تعریف کیفیت زندگی

فاضلي در كتاب مصرف و کیفیت زندگی تعاريف مربوط به کیفیت زندگی را به دو گروه عمده تقسيم مي‌كند:

– مجموعه تعاريفي كه کیفیت زندگی را از جنس رفتار مي‌دانند و ارزش ها و نگرش ها و جهت گيري‌هاي ذهني را از دايره اين مفهوم بيرون مي‌گذارند . از منظر اين دسته تعاريف ، برای پژوهشگر شناخت کیفیت زندگی را از جهت متمايز ساختن برخي رفتارها با ويژگي‌هاي خاص مهم است نه منشا شكل گيري آن و مي‌توان به تعريف ليزراشاره كرد كه کیفیت زندگی را براساس الگوي خريد كالا تعريف مي‌كند.به نظر وي کیفیت زندگی نشان دهنده شيوه زندگي متمايز جامعه يا گروه اجتماعي و نشان دهنده شيوه اي است كه مصرف كننده در آن خريد مي‌كند ، و به شيوه اي كه كالا خريداري شده مصرف مي‌شود، بازتاب دهنده کیفیت زندگی مصرف كننده در جامعه است.”در همين راستا نيز ديويد چيني کیفیت زندگی را سازمان اجتماعي مصرف مي‌نامد . به اعتقاد وي کیفیت زندگی راه الگومند مصرف ، درك يا ارج نهادن به محصولات فرهنگ مادي است “.

-دسته دوم تعاريف کیفیت زندگی ، تعاريفي هستند كه بيشتر جنبه روانشناختي دارند و در اين تعريف اين مفهوم جمع رفتار و ذهنيت را در نظر مي‌گيرند . اين دسته تعاريف ابتدا در مطالعات بازاريابي و بازار پژوهي ظهور يافته و سپس گسترش پيدا كردند .در اين تعريف ، رفتار مصرف كننده عبارت است از فعاليتهاي ذهني ، عاطفي و فيزيكي مردم به هنگام انتخاب كردن ، خريدن و مصرف كردن محصولات و خدمات براي برآوردن نيازها ي خود انجام مي‌دهند. بدين ترتيب چنين مطالعاتي کیفیت زندگی را مقوله اي رفتاري ( شامل فعاليت ها ) و ذهني ( شامل علائق ) دانسته و گروه بندي کیفیت زندگی را نيز بر همين مبنا صورت مي‌دهند.در مطالعه جنبه های مختلف زندگی می توان به سه سطح مختلف و در عین حال مرتبط اشاره کرد، که کاملا با سبک زندگی در ارتباط هستند: سطح ساختاری، سطح موقعیتی و سطح فردی.

سطح ساختاری:هر فرد میتواند در سطح ساختاری تفاوت‌ها و تشابهات میان کشورها، جوامع و فرهنگ‌ها را، و همچنین تفاوت‌هایی که در طول زمان و در جوامع مختلف روی داده است، مورد آزمون و مطالعه قرار دهد.این تفاوت‌ها میان ساختارفرهنگ‌ها و جوامع،درقالب اشکال زندگی (سبک های زندگی) دسته بندی می شوند و می توانند بازگوکننده اشکال مختلف جامعه و فرهنگ رایج آن باشند.

سطح موقعیتی:این سطح به شباهت ها و تفاوت های جوانب مختلف زندگی، در میان طبقه بندی های وسیع تر می پردازد. مانند: طبقات و گروههایی که در ساختار جامعه، موقعیت های متنوع و مختلفی دارند. این دسته بندی که از طریق موقعیت فرد در ساختار اجتماعی خاص تعریف می شود، سبک های زندگی، نامیده می شوند. برای مثال سبک زندگی فردی از طبقه مرفه یک جامعه، با سبک زندگی کارگران همان جامعه تفاوت دارد.

سطح فردی:هر فرد سعی دارد تا تفاوت‌ها و تشابهات را میان روش های مختلفی که افراد از طریق آنها با واقعیات روبرو می شوند و زندگی خود را اداره می کنند، درک کند و بداند افراد چگونه شخصیت و هویت خود را رشد می دهند و با دیگر افراد ارتباط برقرار می کنند. ذات و هویت فرد همواره در حال تغییر و تحول است. به همین دلیل کیفیت زندگی افراد نیز همواره ثابت و یکنواخت نمی ماند.

 منبع

عبدلی،فرانک(1393)،اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس به میزان خوش بینی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0