تعریف مهارت زندگی

در زمينه تعریف مهارت زندگی، تعاريف و طبقه‌بندي‌هاي مختلفي ارائه شده است و صاحب‌نظران در تحقيقات خود، مهارت‌هاي مختلفي را مد نظر قرار داده اند كه حاكي از انواع مهارت‌هاي زندگي مطلوب است.

مورس. ايي. الياس از دانشگاه راجرز در آمريكا مفهوم عامي از ماهيت مهارت‌هاي زندگي بدست مي‌دهد: مهارت‌هاي زندگي يعني ايجاد روابط بين فردي مناسب و مؤثر، انجام مسئوليت‌هاي اجتماعي، انجام تصميم‌گيري‌هاي صحيح، حل تعارض و كشمكش‌ها بدون توسل به اعمالي كه به خود يا ديگران صدمه مي‌زنند. مهارت‌هاي زندگي عبارتند از مجموعه‌اي از توانايي‌ها كه زمينه سازگاري و رفتار مثبت و مفيد را فراهم مي‌سازند. اين توانايي‌ها فرد را قادر مي‌سازند تا مسئوليت‌هاي نقش اجتماعي خويش را بپذيرد و بدون لطمه زدن به خود و ديگران با خواست‌ها، انتظارات و مشكلات روزانه بوي‍ژه در روابط بين فردي به شكل مؤثري روبرو شود. مهارت­های زندگی یک رویکرد مبتنی بر تغییر رفتار یا شکل دهی رفتار است که برقراری توازن میان سه حوزه را مد نظر قرار می دهد. این سه حوزه عبارتند از: دانش، نگرش و مهارت­ها. تعریف یونیسف بر شواهد پژوهشی مبتنی است و نشان می دهد، اگر در توانمندسازی افراد جامعه بحث دانش، نگرش و مهارت به صورت تلفیقی مورد توجه قرار نگیرد نتیجه مورد انتظارش یعنی کاهش رفتارهای پر خطر به دست نمی­آید. به طور کلی مهارت­های زندگی عبارتند از: توانایی­هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سلامتی در سطح جامعه می­گردند. مهارت­های زندگی هم به صورت یک راهکار ارتقای سلامت روانی و هم به صورت ابزاری در پیشگیری از آسیب­های روانی- اجتماعی موجود در جامعه نظیر اعتیاد خشونت­های خانگی و اجتماعی، آزار کودکان، خودکشی، ایدز و موارد مشابه قابل استفاده است.

هانتر (1999) مهارت‌هاي زندگي را راه رسيدن به شرايط بهتر مي‌داندكه با آموختن آن مي‌توان زندگي مؤفق‌تري را تجربه نمود. گازاد و همكاران(1978) مهارت‌هاي زندگي را چنين تعريف كرده اند: همه مهارت‌ها و آگاهي‌ها كه لازمه زندگي مؤثر هستند و در چهار زمينه زندگي خانوادگي، تحصيلي، اجتماعي و شغلي لازم و ضروري‌اند. به طوري‌كه در هر يك از اين زمينه‌ها قابل تعريف و اندازه‌گيري به صورت عيني باشند.

در تعريف جديد يونيسف از مهارت‌هاي زندگي چنين بيان مي‌گردد كه مهارت‌هاي زندگي شامل گروه بزرگي از مهارت‌هاي روان‌شناختي اجتماعي و بين‌فردي است كه توانايي كمك به افراد در ساخت تصميم‌گيري شخصي، مكالمات مؤثر و تكامل الگوبرداري و مهارت‌هاي خودمديريتي را دارد كه ممكن است به آن ها در هدايت به سوي زندگي سالم، ياري رساند.مهارت‌هاي زندگي، مهارت‌هاي شخصي و اجتماعي هستند كه كودكان و نوجوانان بايد آن ها را ياد بگيرند تا بتوانند در مورد خود، انسآن هاي ديگر و كل اجتماع به طور مؤثر و شايسته عمل كنند.

مهارت‌هاي زندگي براي زندگي اثربخش ضرورت دارند و براي سراسر دوره‌هاي زندگي (كودكي، نوجواني، بزرگسالي) مورد نظر هستند. مهارت‌هاي زندگي، اساساً يك مبناي رشدي از زندگي ارائه مي‌دهد كه اين اساس و مبناي رشدي، همانگونه كه فرويد مطرح كرده است، همه ما را قادر مي سازد كه دوست داشته باشيم و كار سازنده­اي را انجام دهيم، عبور موفقيت‌آميز از اين مسير زندگي در چهار زمينه مهم خانوادگي، تحصيلي، اجتماعي و شغلي نيازمند به مهارت و كارآيي در مهارت‌هاي زندگي است.

اجزاء مهارت‌هاي زندگي شامل مهارت‌هاي خودمديريتي و مهارت‌هاي اجتماعي است. مهارت‌هاي خودمديريتي فردي شامل توانايي تصميم‌گيري و حل مسئله، آگاهي از تأثيرات اجتماعي و مقاومت در برابر آنان، مقابله با اضطراب و افسردگي، خشم و ناكامي، تعيين هدف، خود رهبري و خود تقويت ‌دهي مي‌باشد. مهارت‌هاي اجتماعي نيز بخش ديگري از مهارت‌هاي زندگي است كه شامل برقراري ارتباط اجتماعي، مهارت جرأت‌مندي كلامي و غير كلامي، احترام گذاشتن و افزايش شايستگي اجتماعي مي‌باشد. اصطلاح مهارت در معاني مختلفي به كار رفته است. وقتي گفته می شود كسي مهارت انجام كاري را دارد، به اين معني است كه او توانايي‌هاي لازم براي انجام صحيح آن كار را دارد. بر اين مبنا و با توجه به معناهاي مختلف مهارت، از مهارت‌هاي زندگي تعاريف مختلفي ارائه شده است.

