختي براي آگاه‌سازي شخص نسبت به اينكه بدن او در حال انجام چه كاري است و نيز آموزش دادن به او براي استفاده از فرايندهاي ذهني ـ جهت كنترل كاركردهاي بدني استفاده مي‌شود.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0