پيت من (2002) مهارت‌هاي زندگي را به عنوان توانايي‌ها، دانش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهايي تعريف كرده است كه جهت شادماني و موفقيت در زندگي آموخته مي‌شوند. اين مهارت‌ها انسان را قادر مي‌سازند تا با موقعيت‌هاي زندگي، سازگاري يابند و به آن ها تسلط داشته باشند. از طريق رشد اين مهارت‌ها افراد ياد مي‌گيرند كه به راحتي با ديگران زندگي كنند. احساس خود را با امنيت خاطر، بيان كنند و زندگي را دوست داشته باشند.علاوه بر تعريف مهارت‌هاي زندگي در قالب توانايي‌هاي رواني –اجتماعي اصطلاح مهارت در معاني مختلف ديگري از جمله موارد زير به كار رفته است.

1- مهارت‌هاي مربوط به امرار معاش مانند اينكه چگونه فرد مشغول كار مي‌شود.

2- مهارت‌هاي مراقبت از خود مانند مصرف غذاي سالم، درست مسواك زدن و … .

3- مهارت‌هايي كه براي پرداختن به موقعيت‌هاي پرخطر زندگي استفاده مي‌شوند مانند توانايي نه گفتن در مقابل فشار جمع جهت استفاده از مواد مخدر.

هدف در آموزش مهارت‌هاي زندگي، افزايش توانايي‌هاي روحي- اجتماعي است. آن مهارت‌هايي كه فرد را در اداره مؤثر نياز‌ها، سختي‌ها، خطرها و فشارهاي زندگي روزانه توانا مي‌سازد. مهارت‌هاي زندگي چند‌گونه تعريف شده­اند: مانند مهارت‌هاي فردي و اجتماعي كه افراد جوان را قادر مي‌سازد تا با خود، ديگران و با كل جامعه با مؤفقيت و سازگارانه كنار بيايند و مهارت‌ها و رفتارهايي كه جوانان و بزرگسالان را آماده قبول مسئوليت‌هاي سنگين‌تر در زندگي مي‌نمايد. هم چون انتخاب‌هاي درست و سالم، به‌دست آوردن مقاومت در مقابل فشارهاي منفي و به حداقل رساندن رفتارهاي زيان آور، استفاده از منابع جامعه با كمك توانايي‌هايي مانند استفاده از كامپيوتر، توانايي پيدا كردن كار، شغل يابي، خانه گرفتن و … مهارت­های زندگی، توانایی­های اجتماعی برای رفتار انطباقی مؤثر هستند که افرادرا قادر می سازد تا با مقتضیات چالش های زندگی مقابله کنند. منظور از مهارت­های زندگی این است که هر کودک در کنار آموزش خواندن و نوشتن، به مهارت هایی دست یابد که بتواند ابتدا به شناخت درستی از خود دست پیدا کند و سپس به خوبی با افراد و محیط اطراف ارتباط برقرار سازد و به حل مشکلات خود و جامعه و محیط زیست یاری دهد.

به‌طور‌کلی مهارت‌های زندگی عبارتند از توانایی‌هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سلامتی در سطح جامعه می‌گردند. مهارت‌های زندگی، هم به صورت یک راهکار ارتقای سلامت روانی و هم به صورت ابزاری در پیشگیری از آسیب‌های روانی– اجتماعی مبتلا به جامعه نظیر اعتیاد، خشونت‌های خانگی و اجتماعی، آزار کودکان، خودکشی، ایدز و موارد مشابه قابل استفاده است.به‌طور‌کلی مهارت‌های زندگی ابزاری قوی در دست متولیان بهداشت روانی جامعه در جهت توانمندسازی جوانان در ابعاد روانی- اجتماعی است. این مهارت‌ها به افراد کمک می‌کنند تا مثبت عمل کرده و هم خودشان و هم جامعه را از آسیب‌های روانی– اجتماعی حفظ کرده و سطح بهداشت روانی خویش و جامعه را ارتقا بخشند.

در نهایت بنظر می­رسد تعریف مناسب و کاملی از سوی کمالوند (1385) مطرح گردیده است که طبق این تعریف مهارت­های زندگی یعنی ایجاد روابط فردی مناسب و مؤثر انجام مسئولیت­های اجتماعی، انجام تصمیم­گیری­های صحیح، حل تعارضها و کشمکش­ها بدون توسل به اعمالی که به خود یا دیگران صدمه می­زنند. کودکان و نوجوانان باید این مهارت­های شخصی و اجتماعی را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود، انسآن های دیگر و کل اجتماع به طور مؤثر شایسته و قابل اطمینان عمل نمایند.

منبع

دهنوی، رقیه(1396)، بررسی تاثیر کلاس های کارگاهی مبتنی بر چند رسانه ای بر مهارت های زندگی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه سه کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0